کد خبر: ۵۰۳۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 04
شفاآنلاین-آلودگی هوا این روزها دغدغه بسیاری از شهروندان ایرانی است چه خوزستانی ها که با عکس طنز «من و هوای آلوده یهویی» به آن اعتراض می کنند و دو چشم در گرد و غبار را نشان می دهند و چه شهروندان تهرانی که تمام سال جز چند روز انگشت شمار با هوای آلوده روبرو بوده و هستند.
به گزارش شفا آنلاین،اکنون سالانه 90 هزار مورد جدید ابتلا به سرطان درکشور ثبت می شود که مهم ترین عوامل ایجاد آن سبک زندگی یعنی تغذیه ناسالم، بی تحرکی و مصرف الکل و سیگار است اما محیط نیز یکی از تاثیرگذارترین عوامل موثر بر سلامتی انسان و خطر بروز سرطان به شمار می رود.

خطر هوای آلوده تا آن اندازه سلامت و جان مردم را تهدید می کند که «علی اکبر سیاری» معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اردیبهشت ماه امسال اعلام کرد که در هر ساعت دو نفر در تهران به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

مسوولان نظام سلامت از آلودگی هوا بارها به عنوان یکی از جدی ترین مشکلات نظام سلامت یادکرده اند.

دود ناشی از فعالیت کارخانه ها، خودروها و سیستم گرمایشی موجب انباشته شدن مواد سرطان زا در هوا شده که عامل اصلی آلودگی هوا در شهرهای صنعتی است هرچند در شهری مانند اهواز علت آلودگی آن خشکسالی اعلام شده اما علت هرچه که باشد به هر حال آلاینده ها مضر سلامت بوده و جان مردم را تهدید می کند.

افراد و گروه های در معرض خطر مانند کودکان، سالمندان و زنان باردار به دلیل اینکه مصونیت بدنشان پایین است، بیشتر در معرض خطر آلودگی هوا قرار دارند.

آلاینده هایی مانند دی اکسید گوگرد، دی اکسید نیتروژن، مونوکسید کربن و ازن از مقصرترین اصلی در آلودگی اتمسفر شهری هستند.

تحقیقات، رابطه آلودگی هوا با سرطان ها ریه، خون و پوست را اثبات کرده اند و نکته مهم آن است 40 درصد موارد ابتلا به سرطان به گفته مسوولان نظام سلامت قابل پیشگیری بوده و آلودگی هوا نیز جزو همان عوامل سرطان زای قابل پیشگیری است.



**آلودگی هوا و بیماری های تنفسی

طبق اعلام وزارت بهداشت ، بطور متوسط 10 درصد افراد جامعه مبتلا به آسم و آلرژی هستند و شکی نیست که با استمرار هوای آلوده ، شمار این بیماران افزایش می یابد.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی، هوای آلوده را یکی از دلایل اصلی ابتلا به آسم عنوان می کنند.

سالمندان، بیماران و کودکان بیش از دیگر اقشار مردم در معرض ابتلا به آسم و آلرژی قرار دارند. این افراد با تردد در مناطق آلوده، سلامت خود را به مخاطره می اندازند.

برغم آنکه مردم بویژه سالمندان بیماران و کودکان باید هنگام افزایش آلودگی هوا از تردد و فعالیت در فضاهای باز خودداری کرده و فعالیت خود را کاهش دهند، اما این افراد به این توصیه ها توجهی نمی کنند زیرا اگر تعطیلی در روزهای آلوده اعلام نشود ، مردم ناگزیر از انجام کارهای شغلی و تحصیلی خود هستند.

کودکان به دلیل فعالیت و جنب وجوش، تنفس تندتری دارند و با سرعت بیشتری آلاینده های هوا را استنشاق می کنند، بنابراین باید هنگام اعلام هوای آلوده بویژه به سلامت کودکان توجه داشت.

برونشیت مزمن ، آمفیزم (نوعی بیماری تنفسی) و بیماری های قلبی و عروقی از دیگر عوارض هوای آلوده بر سلامت انسان است.

حتی اگر فردی بسیار سالم باشد در مواجهه با آلودگی هوا دچار آزردگی چشم، بینی و گلو،

سرفه، احساس تنگی در قفسه سینه و تنگی نفس می شود.



**سهم دستگاه ها و نهادها در آلودگی هوا

خودروسازان، کارخانه ها، نیروگاه ها ، سازمان محیط زیست و وزارت بهداشت و حتی آحاد مردم هر کدام به نوبه خود در کنترل آلودگی هوا نقش دارند.

به گفته معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، رفع معضل آلودگی هوا باید حرکتی منسجم و فرابخشی بر اساس ماموریت ها و برنامه راهبردی تعریف شده شکل گیرد زیرا آلودگی هوا یک مشکل چند وجهی است.

دکتر علی قنبری مطلق مدیر برنامه ملی سرطان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز اخیرا اعلام کرده است که این وزارتخانه از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی ، سهم دستگاه ها در خصوص پیشگیری از سرطان را پیگیری می کند که آیا این نهادها به وظایف خود در این زمینه عمل می کنند.

«سیدحسن قاضی زاده هاشمی» وزیر بهداشت امسال در یادداشتی اعلام کرده بود که باید تصمیمی جدی درباره آلودگی هوا گرفته شود. در دنیا هم شهرهای زیادی مانند لندن، مکزیکوسیتی، استانبول این شرایط را داشته و آن را پشت سر گذاشته اند؛ راه حل هایی هم هست. اما واقعیت این است که چنین تصمیمی بسیار پرهزینه خواهد بود و شرایط فعلی دولت اجازه انجام چنین حرکتی را نمی دهد. آنچه من بر آن تاکید دارم این است که برای پرهیز از آزمون و خطا و دستیابی سریع تر به شرایط مطلوب، بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر در قالب تیم های مشاور علمی ـ تحقیقاتی کمک کننده است.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: