کد خبر: ۵۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۲ - ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 16
شفاآنلاین- مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه 440 هزار فرصت فرزندآوری در کشور از دست می رود.
به گزارش شفا آنلاین،«محمد اسماعیل مطلق» روز دوشنبه در همایش تبیین سیاست های کلی جمعیتی در راستای افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک در رشت افزود: از این تعداد 410 هزار فرصت فرزندآوری مربوط به زنانی است که ازدواج نکرده اند.

وی اظهار داشت: 10 هزار فرصت فرزندآوری بر اساس فوت همسر و 20 هزار فرصت بر اساس طلاق است.

وی کاهش چشمگیر باروری را مهمترین تغییر و تحول جمعیتی در چند دهه اخیر در کشورهای در حال توسعه عنوان کرد و افزود: عوامل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زیادی رفتار باروری را تحت تاثیر قرار می دهد.



* افزایش سن ازدواج میزان باروری کلی را کاهش داده است

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: افزایش سن ازدواج از دلایلی است که میزان باروری کلی را کاهش داده است.

مطلق افزود: بر اساس آمارها اکنون بیش از 11 میلیون دختر و پسر در کشور در آستانه ازدواج قرار دارند که بخش قابل توجه ای از آنان در حال پشت سرگذاشتن سنین مناسب ازدواج و باروری هستند.

وی اظهار داشت: در بررسی دلایل آثار افزایش سن ازدواج دختران روستایی، مهاجرت پسران به شهرها به عنوان مهمترین عامل در بالارفتن سن ازدواج این دختران بیان شده است.

مطلق با اشاره به تاثیر ازدواج بر سلامت افراد بیان کرد: افرادی که ازدواج مناسب دارند، از طول عمر بیشتر و سلامت روان بهتری برخوردارند و شاداب ترند و ارتباطات اجتماعی مناسب تری برقرار می کنند.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: این افراد احساس امنیت می کنند و کمتر در معرض رفتارهای عاطفی و مخاطره آمیز قرار می گیرند.

وی بیان کرد: در سال 62 میزان باروری کلی در کشور 6.8 بود که در سال 71 با تصویب قانون تنظیم خانواده و جمعیت به میزان 3.3 رسید؛ در سال 80 این رقم به 2.1 کاهش یافت و اکنون به میزان 1.8 رسیده است.

مدیرکل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که میزان باروری کلی در استان گیلان 1.3 است، اظهار کرد: کاهش میزان نرخ باروری زیر 2.1 (حد جایگزینی) تهدید محسوب می شود.

وی تصریح کرد : اگر 10 درصد طلاق ها را کاهش، 10 درصد ازدواج را افزایش و 10 درصد تصادفات را نیز کاهش دهیم، میزان باروری به میزان 2.65 می رسد.



* سالانه حدود 220 هزار سقط در کشور انجام می گیرد

مطلق که با موضوع جمعیت، سلامت باروری، چالش ها و پیشنهادها بر اساس سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب سخن می گفت، اظهار کرد: سالانه حدود 220 هزار سقط در کشور انجام می گیرد که تنها هشت هزار مورد مسیر قانونی را طی می کند.

وی با تاکید بر این که باید با مشاوره های مختلف عوارض سقط و پیامدهای آن را برای خانواده ها بیان کرد، افزود: افسردگی، اضطراب و گوشه گیری از پیامدهای منفی سقط جنین است.

وی ادامه داد: نقش اقناعی مشاوره در پرهیز از تک فرزندی و فاصله گذاری های غیرمتعارف در بین دو فرزند اهمیت بسزایی دارد که باید مورد توجه خانواده ها قرار گیرد.

مطلق اظهار کرد: ارتقای مشاوره های هنگام ازدواج و پس از ازدواج با تاکید بر مهارت های زوجین و سلامت جنین با رعایت چارچوب های مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، فرهنگ سازی به منظور ارزش ازدواج سالم و تشکیل خانواده و پیشگیری از بارداری های پرخطر و سقط از جمله پیشنهادهایی که باید مورد توجه قرار گیرد.



* ازدواج در کشور کاهش و طلاق افزایش یافته است

مطلق در ادامه با بیان این که در فاصله سال های 85 تا 92 ازدواج در کشور کاهش یافته است، گفت: در سال 92 نسبت به سال قبل از آن 62 هزار مورد ازدواج کمتر اتفاق افتاده است.

وی افزود: بر اساس بررسی های انجام شده، طلاق در سال های 85 تا 92 رو به افزایش بوده است به طوری که پارسال بیش از 152 هزار طلاق در کشور اتفاق افتاد.

مدیر کل سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت اظهار کرد: 80 درصد طلاق ها زیر 13 سال، 14.2 درصد طلاق ها مربوط به یک سال نخست و 50 درصد مربوط به پنج سال اول زندگی مشترک است.

مطلق درباره وضعیت طلاق در گیلان خاطر نشان کرد: طلاق در گیلان در سال های 90 تا 92 هر سال بیشتر شده به طوری که در سال 90 در مجموع پنج هزار و 166 مورد و در سال های 91 و 92 به ترتیب پنج هزار و 689 مورد و شش هزار و 521 طلاق گزارش شده است.

همایش تبیین سیاست های کلی جمعیتی در راستای افزایش نرخ باروری کلی مبتنی بر سلامت مادر و کودک روز دوشنبه در سالن مرکز بهداشت استان گیلان در رشت برگزار شد.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: