کد خبر: ۴۹۷۳۵
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۳ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - 2015February 03
جراح و متخصص زنان و زایمان در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- جراح و متخصص زنان و زایمان ،فیبروم رحمی را یکی از بیماری های شایع،خوش خیم و بدون علامت در زنان دانست که بیشترین شیوع آن در سنین باروری است.

دکتر فرشته دانشمند در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار داشت: طبق آمار در دنیا 40 درصد خانم های سفید پوست در 35 سالگی به فیبروم رحمی مبتلا هستند اما به طور کلی میزان شیوع آن در 50 سالگی به 70درصد می رسد.

وی علت فیبروم رحمی را ناشناخته دانست و اظهار کرد: منشأ این بیماری از سلول های صاف عضله رحم است و گزارش شده از نظر فامیلی شانس بروز فیبروم رحمی در بستگان درجه اول تا 2 و نیم برابر شایع تر است.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران با اشاره به این که فیبروم رحمی بیماری سن باروری است و بعد از یائسگی کوچک و جمع می شود؛ تأکید کرد: از نظر سبک زندگی افزایش وزن و شاخص توده بدنی 21 درصد خطر ابتلا به فیبروم را افزایش می دهد حال آن که بر عکس 7 ساعت ورزش در هفته خطر ابتلا به آن را کاهش می دهد.

وی همچنین افزود: ابتلا به فیبروم رحمی افزایش تعداد باروری را کاهش می دهد اما مصرف قرص های ضد بارداری ارتباطی در پیدایش یا بزرگ شدن فیبروم رحمی ندارد.

دانشمند با یادآوری  این که ابتلا به فیبروم رحمی علائم خاصی ندارد، اظهار کرد: اما زمانی که علامت دهد با خونریزی های غیر طبیعی با افزایش حجم آن، دردهای لگنی و درد شدید هنگام قاعدگی نیز همراه می شود.

به گفته وی بسته به محل قرار گرفتن فیبرومT میزان باروری کاهش می یابد و فیبروم هایی که زیر مخاط داخلی رحم اند منجر به ناباروری زنان می شود.

متخصص زنان و زایمان راه های تشخیص فیبروم رحمی را از طریق سونوگرافی واژینال، معاینه و در صورت نیاز M.R.I نیز اعلام کرد.

وی درباره درمان فیبروم رحمی به خبرنگار شفا آنلاین گفت: درمان به سن بیمار، تقاضای این که تمایل به بارداری دارند یا نه و همچنین علائم بیماری متفاوت است، اما به طور کلی درمان از خارج کردن خود فیبروم تا خارج کردن کل رحم متفاوت است.

به گفته دانشمند، همچنین گاهی برای درمان بسته به شرایط بیمار دارو درمانی هم صورت می گیرد.

عضو انجمن زنان و مامایی ایران گفت: این بیماری به صورت نادر به سرطان تبدیل می شود و  در شرایطی که برای بیمار آزار دهنده نباشد اقدام خاص درمانی جز انجام سونوگرافی های ماهیانه انجام نمی شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: