کد خبر: ۵۰۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
شفاآنلاین-نشست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه باتجار و بازرگانان ایرانی مقیم کنیا روز دوشنبه در نایروبی پایتخت این کشو برگزار شد .
به گزارش شفا آنلاین،محمد جواد ظریف که در سفر دوره ای به چهار کشور آفریقایی به کنیا سفر کرده است ؛ در این نشست از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات تجار ایرانی مقیم نایروبی قرار گرفت .

'گیوزاد' سفیر ایران در کنیا در حاشیه این اجلاس با اشاره به اینکه اقتصاد کنیا دروازه ورود به اقتصاد شرق و مرکز افریقاست ، اظهار امیدواری کرد که تجار و بازرگانانی ایرانی که به کنیا آمده اند به تفاهمات خوبی با طرف های کنیایی خود برسند.

اقتصاد کنیا مانند دیگر کشورهای آفریقایی اساسا متکی به تولیدات کشاورزی ، صادرات مواد معدنی محصولات کشاورزی و منابع صیادی و آبزیان است .

صنعت گردشگری نیز نقش برجسته ای در اقتصاد این کشور ایفا می کند.

اخیرا در برخی از مناطق این کشور نفت کشف شده است .بیش از نیمی از مردم کنیا وابستگی جدی به کشاورزی ، دامپروری و صید آبزیان دارند .

صنایع اصلی این کشور شامل صنایع فرآوری محصولات غذایی و معدنی است . در عین حال کشور کنیا به لحاظ اقتصادی پرجاذبه ترین کشور شرق آفریقا محسوب می شود .

کنیا با ایران نیز روابط اقتصادی دارد به طوری که این کشور از ایران محصولاتی نظیر قیر؛ پارافین، وازلین ، روغن صنعتی ، صفحات فولادی ، فرش ، انواع کف پوش و مواد غذایی وارد می کند.

ارزش کالاهای وارداتی کنیا از ایران در سال 1392 بالغ بر 26 میلیون دلار بوده است .

صادرات کنیا به ایران نیز بیشتر مواد خام معدنی و چای می باشد . ارزش این اقلام در سال 1392 بالغ بر 11 میلیون دلار بوده است .

وزیر امور خارجه کشورمان برای انجام سفر رسمی به کنیا یکشنبه شب در صدر هیاتی اقتصادی و سیاسی وارد نایروبی شد.

ظریف قرار است پس از کنیا به کشورهای اوگاندا، بروندی و تانزانیا نیز سفر کند.

وزیر امور خارجه کشورمان این سفرها را به دعوت همتایان خود در این کشورها انجام می دهد.

ظریف قرار است امروز در ادامه سفر خود به کشور کنیا علاوه بر دیدار با همتای خود با مسوولان بلندپایه این کشور نیز دیدار و با آنان در باره روابط دوجانبه ، مسایل منطقه ای و بین المللی گفت وگو کند .

کنیا کشوری در شرق آفریقا به پایتختی نایروبی است که مومباسا، کیسومو و ناکورو شهرهای مهم آن محسوب می شوند.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: