کد خبر: ۵۲۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۴ - ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 22
شفاآنلاین: خروج قطره‌قطره ادرار یا باریک‌شدن آن در مردان شاید این تصور را به وجود بیاورد که فرد دچار بزرگی خوش‌خیم پروستات شده است؛ درحالی‌که با کمی بررسی مشخص می‌شود مشکل از پروستات نیست و مجرای ادرار است که تنگ شده. تنگی مجرای ادرار مشکلی جدی است که حتما باید برطرف شود.

وقتی مجرای ادرار تنگ است بیمار هنگام ادرار مشکل دارد؛ یعنی ادرار باریک و قطره‌قطره می‌آید و برای تخلیه ادرار باید زور بزند. گاه احتباس ادراری وجود دارد. هنگام نزدیکی مایع منی ممکن است خارج نشود و در برخی مواقع هم ناباروری به وجود می‌آید. ادرار کدر است و گاهی هم به‌دلیل زور زدن مخاط دچار پارگی می‌شود و خون در ادرار یا مایع منی دیده می‌شود. اغلب بیماران احساس دفع فوری هم دارند. هرچه بیماری کهنه‌تر شود تنگی شدیدتر خواهد شد و احتمال احتباس ادرار بیشتر؛ تا جایی که ممکن است بیمار دیگر نتواند مثانه خود را خالی کند. بیمار معمولا احساس سوزش در هنگام ادرار و درد در ناحیه مثانه و قسمت تحتانی شکم نیز دارد. در بعضی از بیماران تورم آلت تناسلی هم دیده می‌شود. تنگی در درازمدت باعث ماندن ادرار در مثانه شده و ممکن است به کلیه‌ها پس زده شود که در این حالت احتمال عفونت در کلیه‌ها و احتمال نارسایی آنها خیلی بالا می‌رود.

تنگی مجرای ادرار داخل لگنی پرعارضه است

مجرای ادراری مردان از مخاط ظریف و حساسی ساخته شده که خیلی زود ممکن است آسیب ببیند. آسیب باعث تنگی می‌شود و هرچه شدت و دفعات آسیب بیشتر باشد تنگی زیادتر خواهد بود. مجرای ادرار مردان از دو قسمت تقسیم شده است: قسمتی که داخل لگن است و قسمتی که خارج از لگن قرار دارد. اگر قسمت داخل لگنی دچار تنگی شود تنگی از نوع پرعارضه است و درمان آن هم بسیار دشوار و پرعارضه است.

علت تنگی چیست؟

دستکاری مجرای ادرار: یکی از موارد مهمی که باعث تنگی می‌شود آسیبی است که در اثر سوندگذاری به مخاط داخل مجرای ادرار وارد می‌شود. سوندگذاری کاملا باید با دقت و به دست افراد خبره انجام شود. گذاردن سوند به این دلیل است که فرد دچار احتباس ادراری شده است و باید با سونداژ مثانه تخلیه شود. سوند باید خیلی آهسته و بدون فشار به داخل مجرای ادراری رانده شود. هنگام سوندگذاری اصلا نباید از مجرا خونی خارج شود. خون نشانه آسیب به دیواره و زخمی‌شدن آن است.

ختنه اشتباه: گاهی ختنه کودک را فردی غیرمجرب انجام می‌دهد و به نوک مجرای آلت تناسلی کودک آسیب وارد می‌کند و باعث تنگی‌اش می‌شود. ادرار این کودکان باریک می‌آید و مثانه هم خوب تخلیه نمی‌شود.

عفونت‌های راجعه: یکی از موارد مهمی که باعث تنگی مجرای ادراری در مردان می‌شود وجود عفونت‌های راجعه در مسیر ادرار است. عفونت‌های راجعه معمولا در اثر ابتلای بیمار به عفونت‌های آمیزشی مانند سوزاک و کلامیدیاست.

ضربه: ضربه یکی از علل بسیار جدی برای آسیب به مجرای ادراری در مردان است. گاهی شدت ضربه خیلی زیاد است؛ مثلا در اثر تصادف و شکستن استخوان لگن، تکه‌های استخوان باعث پاره‌شدن مجرای ادرار خلفی و کنده شدن کامل مجرا می‌شود. صدمات وارده به مجرا در داخل لگن بسیار خطرناکند و ترمیم آنها فوق‌العاده مشکل. این بیماران دیگر نمی‌توانند ادرار کنند و برای این‌که بتوان ادرار را از مثانه خارج کرد باید سوند را از راه شکم داخل مثانه گذاشت. جراحی چنین بیمارانی معمولا سه ماه بعد از آسیب انجام می‌شود. معمولا ضربه‌هایی که سبب قطع مجرای ادرار می‌شوند ناشی از افتادن از بلندی با میاندوراه (فاصله میان مقعد و آلت) بر روی لبه‌ای تیز است که بیشتر در کارگران ساختمانی دیده می‌شود و ناشی از تصادف است. گاه در ورزش‌های خشن و حتی شوخی نیز دیده شده است که با ضربات سنگین به ناحیه میاندوراه مجرای ادرار آسیب می‌بیند.

عمل جراحی: بعضی از عمل‌های جراحی در بیماری‌های پروستات مانند سرطان پروستات، درمان بزرگی خوش‌خیم پروستات یا جراحی روی مثانه باعث صدمه به مجرای ادراری می‌شوند. البته گاهی شدت بیماری طوری است که ناگزیر به مجرا آسیب وارد می‌شود.

در معاینه چه می‌بینیم؟

وقتی بیمار با علایم گفته‌شده به پزشک مراجعه می‌کند حتما باید از نظر وجود تنگی در مجرای ادرار بررسی شود. در معاینه ممکن است ترشحاتی در مجرا دیده شود. اگر عفونت وجود داشته باشد معمولا غدد لنفاوی اطراف مثل کشاله‌ران بزرگ هستند و شاید در معاینه حساس باشند. گاهی احساس سفتی در ناحیه تنگ‌شده و قرمزی یا تورم نیز دیده می‌شود. بیماران به‌دلیل این‌که نمی‌توانند مثانه خود را خالی کنند، مثانه‌ای متسع و دردناک دارند.

سیستوسکوپی قطعی‌ترین روش برای تشخیص

قطعی‌ترین روش تشخیصی استفاده از روشی به نام سیستوسکوپی است. این روش سرپایی است و با استفاده از دوربین مجرا به‌طور کامل دیده می‌شود. اما روش‌های دیگری مانند رادیوگرافی از مجرا، اندازه‌گیری جریان ادرار با استفاده از رایانه نیز به کار می‌آید. همچنین از همه بیماران آزمایش کشت ادرار از نظر وجود عفونت‌های ادراری یا عفونت‌های منتقله از راه جنسی نیز درخواست می‌شود.

درمان

تنگی مجرای ادرار نباید اتفاق بیفتد، چون درمان آن در هر دو حال، چه مجرا داخل لگن باشد چه مجرا خارج لگن باشد، مشکل و طولانی‌مدت است. احتمال عود بعد از درمان نیز زیاد است.

هر اقدامِ پزشک با توجه به شدت تنگی و مکان تنگی است. گاهی می‌توان با استفاده از سوند بتدریج مجرا را گشاد کرد. گاهی هم طول تنگی کم است و می‌توان محل تنگی را برش داد (با استفاده از دستگاه سیستوسکوپ در مجرا و در همان حین با استفاده از چاقوی ظریفی محل تنگی باز می‌شود) و بعد از عمل بتدریج با استفاده از یک سوند به گشاد کردن آن اقدام کرد. سوند مدتی باید باقی بماند و با نظر پزشک برداشته شود. این روش یعنی بریدن محل تنگی با جراحی اغلب اوقات چندین بار نیاز به تکرار دارد. بیمارانی که دچار تنگی مجرای شدید هستند نیاز به جراحی مشکلی دارند که در آن مجرای ادرار کاملا ترمیم می‌شود. در این روش از راه میاندوراه به تنگی دسترسی پیدا می‌کنند و به روش‌های مختلف مشکل برطرف می‌شود. اگر همه موارد گفته‌شده مفید نبود و مشکل بیمار حل نشد، باید مسیری از روی میاندوراه یا از روی شکم به مثانه باز کرد و سوند کار گذاشت. این روش آخرین راه درمانی است و در روش شکمی بیمار باید تا آخر عمر سوند را با خود حمل کند. سوند هر شش هفته تعویض می‌شود.

تشخیص صحیح و درمان صحیح در مراحل ابتدایی سبب کاهش عوارض بعدی می‌شود.(دکتر محمدرضا صفری نژاد، متخصص بیماری های کلیه و مجاری ادرار
جام جم آنلاین
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ياسرحمدالهى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
0
0
سلام من سى وپنج روز پيش از بلندى افتادم روى كمد وبعد به علت خون ريزيه شديد به بيمارستان سينا بردن واز مثانه آلت تناسلي خون ميومد به من سند زدن از بالاى مثانه شكم بعد هى از مجرام خون با ادرار ميومد ولى باسوزش بعد بيست روز احساس كردم درست شده و ادرار به راحتى از مثانه خارج ميشد بعد چند روز كلا بسته شد و نميتونستم ادرار كنم ولى از راه سندى كه به شكم زده بودن ادرار مياد الان نزديك سيو پنج روزه دكتر گفته كه هشتم اين ماه برم بسترى شم و با فيلم دوربين يه نگاهى بندازن لطفا يك راه خوب جلوى من بزاريد خواهش ميكنم من جوان ومجرد ٢٧سال سن دارم
مدیر پایگاه باسلام
شما باید تحت درمان ارولوژیست باشید انشالله مشکل برطرف شود
امیر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
0
0
سلام من تنگی مجرای دارم عمل کردم اما هر پنج ماه دارم میل با سایز ۲۱ میزنم آیا راه درمانی دیگری نیست؟ و اینکه کدام سایز میل نشان دهنده نرمال بودن مجراست .ممنون
مدیر پایگاه باسلام شما باید به ارولوژیست مراجعه نمایید تا مشکل بررسی وراهکارمناسب ارایه شود
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
سلام.من پارسال بعد از آزمایشات سیستیسکوپی کردم و دکتر مجرامو شستشو داد و گفت دریچه های مثانه ات تنگه و پروستات هم کمی التهاب داره.تقریبا بعد از گذروندن چند دوره درمان دارویی بهبود پیدا کردم و الان یک سال از بهبودم گذشته ولی دوباره بیماریم عود کرده و این بار درد مثانه دارم در صورتی که پارسال درد مثانه نداشتم.عفونت اداری هم دارم.دوباره آزمایشات و سونوگرافی رو تکرار کردم و دکتر میگه دوباره باید سیستیسکوپی کنم میگه مجرات تنگه...ببخشید دقیقا مشکلم چیه؟ دو ساله تحت این دکترم آیا دکترمو عوض کنم؟
مدیر پایگاه باسلام
به احتمال قوی پزشک شما درست تشخیص داده است
اما بهتراست برای بهره مندی ازمشورت پزشک دیگری نیزاقدام نمایید
آرمین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
ببخشید یادم رفت سنمو بگم.من ۲۸سالمه...نکته هایی رو هم میخام اضافه کنم.پارسال من ایرودینامیک انجام دادم و مشکل مثانه نداشتم خدا رو شکر و مثانه من ادار رو کاملا خالی میکرد اما با سوند نتونستم ادار کنم وقتی که سوند رو برداشت ادار کردم.حالا من امسال نگران مثانه ام هستم.چون در کوشه ای از مثانه ام در د احساس میکنم و چون خرج سیستیسکوپی زیاد هست هنوز انجام ندادم.دو بار نوار ادرار گرفتم که سرعت ادرارم ۱۰ و یک بار۱۱بود.آزمایش خون خوب بود.پارسال سونوگرافی خوب بود ولی امسال سونوگرافی وضعیت مثانه منو تنگ نشون داد.اما من مدتی با استفاده از طب سنتی درد مثانه رو از بین بردم و خدا رو شکر درد ندارم فقط خیلی خفیف گاهی اوقات وقتی طب سنتی انجام نمیدم یزره درد می گیرد.طب سنتی من شامل روزانه پنج الی شیش لیوان دمنوش خارخاسک و خارشتر و سیاه دانه و گزنه است و خدا رو شکر درد مثانه رو از بین برده.حتی برای پروستات من روغن تخم کدو میخورم.اما باز هم نگرانم.نگران عودکردن هستم.تمام دردهای ریز و درشت من موقت هستن.مثلا درد لگن داشتم که با دمنوش ولیک یک نوع زالزالک سیاه وحشی شمالی اون رو تا شصت هفتاد درصد از بین بردم.اما هنوز نتونستم درد پروستاتم رو که گاهی در کمرم احساس میکنم از بین ببرم.همه اینها رو گفتم تا اولا بهم بگین مشکلم دقیقا چیه.آیا عفونته؟ آیا تنگی مجرای ادراریه؟ آیا از پروستاته؟ و راه درمانش رو هم بهم بگید.
sara
|
France
|
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
سلام من یک دختر 23 ساله هستم . یکبار در 6سالگی عفونت ادراری داشتم و دیگر خیر . مشکلی دارم که همیشه بعد از ادرار کردن باید حدود 2 الی 3 دقیقه صبر کنم تا چند قطره ادرار دیگر خارج شود.نباید زور بزنم و اگر عجله کنم و زور بزنم حدود 20دقیقه طول میکشد تا این چند قطره خارج شود . من از زمانیکه به یاد دارم این مشکل را دارم. روزانه 3الی 4 بار ادرار میکنم . میتوانم در مسافرت 1روز کامل ادرار نکنم و مشکل دیگری ندارم. علت و نام مشکل من را بفرمایید با تشکر
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
با سلام
بنده زمانی ک خواستم ادرار کنم خون لخته مانند بعد ادرار معمولی و در آخر خون آبکی ، سر آلت سوزش میگرفتم بدنه آلت درد داشت..ب پزشک مراجعه کردم .. آزمایش rvj دو بار دادم.. مشخص شد ک تنگی مجاری ادراری دارم..ب پزشک سنتی مراجعه کردم.. ی سری دارو گیاهی ب بنده دادن و همینطور کار عملی مثل حجامت و زالو بیضه برای 1ماه استفاده کردم و بعد از 1ماه طول درمان خوب خوب شدم، داروهام تمام و دیگر استفاده نکردم..بعد از 1ماه باشگاه بدنسازی شروع کردم و دوباره همون مشکلم البته فقط خون آبکی برگشت پیدا کرد..
آیا باشگاه بدنسازی باعث برگشته شده؟؟

راهنمایی کنید اذیتم..منونتون میشم
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
با سلام
بنده 27ساله مجرد اهوازی.. زمانی ک خواستم ادرار کنم خون لخته مانند بعد ادرار معمولی و در آخر خون آبکی ، سر آلت سوزش میگرفتم بدنه آلت درد داشت..ب پزشک مراجعه کردم .. آزمایش rvj دو بار دادم.. مشخص شد ک تنگی مجاری ادراری دارم..ب پزشک سنتی مراجعه کردم.. ی سری دارو گیاهی ب بنده دادن و همینطور کار عملی مثل حجامت و زالو بیضه برای 1ماه استفاده کردم و بعد از 1ماه طول درمان خوب خوب شدم، داروهام تمام و دیگر استفاده نکردم..بعد از 1ماه باشگاه بدنسازی شروع کردم و دوباره همون مشکلم البته فقط خون آبکی برگشت پیدا کرد..
آیا باشگاه بدنسازی باعث برگشته شده؟؟

راهنمایی کنید اذیتم..منونتون میشم
محمدطاهامخلص
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
0
0
سلام من پسرم ۴ سالشه ۳ ماهگی ب دلیل تنگی مجرای ادراری بالیزعملش کردیم ولی الان هم بازمجرای ادراریش تنگه اصلاتغیری نکرده لطفا کمکم کنین
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
0
سلام من دوباره تنگی مجری عمل میکنم اما درد دارم، موقع ای عمل میکنم دوهفته سند وصل میکنم اما بعد از یک ماه که سند رودر میارم باز هم درد دارم نوک آلت تناسلی ام درد داره چکار کنم
مدیر پایگاه
باسلام
شما چند ساله هستید؟
کدام شهرهستید؟وچه کسی شما را جراحی کرده است؟
آخرین معاینات وبررسی ها چه چیزی را نشان داده است؟
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
0
0
سلام‌خسته‌نباشیدمن‌لیزرموهای‌زاید‌در
قسمت‌بیکینی‌انجام‌دادم‌ودچار‌تکرر‌ادرار‌وتخلیه‌ناقص‌مثانه‌شدم.آزمایش‌کامل‌ادرارو
سونوگرافی‌انجام‌دادم‌ونتیجه‌‌نشان‌دهنده‌ی‌این‌بودکه‌همه‌چیزنرمال‌وطبیعیه.
خواهش‌میکنم‌راهنمایی‌بفرماییدعلت‌
مشکل‌چیه؟
ایا‌ممکنه‌دراثر‌اشعه‌لیزرمثانه‌یا‌مجرا‌دچار
مشکل‌شده‌باشه؟
پریسا زینالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
ببخشید من تازه عمل جراحی داشتم کیست تخمدانمو در آوردن و سنت هم گذاشته بودن برام الان ۴ روزه هیچ گونه ادراری نداشتم ترو خدا کمک کنین من چ جوری میتونم ادرار کنم اصلا اوضاع خوبی ندارم
جواد
|
United States
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۰
0
0
سلام خسته نباشید.
من تنگی مجرا دارم و باید عمل بشم اما تو این وضعیت بیمارستان ها یکم سخته من در حین ارضاشدن تا چند ساعت بعد نیز بند هستم میشه لطف کنین یک درمان معرفی کنید.
ممنونم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: