کد خبر: ۵۲۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 25
شفاآنلاين: جراح و متخصص کلیه و مجاری اداری (ارولوژی) گفت: براساس آمارها بیش از 15 درصد مردان بالغ مبتلا به واریکوسل هستند و در موارد شدید 70 این بیماری درصد افرادی که عمل جراحی انجام می دهند، دردشان تسکین می یابد.

به گزارش شفاآنلاين ،دکتر محمد اعرابی مقدم درآستانه روزملي سلامت مردان با بيان اين مطلب افزود: متاسفانه در صورتی که واریکوسل به حد شدید خود برسد، در مردان موجب ناباروری می شود که در این صورت تنها راه درمان جراحی است.

وی با بیان اینکه بیماری واریکوسل که با وریدهای گشاد شده و پیچ خورده در شبکه پمپنی فرم وریدهای اسکروتوم در بالای بیضه مشخص می شود، اظهار داشت: شیوع این بیماری بیشتر در بیضه چپ مردان مشاهده می شود، چرا که طول ورید بیضه چپ بیشتر از راست است و در موارد محدودی نیز می تواند دو طرفه باشد.

وی تصریح کرد: این بیماری سه درجه خفیف، متوسط و شدید دارد، علت اصلی آن اختلالات عروقی است و در برخی موارد به علت وضعیت جسمی فرد و حتی ژنتیک نیز یکی از علت های این بیماری مطرح شده است.

اعرابی مقدم با بیان اینکه در این بیماری سایز بیضه چپ بیش از 20 درصد نسبت به راست کوچکتر می شود، ادامه داد: در مواردی که بیماری شدید است احساس سنگینی در کیسه بیضه مشاهده می شود و یک درد مبهی است که با کار کردن و طولانی مدت ایستادن درد بیمار تشدید می شود.

این پزشک متخصص ارولوژی با بیان اینکه نرم وجود اسپرم در هر سی سی منی مرد 20 میلیون اسپرم است، گفت: حرکت اسپرم ها نیز در این بیماری مورد بررسی قرار می گیرد به طوری که در برخی از این افراد تعداد اسپرم ها کمتر و حرکت آنها نیز کندتر است و همین موضوع باعث می شود که در هنگام لقاح با مشکل مواجه شود.

وی ادامه داد: در بیماری واریکوسل شکل، میزان حرکت و تعداد اسپرم به واسطه اختلال دچار مشکل می شود و این بیماری را می توان به واسطه دردی که فرد احساس می کند یا آزمایش میزان اسپرم می توان تشخیص داد.

اعرابی مقدم افزود: همچنین در نوع شدید آن با معاینه بالینی بیمار قابل تشخیص است و یکی دیگر از راههای تشخبص این بیماری انجام سونوگرافی بیضه است.

این پزشک جراح و متخصص کلیه و مجاری اداری توصیه هایی نیز به بیماران واریکوسل داشت و گفت: کاهش وزن، مصرف میوه و سبزی، عدم استفاده از حمام سونا و اینکه طولانی مدت نایستند از جمله این توصیه ها است.

امسال برای نهمین سال متوالی هفته اول اسفند ماه به عنوان هفته ملی سلامت مردان ایرانی با هدف حساس سازی مردان نسبت به سلامت خود، ترویج فرهنگ پیشگیری اولیه و تشخیص زود هنگام بیماری ها و افزایش دسترسی آنان به اطلاعات سلامتی برگزار شد.

پیشنهاد برگزاری روز ملی سلامت مردان ایرانی برای اولین بار توسط انجمن اورولوژی کشور در سال 1385 ارائه شد و پس از آن با همکاری وزارت بهداشت به دلیل اولویت و اهمیت سلامت مردان، تبدیل به هفته و هرسال شعاری برای آن اعلام می شود که امسال این شعار کمربند مراقبتی خود را ببندیم، بود.

ايرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: