کد خبر: ۵۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - 2015February 20
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی کشور :
شفاآنلاین: رئیس انجمن مددکاران، گفت: تاوان ضعیف شدن اخلاق اجتماعی را با وقوع انواع جرائم در جامعه پس می‌دهیم.
موسوی چلکبه گزارش شفاآنلاین ،حسن موسوی‌چلک ،ضمن بیان این مطلب در خصوص ارزیابی از وضعیت سرمایه اجتماعی و نمودهای آن از جمله اعتماد اجتماعی در جامعه، اظهار داشت: یکی از نمودهای این موضوع هشدار برای مراقبت از وسائل شخصی در زمان سوار شدن به یک وسیله حمل‌ونقل عمومی است که برای هیچ فردی خوشایند نیست.

وی با اشاره به اینکه نشانه‌ای دال بر بالا رفتن شاخص سرمایه اجتماعی در جامعه دیده نمی‌شود، افزود: جامعه‌ای که نتواند شاخص سرمایه اجتماعی را افزایش دهد در آینده با مشکلات متعددی روبرو خواهد شد و مسیر را بدون اعتماد و پایبندی به قانون طی می‌کند و اگر تدبیر برای آن صورت نگیرد امنیت ملی نیز به خطر می‌‌افتد.

رئیس انجمن مددکاران ایران همچنین گفت: نشانه‌های کاهش سرمایه اجتماعی محدود به یک یا دو دولت نیست بلکه مسیری که در سالیان سال طی شده ما را به این مرحله رسانده است، اگر بیست پرسش مقام معظم رهبری در استان خراسان را مرور کنیم می‌بینیم کدام سوال ایشان نشان از بهتر شدن اخلاق اجتماعی دارد و همه سوال‌ها ناظر بر بخش اجتماعی بود که ما به عنوان سبک اجتماعی می‌شناسیم؛ دغدغه ایشان اخلاق اجتماعی بود که متاسفانه در کشور ضعیف شده است و تاوان آن را با جرائم، کلاهبرداری‌ها، خشونت‌ها و... پس می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ما به پدیده‌های اجتماعی رویکرد منفعل داریم و سعی نمی‌کنیم هوشمندانه عمل کنیم، در واقع می‌توان گفت از پرداختن به مسائل اجتماعی در کشور هراس داریم، هر دولتی در حوزه‌های مختلف گزارش می‌دهد اما چه تعداد از آنها مربوط به مسائل اجتماعی است، ما از مطالبه‌گری اجتماعی در کشور هراس داریم و آن را زیر چتر خط قرمز برده و از آن فرار می‌کنیم در حالیکه این فرار مشکلات ما را بیشتر می‌کند.

موسوی‌چلک افزود: یکی از مهمترین مولفه‌هایی که می‌تواند به بالارفتن اخلاق اجتماعی کمک کند افزایش سرمایه اجتماعی است که نشاط، رضایت، انسجام و وفاق را افزایش می‌دهد، سرمایه اجتماعی بالا سرمایه اقتصادی بالا را نیز به دنبال دارد.

وی در پایان به تسنیم گفت: وقتی سرمایه اجتماعی بالاست احترام به ایده پردازی نیز بالاست، سرمایه اجتماعی در کشور ما مفهومی لوکس است در حالیکه در آموزه‌های دینی‌مان نیز مفهوم تکافل اجتماعی نیز داریم اما فکر می‌کنیم این مفاهیم از غرب گرفته شده و لذا به انها اهمیت لازم را نمی‌دهیم .اما ما در این حوزه مدلسازی نکردیم موضوع سرمایه اجتماعی در جای جای مباحث دینی جاری است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: