کد خبر: ۴۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفا آنلاين-خواجه تاجدار قاجار پس از سلطنت، دستور به نبش قبر کریم­خان داد و توسط رحمان­خان یوزباشی در سال 1206ق استخوانهای وی را از شیراز به تهران منتقل کرد.
و در این قسمت از کاخ زیر پله­ های جنب عمارت نگارخانه دفن گردید تا هر روز از آنجا می­گذرد با نوک شمشیرش به آنجا بکوبد تا به اصطلاح خان زند در گور بلرزد.

/استخوان های کریم خان در دستان رضا خان
از راست به چپ: عبدالحسین تیمورتاش، در حالی که شمشیر کریم خان را نگه داشته، مهندس شریف‌زاده، و سینی حاوی استخوانها، رضاشاه پهلوی

به گزارش شفا آنلاين، پس از به قدرت رسیدن رضا پهلوی، به جهت اینکه باب قاجار ستیزی باز بود و تنور تهمت و افترا به ایل و تبار قاجار بسیار گرم، رضاخان که بدش نمی­آمد به عنوان قهرمان ملی ایران و ادامه دهندة راه بزرگان کشور همچون کریم‌خان شناخته شود، داستان ساختگی به راه انداخت و توسط درباریان به خارج راه یافت و هیاهوی بسیار در اوائل سلطنت رضاپهلوی برخاست، که اعلیحضرت پهلوی قصد در اعادة حیثیت از خاندان زند دارد و دستور داده تا این استخوانها از قبر وی در زیر پله­ ایوان خارج و به قم برده و دفن شود.

/استخوان های کریم خان در دستان رضا خان
مهندس شریف‌زاده و سینی استخوان در دستان وی
این مراسم کاملاً تشریفاتی با حضور خود شاه و وزیر دربار تیمورتاش و مهندس شریف­زاده در حضور تعدادی عکاس شروع شد و کارگران کندند و آخر به تعدادی استخوان رسیدند که پس از گذشت این همه سال نه پوسیده بود و نه از بین رفته بود. آنها را در سینی نقره قرار داده به حضور رضا پهلوی تقدیم کردند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: