کد خبر: ۵۰۲۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 03
شفا آنلاين-تاریخچه ژلاتین حاکی از آن است که مصری ها از قرن ها پیش این ماده را می شناختند اما در سال 188اولین تولید صنعتی به وسیله دانشمندی از اهالی شهر لیون فرانسه به نام Coignet انجام گرفت و از آن زمان تاکنون صنعت تولید ژلاتین روز به روز گسترش یافته است.

به گزارش شفا آنلاين، ژلاتین ماده ای است که از کلاژن حاصل از جوشاندن پوست، تاندون، رباط و استخوان گاو در آب بدست می آید. ژلاتین ماده‌ای جامد، ترد و شفاف بوده و طیف رنگی آن از زرد کم‌رنگ تا سفید می‌باشد، بی‌مزه و بی‌بو است و دارای 90- 84 درصد پروتئین، 2-1 درصد نمک‌های معدنی و 15-8 درصد آب بسته به منبع مورد استفاده آن می‌باشد. همچنین فاقد قند، چربی و مواد افزودنی است. درست است که ژلاتین دارای 9 اسید آمینه ضروری بوده و نمی توان عنوان نمود که یک پروتئین کامل است اما به این دلیل که پودر ژلاتین خالص هیچ نوع کربوهیدارت و یا چربی نداشته و پاکت های 30 میلی گرمی پودر ژلاتین دارای 23 کیلوکالری انرژی و 6 گرم پروتئین است، در صنایع مختلف کاربردهای فراوان و ارزشمندی دارد. ژلاتین به سه صورت ورقه ای، پودر شده یا آسیاب شده وجود دارد. به آسانی در بدن جذب شده و به هضم سایرموادغذایی ازطریق تشکیل امولسیون با چربی ها و پروتئین ها کمک می نماید.

ژلاتین به دلیل دار بودن ویژگی‌های ایجاد ژل و قوام‌دهندگی، به طور گسترده‌ای در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول کاربردهای فراوانی درصنایع غذایی( ژله و پودینگ، کیک ها و شیرینی ها، بستنی و ماست)، دارویی( در ویتامین ها و کپسولها بعنوان پر کننده) و آرایشی (شامپو، ماسک صورت) ، پزشکی و فوتوگرافی دارد و نیز درصنایع دیگر مانند نساجی، تهیه چسب، کبریت سازی، مرکب چاپ، کاغذ پلی کپی، کارتن سازی و درساخت فیلترلامپ های جیوه ای و هم چنین به عنوان شفاف کننده اجسام نیزبه کار می رود.

باید عنوان نمود که محصولی تحت عنوان آگار آگار است که گاهی بعنوان ژلاتین آنرا می فروشند اما در واقع این محصول یک ژلاتین گیاهی بوده و از نوعی جلبک دریایی بدست می آید و برای کسانی که گیاهخوار هستند می تواند گزینه مناسبی باشد. ژلاتین زمانی که سرد می شود منجمد گشته و باید عنوان نمود که نقطه ذوب بسیاری از ژلاتین ها نزدیک به دمای بدن است. به دلیل حجیم بودن و کم کالری بودن ژلاتین از آن در کاهش وزن و جبران آسیب های ناشی از ورزش استفاده می شود و بعلاوه دارای خواص دیگری است که به بعضی از آنها اشاره می کنیم:

ژلاتین و استخوان: پوکی استخوان و التهاب مفاصل (آرتروز) از شایع‌ترین بیماری‌های استخوانی هستند و ژلاتین به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی کلاژن و اسیدآمینه برای درمان این بیماری‌ها می‌تواند مفید باشد. کلاژن به طور مستقیم اثرات ضدالتهابی داشته و اثر مستقیم روی بافت مفاصل دارد.

ژلاتین و ناخن و مو:

ژلاتین با داشتن مقادیر زیاد اسیدآمینه گلایسین که اسیدآمینه مهمی در ساخت کراتین موجود در مو و ناخن است، به رشد و سلامت مو و ناخن کمک می‌کند.

ژلاتین و درمان زخم‌ها:

ژلاتین به دلیل دارا بودن اسیدهای آمینه و پپتیدهای بی‌نظیر، در کاهش پاسخ‌های التهابی و تعدیل سیستم ایمنی در درمان زخم‌های دیابتیک می‌تواند موثر باشد زیرا زخم‌های مزمن، عفونت، زخم‌های درمان‌نشده و ... از عوارض بیماری دیابت می‌باشند.

ژلاتین و دستگاه گوارش:

ژلاتین التهاب روده افراد مبتلا به سندروم روده تحریک‌پذیر را کاهش می‌دهد و در مقابل عوامل خطرزا و تحریک‌کننده از آن محافظت می‌کند.

به هر حال با توجه به توضیحاتی که ارائه شد ممکن است این مسئله در ذهن شما مطرح شود که به دلیل خواص ذکر شده برای ژلاتین، ژله های تهیه شده با پودر ژله آماده شده نیز دارای همین خواص بوده و به راحتی و هر اندازه که مایل هستیم می توان از آنها استفاده نمود، اما باید به شما بگوییم که مقدار پودر ژلاتین موجود در هر بسته تجاری پودر ژله موجود در بازار تنها دو درصد بوده و مابقی آن آب و شکر می باشد. به همین خاطر تصور این موضوع که ژله ها نیز بسیار پر خاصیت هستند بسیار اشتباه بوده، مگر اینکه ژله ها را با پودر ژلاتین و آبمیوه طبیعی و مقدار کمی شکر تهیه نمایید. درا ین صورت می توان عنوان نمود که ژله ای مغزی خواهیم داشت




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: