کد خبر: ۵۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۰۶ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 25
رییس کل سازمان نظام پزشکی:
شفا آنلاین: رییس کل سازمان نظام پزشکی با تشریح وضعیت نابسمان سوختگی در کشور گفت: 10 تا 20 درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی باید به حوزه سوختگی تعلق گیرد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر علیرضا زالی در چهارمین همایش کشوری سوختگی با بیان اینکه در کشور ما مسایل نظام سلامت متعدد هستند، گفت: بحث سوختگی یکی از مشکلات در نظام سلامت است که نیاز به عزم ملی و کار جمعی با استفاده از سرمایه‌های علمی دارد.

زالی با اشاره به دو اتفاق ناگواری که در زمینه سوختگی در کشور رخ داده است، اظهار کرد: میزان سوختگی در ایران بالا است و همچنین مرگ و میر ناشی از سوختگی نیز در کشور با سیر متفاوتی از میزان مرگ و میر در دنیا حرکت می‌کند. متاسفانه سوختگی بیشتر در طبقات پایین جامعه ما که با فقر مواجه هستند، رخ می‌دهد و رابطه عمیقی بین فقر و سوختگی وجود دارد. به این معنی که بیشتر افرادی که می‌سوزند از طبقات پایین جامعه هستند و با توجه به هزینه‌های زیاد سوختگی این طبقات به لحاظ اقتصادی و اجتماعی سقوط بیشتری می‌کنند. بنابراین باید بیشتر به این حوزه توجه کنیم.

وی سوختگی را امری قابل پیشگیری دانست و گفت: دیگر نباید سوختگی را یک اتفاق تلقی کنیم. بلکه باید به این امر به عنوان موضوعی قابل پیشگیری نگاه کنیم؛ بویژه در کودکان زیرا که از 95 درصد سوختگی در کودکان می‌توان جلوگیری کرد.

وی با تاکید بر نقش رسانه‌ها و آموزش و پرورش در خصوص پیشگیری از سوختگی تصریح کرد: رسانه‌ها باید کمک کنند و به این موضوع جدی بپردازند. با توجه به اینکه آموزش همگانی در حوزه سوختگی می‌تواند به پیشگیری از آن کمک کند. همچنین آموزش و پرورش باید آموزش همگانی در بحث سوختگی را به عنوان یک رسالت مهم بنگرد.

زالی در مورد عوامل ایجاد سوختگی گفت: نکته دیگری که باید به آن توجه شود ایجاد فضاهای کار ایمن است. دو عاملی که در این زمینه وجود دارد یکی ایجاد فضای ایمن کار است که متاسفانه در کشور نکات ایمنی در هنگام کار رعایت نمی‌شودو به همین دلیل کارگران بسیار آسیب‌پذیرند. دومین عامل وسایل گرمایشی غیراستاندارد است بویژه اینکه افراد بی‌بضاعت از وسایل گرمایشی ارزان قیمت استفاده می‌کنند و این عامل باعث افزایش میزان سوختگی در کشور می‌شود.

لزوم همکاری بین‌بخشی در بحث سوختگی

رییس سازمان نظام پزشکی با تاکید بر لزوم انجام کار بین بخشی در حوزه سوختگی، گفت: دستگاه‌هایی مانند وزارت صنعت، در فرآیند استانداردسازی محیط کار و وسایل گرمایشی باید کار جدی انجام دهند. فرآیند مقابله با این معضل نیازمند کار فرابخشی با حضور دستگاه‌های مختلف است. همه مسوولیت‌ها در مورد بحث سوختگی برعهده نظام سلامت کشور نیست. بلکه این موضوع نیازمند یک همکاری چندبخشی و فرابخشی است.

ضرورت استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های عمومی در حوزه سوختگی

زالی با بیان اینکه بهترین جای ارائه خدمات برای بیماران سوختگی استفاده از ظرفیت بیمارستان‌های عمومی است، اظهار کرد: به این معنی که در کنار ایجاد بیمارستان‌های خصوصی سوانح سوختگی باید از ظرفیت‌های بیمارستان‌های عمومی نیز استفاده کرده و بخش‌های سوختگی با تعداد تخت کافی را در این بیمارستان‌ها ایجاد کنیم. در کشورهای توسعه یافته 50 درصد بخش‌های سوختگی در بیمارستان‌های عمومی وجود دارد که بعضا هم پر نمی‌شوند و برای شرایط اضطراری گذاشته شده‌اند. بنابراین باید حدود 10 تا 20 درصد تخت‌های بیمارستان‌های عمومی برای بیماران سوختگی در نظر گرفته شود.

سوختگی، بحثی مغفول‌ مانده در کشور

وی همچنین گفت: سوختگی یک بحث مغفول در ایران است که باید مجددا با تلاش پزشکان سوختگی این موضوع را به عنوان الگوی مهم حوزه سلامت تبیین کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به مشکلات مالی مراکز سوختگی تصریح کرد: این مشکلات بعضا منجر به تعطیلی این مراکز می‌شود. تعرفه هتلینگ سوختگی پایین است و افزایش آن می‌تواند باعث ایجاد جذابیت اقتصادی برای بیمارستان‌های عمومی شود. باید در این زمینه از مدل‌های موفق کشورهای توسعه یافته استفاده کنیم و سه تا پنج درصد تعرفه هتلینگ را افزایش دهیم.

لزوم اعمال ضریب ترجیعی صعوبت کار در بخش سوختگی

زالی با اشاره به صعوبت کار در حوزه سوختگی گفت: این سختی کار باعث شده کسانی که در حوزه سوختگی کار می‌کنند، همه مزین به صفت ایثار باشند؛ چراکه جاذبه اقتصادی در بخش‌های سوختگی بسیار ناچیز است. بنابراین ضریب ترجیحی کار سخت در بخش سوختگی باید اعمال شود.

وی درباره فضای بخش‌های سوختگی با تاکید بر ایجاد فضای مناسب برای بیماران سوختگی، اظهار کرد: در بخش‌های سوختگی باید یک فضای مناسب به صورت یک اتاق با یک تخت و یک حمام برای هر بیمار داشته باشیم که متاسفانه در ایران چنین چیزی وجود ندارد و بیماران سوختگی به صورت مجتمع بستری می‌شوند که این موضوع امکان بروز عفونت و مرگ و میر را افزایش می‌دهد. بنابراین باید طراحی‌های بخش‌های سوختگی تغییر کند.

نیاز به ایجاد 15 مرکز جامع سوختگی

رییس سازمان نظام پزشکی کشور همچنین گفت: ما در کشور نیازمند ایجاد 10 تا 15 مرکز سوختگی هستیم و این تجربه‌ای است که در کشورهای توسعه یافته از آن به خوبی استفاده شده و ثابت شده ایجاد چنین مراکزی بسیار موثر است، زیرا در این مراکز علاوه بر کارهای درمانی می‌توان کارهای آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه سوختگی را نیز انجام داد.

زالی در ادامه به آموزش دانشگاهی در حوزه سوختگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه سوختگی نقش اندکی در آموزش‌های دانشگاهی داشته و اطلاعات دانش‌آموختگان سوختگی کم است. پس باید در بحث آموزش و تغییر آموزش‌های پزشکی و پرستاری نیز توجه کافی انجام شود.

وی با تاکید بر لزوم انجام روش‌های درمانی نوین مثل استفاده از سلول‌های بنیادین در بحث سوختگی گفت: این روش‌ها باید در کشور مورد توجه واقع شوند، زیرا برای مقابله با عفونت‌ها و کاهش عوارض سوختگی و درمان سوختگی بسیار کمک می‌کنند.

سوختگی و صدمات جبران ناپذیر روانی

رییس سازمان نظام پزشکی کشور با بیان اینکه بیمار سوخته با مشکلات زیادی اعم از محدودیت‌های حرکتی، مشکلات ظاهری و مشکلات متعدد مزمن دسته و پنجه نرم می‌کند، افزود: این موضوع به ویژه در نسل جوان که دچار سوختگی شده‌اند، منجر به صدمات روانی بسیاری می‌شود. زیرا تغییر ظاهر آنها اعتماد به نفس‌ اجتماعی‌شان را کاهش داده و نقش اجتماعی آنها را کم می‌کند. بنابراین نهادهای اجتماعی باید به این موضوع توجه ویژه نشان دهند.

زالی در ادامه اظهار کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه در کشورهای توسعه یافته به ازای هر یک درصد سوختگی سه هزار دلار برای درمان گذاشته می‌شود، ما نیز در کشور باید به بحث درمان توجه کنیم. در کشور ما میزان هزینه‌ای که برای درمان سوختگی گذاشته می‌شود، بسیار اندک و ناچیز است و با این وضعیت اعتباری شکوفایی مراکز سوختگی دور از انتظار است.

خیرین سلامت در بحث سوختگی فعال شوند

وی با بیان اینکه یکی از مواردی که خیرین سلامت می‌توانند در آن کمک کنند، حوزه سوختگی است، گفت: خیرین سلامت باید در حوزه سوختگی فعال شوند. زیرا درآمدها و تعرفه‌های مشخص شده برای سوختگی ناچیز و نامناسب است و همکاران پزشکی و پرستاری فعال در این حوزه، با توجه به سختی کار سوختگی، تفاوت زیادی را نسبت به سایر بخش‌ها احساس نمی‌کنند. بنابراین خیرین سلامت باید در حوزه درمانی، پیشگیری، بازتوانی و تحقیقاتی و پژوهشی سوختگی وارد شود.

زالی افزود: مجلس شورای اسلامی نیز باید به این مساله توجه کند؛ زیرا مرگ و میر ناشی از سوختگی از رتبه سیزدهم به سمت رتبه نهم آمده است. همین که همکاران ما در بخش سوختگی توانستند چراغ درمان سوختگی را روشن نگه دارند، جای تقدیر دارد.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: