کد خبر: ۵۰۱۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۵ - ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 02
شفاآنلاین-افراد مبتلا به ام اس بسته به اين که کدام سيگنال هاي عصبي شان مختل شده است، دچار علايم مختلفي مي شوند از جمله بي حسي، اسپاسم هاي عضلاني ، سرگيجه، مشکل تمرکز و ... اما يکي از پرسش هاي رايج درباره بيماري ام اس، عوارض آن در دوران بارداري است و اين که آيا فرد مبتلا مي تواند به فکر فرزندآوري باشد؟

آيا مي توان باردار شد؟ آيا بارداري ، بيماري را تشديد خواهد کرد؟ آيا مي توان به کارهاي کودک پس از به دنياآوردن او، پرداخت؟ به طور کلي، باردارشدن فرد مبتلا مشکلي ايجاد نمي کند؟

تصميم براي بچه دار شدن

زن و شوهر مبتلا به ام اس که قصد فرزندآوري دارند، بايد برنامه ريزي کنند. اين برنامه ريزي با مراجعه نزد يک متخصص اعصاب و متخصص زنان شروع مي شود. البته بايد پزشکاني را انتخاب کنيد که در تمام مسير ازشما حمايت کنند.

پس از انتخاب پزشک حاذق، مي توانيد نگراني هاي خاص خود را با او درميان بگذاريد؛ از جمله

1 – آيا بارداري ميزان خستگي مفرط را افزايش مي دهد؟

2- آيا در دوره هاي بارداري و شيردهي مي توان از داروهاي ام اس استفاده کرد؟

3 – در صورت بازگشت بيماري ، چه کار بايد کرد؟

4 – آيا بيهوشي در زمان زايمان، تاثير سوء بر فرد مي گذارد؟

5 – احتمال انتقال ام اس به فرزند چند درصد است؟

ام اس چه تاثيري روي باروري و باروري چه تاثيري روي ام اس مي گذارد؟

نتايج بررسي ها نشان مي دهد، مسائل مرتبط با بارداري، درد زايمان و مشکلات جنين در بين مبتلايان به ام اس و زنان سالم فرقي ندارد.

عود بيماري به ويژه در شش ماه آخر بارداري کاهش پيدا مي کند. البته مشکلات مثانه، روده، خستگي مفرط، مشکل راه رفتن که بين زنان باردار شايع است، در زنان مبتلا به ام اس بيشتر است.

مشکلات دارويي

مصرف دارو براي کنترل حمله هاي موقت و کاهش علايم در دوران بارداري، مشکل زا نيست. اگر دارو مصرف مي کنيد، پزشک در اين زمينه توصيه هاي لازم را خواهد کرد.

اقدامات لازم پس از تولد نوزاد:

احتمال 20 تا 40 درصد عود بيماري تا 6ماه پس از زايمان وجود دارد. اين برگشت دوباره علايم ام اس نبايد روي توانايي هاي شما در طول زمان تاثير بگذارد.

هرچند که دچار خستگي مفرط در زمان کوتاه مي شويد. طي 6 تا 9ماه پس از زايمان، بايد روي استراحت، مراقبت از کودک و خودتان بيشتر تمرکز کنيد. اين موارد شامل تغذيه، ورزش، درمان فيزيکي و ... است، از اطرافيان بخواهيد در کار منزل و نگهداري از کودک به شما کمک کنند.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: