کد خبر: ۵۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۵ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 04
شفا آنلاين- یک پاتولوژیست نقش ویتامین D و استفاده از برخی مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان تشریح کرد.

 به گزارش شفا آنلاين،دکتر علی شجاعی در نشستی خبری در هفته مبارزه ملی با سرطان، ضمن تاکید بر لزوم تشخیص زودرس سرطان پستان جهت افزایش شانس موفقیت درمان و همچنین افزایش طول عمر با کیفیت بیمار، گفت: متاسفانه این بیماری در کشور ما معمولا در مراحل پیشرفته شناسایی می‌شود؛ چراکه روش‌های غربالگری چندان جدی گرفته نمی‌شود. بر همین اساس فعالیت بدنی و تغذیه مناسب و همچنین جدی گرفتن برنامه‌های غربالگری در این بیماری بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به نقش برخی مواد غذایی در پیشگیری از ابتلا به سرطان پستان، ادامه داد: هرچند این موضوع کاملا ثابت نشده، اما مطالعات نشان داده که مکمل‌ها و ویتامین «دی» می‌توانند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی – عروقی و همچنین برخی سرطان‌ها از جمله سرطان پستان موثرند. روغن زیتون به دلیل آنکه سرشار از ویتامین C است، شیرسویا و امگا 3 نیز بسیار توصیه شده است. البته مکمل‌ها نباید خودسرانه مصرف شوند و باید با تجویز پزشک باشد.

این پاتولوژیست زیاد بودن هورمون‌های جنسی مردانه را از عوامل خطر این بیماری خواند و افزود: مصرف الکل نیز یکی از عوامل خطر جدی سرطان پستان محسوب می‌شود. سیگار نیز در بسیاری از سرطان‌ها از جمله ریه و مثانه نقش دارد. خانواده‌های افراد سیگاری نیز در معرض دود سیگار و همچنین در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.

وی ضمن هشدار نسبت به مصرف داروهای هورمونی در باشگاه‌های بدنسازی، گفت: اضافه تستوسترون در بدن فرد به استروژن تبدیل شده و نهایتا بافت سینه نامتقارن و بزرگ می‌شود و همین امر شخص را مستعد ابتلا به سرطان پستان می‌کند که معمولا نیز در درجات بالای بیماری شناسایی و کشف می‌شوند.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: