کد خبر: ۵۳۱۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 27
شفا آنلاین:در سالیان اخیر متاسفانه به دلایل مختلفی مراسم چهارشنبه سوری از حالت جشنی زیبا و نشاط انگیز تبدیل به جنگهای خیابانی و خطرناکی شده است.
به گزارش شفا آنلاین، یکی از جشن‌های آتش که در ایران باستان برای پیش درآمد یا پیش‌باز نوروز برگزار می‌شده و آمیزه‌ای از چند آیین گوناگون است، جشن سوری بوده‌ است.

جشن چهارشنبه سوری یکی از آیین های باستانی ایرانیان است و به عنوان سنتی کهن در بین مردم  از محبوبیت زیادی برخوردار است . این آیین به عنوان جشنی برای استقبال از نوروز در بین ایرانیان قدیم از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است.

نماد این جشن کهن آتش است و مردم معتقدند با پریدن از روی آن بدی ها و پلیدی ها را از خود دور کرده و به جای آن نور و روشنی را از آتش میگیرند.

برگزاری چهارشنبه سوری، که در همه ی شهرها و روستاهای ایران سراغ داریم، بدین صورت است که شب آخرین چهارشنبه سال (یعنی نزدیک غروب آفتاب روز سه شنبه)، بیرون از خانه، جلو در، در فضایی مناسب، آتشی می افروزند، و اهل خانه، زن و مرد و کودک از روی آتش می پرند و با گفتن : «زردی من از تو، سرخی تو از من»، بیماری ها و ناراحتی ها و نگرانی های سال کهنه را به آتش می سپارند، تا سال نو را با آسودگی و شادی آغاز کنند.

اما در سالیان اخیر متاسفانه به دلایل مختلفی این مراسم از حالت جشنی زیبا و نشاط انگیز تبدیل به جنگهای خیابانی و خطرناکی شده که همه ساله باعث آسیبهای شدیدی به افراد و به ویژه جوانان و نوجوانان میشود.
 
می‌توان گفت که شب چهارشنبه آخر سال شیرینی عید نوروز را برای خانواده هایی که عزیزانشان دچار آسیب ناشی از مواد محترقه و منفجره میشوند را به تلخی ناگواری تبدیل میکند.

بنابراین هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می تواند زیان های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

حادثه برای هرکسی اتفاق میافتد. در برخی حوادث افرادی کشته شده یا به شدت آسیب میبینند،اما از بروز اغلب حوادث از جمله حوادث چهارشنبه سوری میتوان جلوگیری کرد.

باید دانست ترقه و دیگرمواد محترقه نوعاً به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرد، که این مواد در اثر جابجایی، حمل و نقل، ضربه و حرارت عمل می‌کنند و منفجر می‌شوند.

نگهداری این مواد در مکان‌ها و ظروف غیر استاندارد ناایمن است و در اثر شرایط مساعد بدون دخالت انسان می‌تواند خود به خود حتی هنگام جا به جایی با دست و یا در داخل ساک و کیف در اثر حرارت و یا ضربه منفجر شود اما اگر والدین و مسئولان واحدهای آموزشی با هشدار به نوجوانان و جوانان آنها را از خطرات و عوارض وحشتناک بازی با آتش و ترقه و مواد محترقه آگاه کنند و والدین سعی کنند فرزندانشان را از خرید این لوازم خطرناک منع کنند و آنان را برای خرید لوازم از جاهای معتبر همراهی کنند و توصیه کنند که هنگام استفاده سمت کسی پرتاب نکنند، می توان حوادث مرتبط چهارشنبه اخر سال  را کاهش داد و شب آرامی همراه داشت.

گفتنی است،‌متاسفانه در چهارشنبه سوری سال 92 یکی از افسران نیروی‌انتظامی تهران بزرگ که در حال ماموریت برای دستگیری اراذل و اوباش بود، با منفجر شدن یک نارنجک دستی از ناحیه سر دچار جراحت و در بیمارستان به شهادت رسید.

عامل جنایت هم اکنون در حال محاکمه است ولی رخت سیاه از تن خانواده مامور شهید بیرون نیامده است و حتی می‌توان رد پای اشک را در صورت همسرش که تازه عروس این خانواده بوده، به وضوح مشاهده کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: