کد خبر: ۵۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۷ - ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 18
معاون وزیر بهداشت عنوان کرد؛
شفاآنلاین-معاون درمان وزارت بهداشت، به تشریح اهداف و دستاوردهای برنامه "حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم"، پرداخت.

به گزارش شفا آنلاین،دکتر محمد آقاجانی اظهارداشت: سلامت یک حق پايه و عمومی بوده و حكومت موظف است شرايطي كه براي حفظ سلامت همه آحاد جامعه لازم است را فراهم کند. نگاهی به قانون اساسي کشور نيز نشـان می دهد که مبـانی عدالت در سلامت به خوبی در اصول مختلف بيان شده اند.

وی افزود: براساس اصول ۲ و ۳ قانون اساسی کشور، ايران نظامي‌ است‌ بر پايه‌ ايمان‌ که از راه استفاده‌ از علوم‌ و فنون‌ و تجارب‌ پيشرفته‌ بشري‌ و تلاش‌ در پيشبرد آنها، قسط، عدل‌ و استقلال‌ سياسي، اقتصادي، اجتماعي‌ و فرهنگي‌ و همبستگي‌ ملي‌ را تامين مي کند و براي‌ نيل‌ به‌ اين اهداف‌ بايد همه‌ امكانات‌ خود را براي‌ اموري از جمله ‌ ايجاد رفاه‌ و رفع فقر و برطرف‌ ساختن‌ هر نوع‌ محروميت‌ در زمينه‌ هاي‌ تغذيه‌ و مسكن‌ و كار و بهداشت‌ و تعميم‌ بيمه به‌ كار برد.

آقاجانی ادامه داد: از آنجاکه  سلامت مردم همواره يک اولويت ملي است برنامه تحول نظام سلامت با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، کاهش پرداخت مستقیم مردم برای هزینه‌های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و مراکز ارایه خدمت با تلاش مجدانه دست اندرکاران نظام سلامت، حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی و همراهی مردم در حال اجراست.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: کمبود پزشک در مناطق محروم از عوامل نارضایتی مردم است و در این بین وزارت بهداشت تلاش کرده با متناسب سازی حقوق پزشکان این مشکل را جبران کند.

وی به ترغيب پزشكان برای فعاليت در مناطق محروم و كمتر توسعه يافته كشور اشاره کرد و افزود: در اين راستا برنامه های متعددی نيز تاكنون طراحي و اجرا گرديده است.

آقاجانی گفت: برنامه "حمايت از ماندگاري پزشكان در مناطق محروم" با داشتن اهدافي همچون افزايش ميزان دسترسي مردم به خدمات سطح ۲ و ۳ سلامت، كاهش پرداختي از جيب مردم و جذب و ماندگاري پزشكان در مناطق كمتر توسعه يافته، طراحی و از ۱۵ اردیبهشت ۹۳ (همزمان با اجرای طرح تحول سلامت) اجرا گرديد. ۳۳۱ بیمارستان در ۲۹۰ شهر محروم و کم برخوردار کشور از خدمات ۵۳۰۰ پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص برخوردار شدند.

وی افزود: پزشكان متخصصي كه دوره تعهدات خود را طي مي ­كنند، منبع مهمی جهت تامين نيروهاي متخصص مناطق محروم بوده و در عين حال، جذب آنها در مناطق محروم پس از پايان دوره تعهد مي­ تواند يكي از راهكارهاي اصلي افزايش نسبت پزشک به جمعيت در مناطق محروم و افزایش دسترسي مردم اين مناطق به خدمات سلامت باشد.

معاون درمان وزارت بهداشت، تاکید کرد: قبل از اجرای طرح تحول نظام سلامت ۱۴۰۰ متخصص در شهرهای کمتر توسعه در حال ارائه خدمت به هموطنان بودند که با گذشت ۹ ماه از اجرای طرح تحول سلامت، این تعداد به ۳۹۰۰ تن رسیده است. طي يك پرسشگري تلفني از پزشکان شاغل در مناطق محروم و همکار برنامه ماندگاری طرح تحول، ميزان تمايل به ادامه فعاليت در مناطق محروم پس از پايان دوره تعهد بررسی شد که ۶۰ درصد پزشکان از ادامه اجرای طرح تحول نظام سلامت در مناطق محروم استقبال کرده و ۵۹ درصد آمادگی خود را برای ماندگاری در این مناطق و ادامه ارائه خدمت به هموطنان، اعلام نمودند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: