کد خبر: ۴۹۷۳۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۱۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 31
پروفسور کاظم عباسیون در گفتگو با شفا آنلاین هشدار داد:
شفا آنلاین- پروفسورکاظم عباسیون میزان شیوع شکستگی های جمجه را در کشور به دنبال تصادفات بسیار بالا دانست وگفت: بیشترین قربانیان افراد 20 تا 40 ساله اند که دراین زمینه در رده اول یا دوم دنیا قرار داریم.
جراح و متخصص مغز و اعصاب وستون فقرات در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: به طور معمول سقوط از ارتفاع، ضربه های مستقیم به جمجمه، تصادفات وسایل نقیله و برخورد به جدار ماشین و در نهایت ضرب و شتم از عوامل بروز شکستگی های جمجمه به شمار می روند.

وی ادامه داد: معمولأ سقف جمجمه بیشتر در معرض ضربه قرار دارد، زیرا ضربه ها مستقیم به آن وارد می شوند، البته کف جمجمه هم گاهی دچار شکستگی می شود که علائم خاص خودش را دارد.

عضو فدارسیون بین المللی جراحان مغز و اعصاب تصریح کرد: به دنبال شکستگی در ناحیه استخوان کف جمجمه، بینی و گوش معمولأ دچار آبریزش می شوند؛ که این همان مایع مغزی نخاعی است که به علت پارگی پرده های مغز Tشکستگی به سینوس های هوایی نیز رسیده است.

به گفته وی در صورتی که شکستگی استخوان کف جمجمه از ناحیه عقب باشد آبریزش از گوش و در صورت بروز شکستگی در قسمت جلو مانند پیشانی آبریزش از بینی نیز رخ می دهد.

عضو هیئت مدیره انجمن جراحان مغز و اعصاب ایرانT ضربه به گیجگاه را به دنبال ضربه های جمجمه بسیار خطرناک دانست و هشدار داد: زیرا استخوان این ناحیه نازک تر از دیگر جاهای جمجمه است. و در صورت بروز ضربه امکان پارگی رگ و به دنبال آن خونریزی درون جمجمه ای نیز وجود دارد که در صوت عدم درمان به موقع موجب مرگ بیمار خواهد شد.

وی افزود:  به طور کلی در صورت عدم رسیدگی به خونریزی داخل جمجمه جابه جایی مغز و فشار بر ساقه مغز رخ می دهد که منجر به ایست قلبی- تنفسی و در نهایت مرگ بیمار خواهد شد.

معاون اجرایی جامعه جراحان ایران در خصوص این که چه زمانی شکستگی جمجمه نیازمند عمل جراحی است؛ خاطرنشان کرد: اگر شکستگی های جمجمه موجب شده باشد که تکه ای از استخوان به مغز برسد و یا موجب پارگی مغز شده باشد ابتدا جراح باید پس از تمیز کردن پوست،استخوان را خارج ، سپس پرده مغز را ترمیم و بعد پوست را بدوزد.

وی افزود: همچنین بعد از چندین ماه در صورت نیاز، نقص استخوانی  با استفاده از سیمان طبی نیز ترمیم می شود.

پروفسور عباسیون یادآور شد: البته در شکستگی های خطی که در داخل جمجمه موجب ایجاد خونریزی نشده است نیازی به درمان خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص راه های پیشگیری از بروز شکستگی های جمجمه توصیه کرد: در این راستا مهم ترین مسأله استفاده از کلاه ایمنی  برای افراد شاغل در ارتفاعات ساختمان و به طبع برای موتور سواران یا دوچرخه سواران نیز استفاده ازکلاه ایمنی است.

جراح و متخصص مغز و اعصاب به شفا آنلاین گفت: همچنین استفاده از کمربند ایمنی حین رانندگی موجب می شود تا در صورت بروز تصادف سر با اطراف خودرو برخورد نکند و دچار ضربه نشود.

وی عدم رعایت اصول و قوانین رانندگی و شلوغی خیابان ها را عامل موثر در بروز تصادفات جرحی برشمرد و توصیه کرد: برای کاهش تصادفات و عواقب جدی ناشی از آن در بدو امر باید برای موتورسواران نظم، ترتیب و مقررات خاص رانندگی اعمال شود تا از خطوط خاصی حرکت کنند نه اینکه  به راحتی وهرجا که می خواهند ویراژ دهند.

عضو انجمن جراحان مغز و اعصاب امریکا تأکید کرد: برای نمونه حین رانندگی، زمانی که موتورسواری بدون هیچ علامتی مقابل اتومبیلی قرار می گیرد به طبع شانس بروز تصادف هم افزایش می یابد اما در صورت ایجاد قوانین خاصی در این باره میزان تصادفات هم کاهش خواهد یافت.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهسا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۵
0
0
سلام خسته نباشيد داداشم تو ابان تصادف کرد ضربه شذيدي ب سرش خورد بعد سه بار احيا شدن تو کما رف چهل روز بعد به هوش اومد ريه اش اب اورد بخاطر مصرف قليان گوش چپش نميشنوه چشمش نميبينه خيلي عصبي شده دکتر هم گفته هنوز جمجمه اش جوش نخورده گاهي تنگي نفس داره دارو هلشم سه دوره عوض نشده توروخدا بگين جمجمه اش کي جوش ميخوره؟چشمو گوشش خوب ميشه ؟اون فقط١٨سالشه دعاش کنيت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: