کد خبر: ۵۰۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 01
مدير راديو سلامت تاكيد كرد:
شفاآنلاين:مدير شبكه راديويي سلامت گفت:‌ نخستين اولويت جامعه مي بايست توجه به سلامت باشد. لذا در اين راستا بايد مطالبه عمومي مردم در حوزه سلامت را در جامعه افزايش دهيم
به گزارش شفاآنلاين، دكتر «صديقه اعتماد سعيد»، در نشست صميمانه خبرنگاران فعال راديو و تلويزيون كشور افغانستان ضمن بيان اين مطلب و با طرح اين پرسش كه شما چه تعريفي از سلامت داريد؟، گفت: بر اساس ديدگاه سازمان بهداشت جهاني، سلامت به معناي برخورداري از آسايش كامل جسمي، رواني، اجتماعي و معنوي است، نه فقط نداشتن بيماري و نقص عضو. بنابراين براي داشتن انسان سالم، بايد به چهار بُعد سلامت، توجه و دانش افراد جامعه را در اين زمينه ارتقا دهيم تا بتوانيم در جامعه رفتار سازي صورت گيرد. آن زمان است كه انسان سالم در چهار بعد سلامت جسم، روان، اجتماع و معنوي خواهيم داشت.
وي با بيان اين كه براي فرهنگ سازي بايد به تعاريف توجه داشته باشيم، افزود: چرا بايد به سلامت فكر كنيم؟ براي اين كه مهم ترين زير ساخت جامعه، انسان سالم است. توسعه انساني هم هدف و هم مسير توسعه است، انسان سالم، عامل اصلي توسعه جامعه مي باشد. از اين رو، اصحاب رسانه بايد براي رسيدن جامعه به توسعه كمك كنند تا بتوانند جامعه را به سمتي ببرند كه مسئولان به سلامت افراد جامعه توجه داشته باشند. بنابراين نخستين اولويت جامعه مي بايست توجه به سلامت باشد. لذا در اين راستا بايد مطالبه عمومي مردم در حوزه سلامت را در جامعه افزايش دهيم.
اعتماد سعيد با بيان اينكه رسانه بايد بهترين راه براي بهتر زندگي كردن را به مردم آموزش دهد، ادامه داد: دانشي را در اختيار مخاطبان قرار دهيم كه شرايط اجتماعي آن در جامعه فراهم شده باشد تا بتوانيم بر اساس آن دانش، تغيير رفتاري را در مردم ايجاد كنيم. به طور نمونه براي ريشه كن كردن فلج اطفال در كشور رسانه ها نقش مهمي داشتند؛ چرا كه رسانه ها، اثرات فراگيري فلج اطفال و مزاياي استفاده از قطره آن را از طريق راديو و تلويزيون به مخاطبان ارائه كرده و با اين هماهنگي كار با موفقيت انجام شد.
وي در ادامه آگاهي بخشي، اطلاع رساني، تفريح و سرگرمي را از جمله كاركردهاي رسانه عنوان و بيان كرد: البته در حوزه سلامت كاركرد رسانه به جز اطلاع رساني، حمايت طلبي و تغيير رفتار نيز مي باشد، كه البته براي شروع تغيير رفتار بايد هدف گذاري مداوم و مستمر داشته باشيم. در حوزه سلامت بايد راهبردها را بشناسيم، راهبردهايي همچون فعال و فوق فعال. راهبرد فعال، به معناي برنامه ريزي براي مسائل روز و راهبرد فوق فعال، برنامه ريزي بر اساس چشم اندازهاي جامعه است.
مدير شبكه راديويي سلامت در ادامه در خصوص نظريه هاي ارتباطي و رسانه اي فرهنگ سازي، برجسته سازي و مدل سازي سخن گفت و اظهاركرد: در نظريه فرهنگ سازي، اولويت بخشي و ارائه پيام هاي مداوم و مستمر در ايجاد الگوهاي صحيح رفتاري مهم است؛ و بر اساس نظريه برجسته سازي بايد بر روي موضوعات اساسي جامعه ايجاد حساسيت نمود و آن ها را براي مردم برجسته كرد. در نظريه مدل سازي نيز الگوهاي رفتاري با سريال هاي طولاني تغيير پيدا مي كنند. البته بايد بدانيم كه اين يك يادگيري اجتماعي است و اگر زمينه هاي اجتماعي آن فراهم نشود، تغيير رفتاري صورت نمي گيرد و مردم با آن ارتباط برقرار نخواهند كرد.
 
اعتماد سعيد در پاسخ به پرسش خبرنگاري مبني بر چگونگي برنامه سازي در راديو سلامت، گفت: در شبكه راديويي سلامت اولويت ها بر اساس بار بيماري، مسائل و نيازهاي جامعه مشخص مي شود. از اين رو، برنامه سازي هاي اين شبكه راديويي بر اساس اولويت هاي مشخص شده، در بازده زماني معيني همچون يك، دو يا سه سال انجام مي شود. به طور مثال در بعد سلامت معنوي در حال حاضر بر روي موضوع شكرگزاري توجه كرده و براي ترويج آن در جامعه در حال برنامه سازي هستيم كه با اين كار به تقويت هوش معنوي افراد جامعه كمك مي كنيم.
 
وي در ادامه ايجاد تعامل با مخاطب را امري مهم و ضروري دانست و گفت: در شبكه راديويي سلامت كه به صورت 24 ساعته فعال است، موضوعات را به طور كلي بيان نمي كنيم، بلكه به صورت جزيي به مسائل و موضوعات مي پردازيم تا علاوه بر افزايش دانش مردم به تغيير رفتار نيز دست يابيم. بنابراين برنامه ها بر اساس نوع پيامي كه مي خواهيم انتقال دهيم در ساختارهاي مستند ـ گزارشي، تركيبي ـ نمايشي، كلامي و ... تهيه و پخش مي شود.
 
مدير شبكه راديويي سلامت در پاسخ به خبرنگاري ديگري مبني بر اين كه آيا شبكه راديويي سلامت با ديگر نهادها و ارگان ها ارتباط دارد؟، خاطرنشان كرد: شبكه راديويي سلامت با تمامي ارگان ها و نهادهاي حوزه سلامت ارتباط مستمر و مداوم دارد و اولويت ها را از اين نهادها دريافت و بر اساس سياست هاي رسانه اي آن ها را مطرح مي كند؛ و در شوراي سياستگذاري سلامت نيز با ديگر شبكه هاي راديويي ارتباط و هماهنگي لازم جهت پرداختن به اولويت ها برقرار مي شود، كه با همفكري و هم انديشي، اين هماهنگي ها بيش تر مي شود.
 
يادآور مي شود، در پايان اين نشست خبرنگاران فعال راديو و تلويزيون كشور افغانستان از استوديوهاي اين شبكه راديويي بازديد كردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: