کد خبر: ۵۰۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
شفاآنلاین-روزانه حدود سه هزار نفر و سالانه حدود 500 هزار زائر ایرانی به حج عمره مفرده و 350 هزار نفر هم به حج تمتع می‌روند. این ارقام نشان‌دهنده تمایل زیاد ایرانیان به رفتن به سرزمین وحی و زیارت خانه خداست.
به گزارش شفا آنلاین،هرچند در مدت زمان کوتاهتری می‌توان مجوز رفتن به مکه برای حج عمره را به دست آورد اما، رفتن به حج تمتع گاه مستلزم طی شدن زمانی طولانی و پشت نوبت ماندن است و همین موضوع باعث می‌شود برخی افراد به دنبال خرید فیش حج از مجاری غیررسمی باشند. شاهد این هستیم که تبلیغاتی برای خرید و فروش حج و بنگاه‌هایی به این منظور دایر شده است که بسیار هم پررونق است. اما سوال این است که این خرید و فروش تا چه حد قانونی است و نظارت بر آن چگونه است؟
 
سفری که بر اساس احکام دینی باید واقعا مستطیع باشی تا به آن مشرف شوی، در مورد افرادی که با هزار امید و آرزو، از هشت سال قبل در صف زائران حج تمتع نام‌نویسی کرده بودند، به یک الزام تبدیل شده است. آنهاباید ظرف 5 روز رقمی بین 8 تا 10 میلیون تومان به حساب کاروان‌های مجاز واریز کنند تا مهر تائید روی برگه سفرشان بخورد. این را اگر با فیش یک میلیون تومانی سال 84 که چیزی حدود یک میلیون تومان دیگر هم به عنوان سودسپرده بانکی به آن اختصاص یافته جمع کنیم، می‌شود چیزی حدود 10 تا 12 میلیون تومان نقد برای یک سفر حج. رقمی که همین سال 91 سقف قیمت آن 5 میلیون و 700 هزار تومان شده بود. یعنی بیش از  45 درصد افزایش قیمت در دو سال.
 انتظار 16 ساله برای حج 
با وجود اینکه در چند سال اخیر برخی از مراجعان به سازمان حج وزیارت کشور به دلیل بالارفتن نرخ تورم و بهای ارز از این آرزوی خود فاصله گرفته‌اند. اکنون زائران تا حدود 20 سال آینده برای حج تمتع و 16 سال برای سفر عمره در لیست انتظار هستند. برخلاف چند سال پیش که به‌طور میانگین سالانه حدود 500 هزار زائر ایرانی در مراسم عمره حاضر می‌شدند و قیمت‌ها نیز در این حوزه سالانه 7درصد افزایش می‌یافت؛ امسال دست‌کم 850 هزار عمره‌گزار ایرانی راهی سرزمین وحی خواهند شد. این درحالی است که قیمت‌های تمام‌شده سفر عمره نیز نسبت به سال گذشته حدود500 هزار تومان کاهش داشته است. بنابراین تا چند سال آینده سازمان حج و زیارت نباید برنامه‌ای برای ثبت نام عمره داشته باشد البته، رئیس سازمان حج و زیارت سال گذشته اعلام کرده بود برنامه این است که برای آینده سالانه یک میلیون نفر به عمره اعزام شوند. سعید اوحدی پیش‌تر گفته بود: امسال ایران با حدود 850 هزار عمره‌گزار بیشترین زائر را اعزام خواهد کرد، بعد از ما کشورهای مصر، اندونزی و ترکیه قرار دارند. سال گذشته 9 میلیون تومان کف قیمت و 12 میلیون و 700 هزار تومان حداکثر قیمت این سفر بود که امسال حدود 500 هزار تومان کاهش یافت. 
 قیمت نهایی حج تمتع در سال آینده اعلام شد
روز گذشته رئیس سازمان حج و زیارت قیمت تمام‌شده حج تمتع در سال آینده را 10 میلیون و 900 هزار تومان اعلام کرد.سعید اوحدی اظهارکرد: بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بررسی قیمت حج تمتع امسال نه‌تنها افزایش قیمتی نداشتیم بلکه با 5 درصد کاهش قیمت نیز روبه رو هستیم.اوحدی با اشاره به نوسان قیمت ارز، گفت: با مساعدت بانک مرکزی قیمت تمام‌شده ارز در حج تمتع سال آینده مانند 93 محاسبه خواهد شد و بالاترین قیمت حج تمتع 10 میلیون و 900 هزار تومان خواهد بود. ایرنا نوشت؛ رئیس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: در حوزه عمره قیمت تمام شده آن نیز هفته آینده اعلام می‌شود ولی افزایش قیمت نخواهیم داشت.در عمره مفرده فقط در ایام نوروز مبلغ دو میلیون ریال افزایش قیمت خواهیم داشت.
 خرید و فروش 40میلیونی فیش حج تمتع
این اما، یک روی سکه  است. روی دیگر آن را باید در بازار آزاد جست و جو کرد. جایی که به گفته یکی از مسئولان یک دفتر زیارتی در تهران، فیش یک میلیون تومانی سال 84 را تا رقم 18 میلیون تومان هم خرید و فروش می‌کنند؛ به گفته او: بسته به اینکه فیش‌ات دولتی باشد یا نه، رقم فرق می‌کند. اگر با فیش‌های دولتی بخواهی بروی حدود 30 میلیون تومان برایت آب می‌خورد. یعنی حدود 18-17میلیون تومان خود فیش و 12میلیون تومان ثبت نام نهایی. ثبت‌نام آزاد در بعضی دفاتر هم هست که رقمش چیزی حدود 40 میلیون تومان می‌شود. پس از سال‌ها کشمکش بین مردم، دلالان فیش عمره و سازمان حج و زیارت، بالاخره چندی پیش سازمان حج و زیارت اعلام کرد که خرید و فروش فیش عمره مفرده آزاد است و افراد برای انتقال قانونی فیش‌های خود می‌توانند به دو آژانس کانون بازنشستگان سازمان حج و زیارت و کارگزاران مرکزی استان تهران مراجعه کنند. با وجود اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش فیش عمره که موجب کاهش قیمت فیش‌ها شده است، نواقص این طرح و نبود ساختاری برای معرفی خریدار و فروشنده به هم موجب شده است دلالان این حوزه همچنان فعال باشند.
  کلاهبرداران فیش‌های عمره و حج گریختند
روز گذشته مدیرکل حج و زیارت استان زنجان گفت: اعضای اصلی یک باند که از دارندگان فیش حج تمتع و عمره مفرده، کلاهبرداری کرده‌اند، موفق شدند از این استان بگریزند. فرامرز بابایی افزود: با اقدام به موقع و تشدید اقدامات نظارتی، زمینه فعالیت این باند کلاهبرداری در زنجان مسدود شد و تمام دفاتر راه اندازی شده از سوی آنها در این استان جمع‌آوری شد. افرادی که دردفاتر این باند مشغول فعالیت بودند به علت دستمزد خوبی که رئیس باند وعده آن را داده بود، فریب خورده و همکاری می‌کردند.او خاطرنشان کرد: گردانندگان اصلی این باند تاکنون چندین بار دستگیر شده‌اند، اما پس از هر بار آزادی به فعالیت غیرقانونی خود ادامه داده‌اند. اکنون هر شخصی که ادعای داشتن وکالتنامه یا صلح‌نامه را داشته باشد یا اسناد حجی که روال غیر قانونی معاوضه یا خرید و فروش را طی کرده باشند، در این سازمان ارزش قانونی ندارد. به گزارش ایرنا، بابایی یادآور شد: مردم می‌توانند تمام فعالیت‌های خود در این زمینه را از طریق دفاتر حج و زیارت به‌صورت قانونی پیگیری کنند.
 خرید و فروش فیش ها را ممنوع کنید
یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در این مورد می‌گوید: متولی خرید و فروش فیش حج سازمان عتبات عالیات است و تمام مسایل مربوط به حج به عهده این سازمان است. عبدالرضا عزیزی می‌افزاید: این سازمان اصلا نباید اجازه دهد این فیش خرید و فروش شود و معنایی ندارد که فیشی که خریداری شده با قیمت بالاتری فروخته شود. اگر حتی این خرید وفروش ضرورت دارد بهتر است در خود این سازمان انجام شود و نه جای دیگری. او می‌گوید: سازمان حج و زیارت باید خرید و فروش این فیش را ممنوع کند تا جلوی تخلفات و سوءاستفاده‌های افراد سودجو از این طریق گرفته شود.
 خرید و فروش فیش حج حرمت شرعی دارد
یک کارشناس مذهبی در این مورد می‌گوید: کسی که ثبت نام کرده یعنی استطاعت مالی داشته پس حق خرید و فروش فیش را ندارد و این کار حرمت شرعی دارد. یحیی صالح‌نیا می‌افزاید: طبق قانون حج و زیارت فروش فیش به افرادی غیر از بستگان نسبی ممنوع است و علاوه بر این مساله حرمت شرعی هم دارد. او می‌افزاید: این خرید و فروش باعث افزایش دلالی در کشور و رونق بازار دلالان می‌شود و از این نظر حرمت شرعی دارد و از سوی دیگر خرید و فروش فیش افزایش کاذب قیمت‌ها را دربرخواهد داشت و باعث می‌شود دیگران از این امر محروم شوند که از این نظر هم مشکل شرعی دارد.
آرمان
برچسب ها: بازار ، فیش حج ، حج عمره
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: