کد خبر: ۵۲۳۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 21
شفا آنلاين-از سر گیری مذاکرات دو جانبه هسته ای ایران و آمریکا با حضور معاونان وزیران خارجه دو کشور ساعت 11 جمعه به وقت محلی، 13 و 30 به وقت تهران، مورد توجه بسیاری از رسانه های خارجی قرار گرفت و اغلب رسانه ها به این موضوع پرداخته و درباره این مذاکرات و سرنوشت آن و همچنین بحث درباره جزییات توافقات هسته ای، تحلیل های متفاوتی را ارائه دادند.

به گزارش شفا آنلاين،مذاکرات فشرده در قالب هیات ها و مقامات، شنبه نیز ادامه خواهد یافت و روزهای یکشنبه و دوشنبه این مذاکرات در سطح وزیران خارجه دو کشور و با حضور محمد جواد ظریف و جان کری انجام می شود و واکنش های متفاوت رسانه های خارجی به روند این مذاکرات و سطح مذاکرات، نشان از اهمیت آن دارد.

دویچه وله و مذاکرات هسته ای

دویچه وله در این باره گزارش داد: همزمان با آغاز مذاکرات دوجانبه اتمی میان ایران و آمریکا در ژنو، وزیر امور خارجه ایران می گوید، مذاکرات هسته ای باید تا تیرماه به توافق روی همه جزییات برسد و ایران خواهان لغو همه تحریم ها در چارچوب توافق جامع است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده که «یک اصل در مذاکرات داریم و آن نیز این است که روی هیچ چیز توافق نشده، مگر اینکه بر روی همه چیز توافق شود.»

وی همچنین گفته است که نگران کارشکنی غربی ها نیست.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده، این کشور در توافق جامع می خواهد که کل تحریم ها برداشته شود.

رادیو فرانسه

در این ارتباط شبکه اینترنتی رادیو فرانسه فارسی نیز جمعه شب در گزارشی نوشت: دور دیگری از مذاکرات هسته ای دو جانبه میان ایران و آمریکا از صبح روز جمعه اول اسفند (20 فوریه)، در ژنو سوییس آغاز شد.

عباس عراقچی و وندی شرمن، معاونان وزرای امور خارجه ایران و آمریکا ریاست دو هیات مذاکره کننده را برعهده دارند.

محمدجواد ظریف و جان کری، وزرای امور خارجه ایران و آمریکا هم از روز یکشنبه وارد مذاکرات خواهند شد.

تارنمای رادیو فرانسه توضیح داد: محمدجواد ظریف، ساعاتی پیش از آغاز مذاکرات هسته ای در ژنو، ضمن تاکید بر لزوم توافق روی جزییات تا تیرماه سال آینده گفته که اگر طرف مقابل زیاده خواهی کند، هیچ توافق کلی و جزیی انجام نخواهد شد.

محمدجواد ظریف، با بیان این که با ادامه تحریم ها، 'عقل' است که نقض شده، تاکید کرده تا زمانی که اروپایی ها و آمریکایی ها تفکر ادامه تحریم ها را دنبال می کنند، به نظر نمی رسد که امکان رسیدن به یک تفاهم جدی وجود داشته باشد.

بی.بی.سی

بی.بی.سی نیز در این باره گفت: گفت و گوهای اتمی ایران و غرب روزهای حساسی را از سر می گذراند و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که ایران به تعهدات خود پایبند بوده و فعالیت های هسته ای اش را موقتا کم کرده است.

در همین حال سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس انرژی اتمی گفته که گزارش آژانس نشان می دهد که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

خشم ونگرانی رژیم صهیونیستی

از سوی دیگر واشنگتن پست در مقاله ای نوشت که مذاکرات هسته ای و تلاش برای دستیابی به یک توافق جامع در موقع مقرر از سوی کاخ سفید تبدیل به یکی از کانون های اختلاف باراک اوباما و نتانیاهو شده است.

نتانیاهو روز پنجشنبه، با ادعای این که از جزئیات توافق اتمی آگاه است، گفت: این توافق بدی است و اگر کسی غیر از این تصور می کند، پس چه چیزی را پنهان می کنید؟

اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی یک روز پس از آن بیان شد که کاخ سفید گفت که ایالات متحده برخی جزئیات گفت و گوهای هسته ای با ایران را از اسرائیل پنهان نگاه داشته است، چرا که اسرائیل مذاکرات را تحریف می کند.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در واکنش به اظهارات نتانیاهو، مطالب عنوان شده توسط او را مورد سوال قرار داد و گفت: اگر توافق حاصل شود، ما توضیح خواهیم داد که چگونه این توافق برای جامعه جهانی مفید است.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران نشست ژنو را فرصتی برای دستیابی به توافق هسته ای با ایران خواند و در واکنش به لفاظی های نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه توافق هسته ای نهایی، گفت که گویی اطلاعات 'بنیامین نتانیاهو' بیش از مذاکره کنندگان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، جن ساکی افزود: باور داریم که دیدارهای مستقیم دوجانبه و دیدارها در قالب گروه 1+5 برای پیشبرد این روند مفید است. همانطور که می دانید شش هفته زمان برای رسیدن به توافق سیاسی داریم. بنابراین (دیدار ژنو) فرصتی است که می توان از آن استفاده کرد.

خبرنگار پرسید به نظر می رسد برای دولت آمریکا رسیدن به توافق با ایران مهم تر از رابطه با اسرائیل و نخست وزیرش باشد؟ سخنگوی وزارت خارجه امریکا در پاسخ گفت: این تعبیر ما نیست، اسرائیل قبلا هم نیز دید منفی نسبت به برنامه اقدام مشترک داشت و اینکه ایران به تعهداتش عمل نخواهد کرد، اما آنها به تعهدات خود عمل کردند. اگر به توافق برسیم، توضیح خواهیم داد چرا و چگونه این توافق به نفع کل جامعه بین المللی خواهد بود.

پایان 5 ساعت مذاکره معاونان و کارشناسان

دور نخست مذاکرات هسته ای سه جانبه ایران ، آمریکا و اروپا به ریاست عباس عراقچی و وندی شرمن در ژنو پایان یافت و این دور از مذاکرات که در دو سطح معاونین و کارشناسی انجام شد از ساعت 11 به وقت ژنو - 13 و 30 به وقت تهران- شروع شد و دو ساعت و نیم ادامه یافت. معاونان و کارشناسان ایرانی و آمریکایی درمجموع در این دور 5 ساعت مذاکره کردند.

دراین مذاکرات هلگا اشمید معاون فدریکاموگرینی به عنوان نماینده اتحادیه اروپا حضور داشت. دور بعدی این گفت و گو ها ساعت 16 به وقت ژنو - 18 و 30 به وقت تهران- از سر گرفته خواهد شد.

مذاکرات ایران و امریکا در روزهای شنبه در سطح معاونین ادامه می یابد و در روزهای یکشنبه و دوشنبه وزیران خارجه دو کشور نیزبه انها ملحق خواهند شد.

احتمال دارد در روز چهارم معاونان سایر وزیران خارجه 1+5 هم به این مذاکرات بپیوندند.

این در حالی است که رییس سازمان انرژی اتمی نیز روز شنبه به سوییس می رود و با همتای آمریکایی خود گفت وگو می کند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در این باره به خبرنگار ایرنا افزود: علی اکبر صالحی در این سفر در خصوص موضوعات فنی مذاکرات جاری با 1+5 با آقای مونیز وزیر انرژی آمریکا رایزنی هایی دارد.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین در طول این سفر دیدار و گفت وگوهایی با همتای سوییسی خود خواهد داشت.




ایرنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: