کد خبر: ۵۳۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 28
شفا آنلاين-فهرست کالاهای آسیب رسان به سلامت از سه ماه پیش در دستور کار مسئولان وزارت بهداشت قرار گرفته است. هدف از تهیه این فهرست کمک به مصرف کنندگان در انتخاب کالاها و مواد غذایی بر اساس شاخص های سلامت و از سوی دیگر ارائه نقشه راه به دستگاه های مرتبط جهت بازنگری در اعمال سیاست های حمایتی برای تولید این کالاهاست. حدس زدن اینکه چه کالاهایی در این فهرست قرار دارند کار چندان دشواری نیست.

به گزارش شفا آنلاين،چیپس و پفک، فست فودها، دخانیات و نوشابه‌های گازدار همیشه متهم به آسیب زدن به سلامت بوده‌اند، اما مهمترین چالش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اعلام رسمی این فهرست، زیان‌های اقتصادی است که ممکن است تولید کنندگانی متحمل شوند که با کسب مجوزها و پروانه‌های بهداشتی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده‌اند.


البته در اردیبهشت ماه سال گذشته فهرستی از کالاهای آسیب رسان به سلامت با امضای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تمامی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط ابلاغ شد.


فهرست جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز 20کالای آسیب رسان به سلامت را در بر می‌گیرد و در آن اشاره‌ای به نشان تجاری خاص نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تازه‌ترین اظهار نظر خود درباره اینکه چرا این فهرست اعلام نمی‌شود و با تولید‌کنندگان کالاهای آسیب رسان به سلامت برخورد نمی‌شود، گفت: ما شاهد این نوع تبلیغات در سطح شهرها هستیم و این درحالی است که این کالاها پروانه بهداشتی دارند و به میزان بسیار زیاد هم تولید می‌شوند. بر اساس قانون نمی‌توان جلو تولید این نوع کالاها را گرفت. وی افزود: برخی تنقلات شور مانند چیپس و پفک یا حتی سوهان و گز هم در برخی موارد در صورتی که توسط کودکان دارای اضافه وزن و افراد مبتلا به پرفشاری خون و قند بالا مورد استفاده قرار گیرند، صدمات جبران ناپذیری را به دنبال دارند.


راهکاری برای کنترل مصرف کالاهای ضد سلامت
وزیر بهداشت به راهکاری اشاره کرد که با آن می‌توان تولید و مصرف کالاهای آسیب رسان به سلامت را کنترل کرد.
وی گفت: در خصوص کنترل مصرف این قبیل تنقلات و دیگر کالاهای آسیب رسان به سلامت به نظر می‌رسد باید با برنامه‌ریزی و وضع عوارض دست به اقداماتی زد که در نهایت کاهش مصرف تحقق یابد.
وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به متقاعد کردن دولت‌ها و مجالس در وضع عوارض بر این کالاها نشده‌ایم، به تجربه موفق سایر کشورها در کنترل مصرف این نوع کالاها از طریق وضع عوارض اشاره کرد و گفت: در 70کشور مطالعه‌ای صورت گرفته است که توانسته‌اند با وضع عوارض، مصرف کالاهای آسیب رسان سلامت را میان افراد جامعه و گروه‌های مختلف کاهش دهند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری اینکه این مسأله با وضع عوارض بر خرده فروشی سیگار نیز محقق می‌شود، تأکید کرد: از این طریق ما می‌توانیم 11 هزار میلیارد ریال به درآمدهای کشور اضافه کنیم.

وی خواهان توجه جدی مجلس و دولت به وضع عوارض بر کالاهای آسیب رسان شد و تأکید کرد: در شرایطی که نمی‌توان جلو تولید را گرفت، می‌توان با وضع عوارض، مصرف را کنترل کرد.


تغذیه ناسالم 47 میلیون ایرانی

برآوردهای آماری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد زندگی و سلامت 47 میلیون ایرانی تحت تأثیر کالاهای غذایی آسیب رسان به سلامت است.
دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت، با اشاره به اینکه مصرف کمتر سبزی و میوه و مصرف زیاد چربی و نمک در افراد به معنای تغذیه ناسالم است به ایرنا گفت: 47 میلیون ایرانی تغذیه ناسالم دارند.

سیاری سرانه مصرف نمک در کشور را 10 تا 12 گرم اعلام کرد و با بیان اینکه بیشترین میزان نمک در نان و پنیر است اضافه کرد: علاوه بر این باید میزان مصرف نمک در محصولاتی چون کنسرو، ترشیجات و تنقلات کاهش یابد.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآوری کرد: طبق برآورد سازمان بهداشت جهانی، ایرانی‌ها باید کمتر از پنج گرم و افراد بالای 50 سال سه گرم نمک در روز مصرف کنند.





ایران




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: