کد خبر: ۵۱۲۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 11
متخصص طب اورژانس در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- متخصص طب اورژانس گفت: كمبود ويتامين Dبه عنوان يكى از مشكلات مهم جهان 30 تا 80 درصد از اطفال ،جوانان و حداقل نصف افراد سالمند جامعه را در بر می گیرد.

دکتر حامد اقدم در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این مطلب افزود: از آنجا كه ويتامين D در تنظيم كلسيم خون و هموستاز استخوان نقش دارد، مطالعات جديد نشان داده اند كه كمبود اين ويتامين می تواند در بدتر شدن بيمارى هايى از جمله فشار خون شريانى، ديابت و نارسايى قلبى نقش داشته باشد.

وی با اشاره به این که شواهد موجود ارتباط بين سطح پايين ويتامين D و بيمارى هاى قلبىو عروقى را نشان داد ه است در عین حال افزود: همچنين سطح سرمى پايين (و يا مصرف غذايى پايين اين ويتامين (با عوامل خطر بيمارى هاى قلبى عروقى) شامل چاقى، فشار خون و ديابت، بيمارى عروق محيطى ، بيمارى مزمن كليه و بيمارى هاى قلبى( در ارتباط است.

اقدم به شفا آنلاین گفت: همچنين مطالعات حاکی از بروز بيماری هاى قلبى عروقى از جمله سكته قلبى با سطح پايين اين ويتامين است.

وی هشدار داد: افزايش هورمون پاراتيروئيد احتمالاً از طريق اثرات عروق باعث افزايش مرگ و مير در سالمندان می شود؛ اگر چه يافته ها در مورد ارتباط اين هورمون با مرگ و مير قلبى عروقى با علل ديگر درهم آميخته است.

وی تأکید کرد: اين يافته ها مسيرى را كه در آن سطح پايين ويتامين D منجر به افزايش خطر ابتلا به عوارض قلبى عروقى) از جمله فشار خون، ديابت، بيمارى هاى كليوى، قلبى و قلبى عروقى ( و به دنبال آن مرگ و مير می شوند، را پيشنهاد می دهند.

اقدم یادآور شد: سياه پوستان در مقايسه با سفيد پوستان عوامل خطر بيشترى براى ابتلا به بيمارى هاى قلبى عروقى داشته و در اين افراد رابطه معنى دارى بين سن و جنس برقرار است.

وی بیان کرد: سياه پوستان به طور معنادارى داراى سطح پايين ترى از 25 هيدروكسى ويتامين D بوده ، كه اين خود با عوامل بيولوژيك)افزايش پيگمنتاسيون پوستى و كاهش فعال شده ويتامين D خوراكى و عوامل اجتماعى يا رفتارى )مصرف كم, ( كم قرار گرفتن در معرض نور خورشيد در ارتباط است.

متخصص طب اورژانس تصریح کرد: بنابراين، سطوح پايين تر 25 هيدروكسى ويتامين D از طريق تفاوت هاى نژادى در عوامل بيولوژيك و اجتماعى يا رفتارى كه باعث افزايش خطر شرايط مرتبط با قلب و عروق و به دنبال آن مرگ و مير می شود، به اين نابرابرى بين سياه و سفيد در مرگ و مير قلبى عروقى كمك می كند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: