کد خبر: ۵۳۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۴ - ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 28
انتقاد جامعه شنوایی شناسان از بهزیستی؛
شفاآنلاین-نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، نسبت به انجام غربالگری شنوایی توسط افراد غیر متخصص انتقاد کرد و گفت: مستنداتی داریم که نشان می دهد، فارغ التحصیلان کشاورزی، تاریخ و... به این کار ورود کرده اند
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سعید ملایری صبح شنبه در نشست خبری انجمن علمی شنوایی شناسی که در ساختمان این انجمن برگزار شد، افزود:بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴، ۶۴۲ میلیون نفر از مردم دنیا مبتلا به نوعی از اختلال شنوایی هستند که ۱۸۱ میلیون نفر آنها را کودکان شامل می شوند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران با اعلام اینکه ۵ درصد مردم دنیا مبتلا به یک اختلال شنوایی ناتوان‌کننده هستند، گفت: ۸۰ درصد افراد کم شنوا و ناشنوا در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

وی با اعلام اینکه از هر ۴۰ نفر کم شنوا در کشورهای در حال توسعه فقط یک نفر امکان دسترسی به سمعک دارد، افزود: این وضعیت در کشورهای توسعه یافته به ازای هر ۱۰۰ نفر، ۲۰ نفر است.

ملایری با اشاره به اینکه بیش از یک سوم افراد سالمند بالای ۶۵ سال مبتلا به اختلال شنوایی ناتوان کننده هستند، ادامه داد: از هر یک‌هزار تولد، ۴ تا ۶ کودک مبتلا به نقص شنوایی یا کم شنوایی مادرزادی هستند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران با اعلام اینکه نقص شنوایی در نوزادان می تواند دلایل ژنتیکی و اکتسابی داشته باشد، اظهار داشت: ازدواج فامیلی یکی از عوامل پررنگ کننده نقص شنوایی در نوزادان است.

وی با اعلام اینکه استان های خوزستان و مازندران که دارای بیشترین ازدواج های فامیلی در کشور هستند، تصریح کرد: بررسی ها نشان می دهد یکی از دلایل عمده نقص شنوایی در این دو استان، ازدواج های فامیلی است.

ملایری با عنوان این مطلب که ۶۷ درصد کودکان نسل اولی ازدواج های فامیلی مبتلا به اختلال شنوایی می شوند، گفت: این وضعیت در نسل دوم کودکان به ۳۴ درصد می رسد.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران در ادامه به موضوع غربالگری شنوایی در کشور اشاره و اضافه کرد: اجرای این برنامه از اوایل سال ۱۳۷۴ توسط معاونت فرهنگی سازمان بهزیستی در کشور شروع شد، به طوری که طرح غربالگری شنوایی در شیرخوارگاه ها و بیمارستان ها انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد موالید کشور غربالگری شنوایی می شوند، خاطر نشان کرد: مداخله زودهنگام برای تجویز سمعک، کاشت حلزون و همچنین انجام خدمات توانبخشی شنوایی از جمله موضوعاتی است که می بایست در اجرای طرح غربالگری شنوایی مورد توجه قرار گیرد.

ملایری با انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص به برنامه غربالگری شنوایی تاکید کرد: اگر غربالگری توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، ممکن است نتیجه آزمون همراه با خطا باشد. بنابراین بهتر است سازمان بهزیستی انجام غربالگری شنوایی را فقط به متخصصان شنوایی‌شناسی واگذار کند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران ادامه داد: متاسفانه مستنداتی در دست داریم که فارغ التحصیلان کشاورزی، تاریخ و علوم انسانی نیز نسبت به انجام غربالگری شنوایی اقدام می کنند.

وی با اشاره به آموزش کوتاه مدت این افراد توسط بهزیستی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از سه هزار فارغ التحصیل کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترای شنوایی شناسی در کشور داریم که می توانند کار غربالگری شنوایی را انجام دهند. بنابراین هیچ ضرورتی ندارد اجرای این برنامه توسط افراد غیرمتخصص انجام شود.

ملایری در پاسخ به سوال  مبنی بر اینکه دلایل سازمان بهزیستی برای سپردن غربالگری شنوایی به افراد غیرمتخصص چیست؟، توضیح داد: سازمان بهزیستی به کافی نبودن تعداد نیروی انسانی و همچنین انجام این غربالگری توسط نیروهای غیرمتخصص در سایر کشورهای دنیا استناد می کند. در حالی که ما به اندازه کافی نیروی انسانی داریم.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی شناسی ایران خواستار مداخله وزارت بهداشت در امر غربالگری شنوایی شد و گفت: به نظر می رسد آنها نیز از اینکه موضوع غربالگری شنوایی توسط وزارت بهداشت انجام شود، استقبال می کنند. ولیکن روند عملیاتی شدن این کار زمان می برد.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: