کد خبر: ۴۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفاآنلاین-عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه 350 هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به سرطان دهانه رحم فوت می‌کنند که در کشورهای در حال توسعه دومین سرطان شایع زنان است اما در کشورهای توسعه یافته به دلیل انجام غربالگری دهمین سرطان شایع است.

به گزارش شفا آنلاین،زهره شاهوردی در نشست خبری به مناسبت هفته ملی مبارزه با سرطان، گفت: سرطان دهانه رحم در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است به طوری که در دنیا 500 هزار نفر به این سرطان مبتلا می‌شوند و 350 هزار نفر سالانه بر اثر این سرطان فوت می‌کنند.

وی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه دومین و سومین سرطان شایع در زنان است اما در کشورهای توسعه یافته به دلیل انجام غربالگری و برنامه بهداشت عمومی به دهمین سرطان شایع رسیده است.

این فوق‌تخصص سرطان زنان گفت: 99.7 درصد علت ابتلا به این سرطان یک نوع ویروس است در واقع بیش از 150 نوع ویروس وجود دارد که 40 نوع آن در این رابطه بیماری‌زا بوده و 15 نوع آن ویروسی است که سرطان ایجاد می‌کند اما سایر ویروس‌ها در این ناحیه از بدن ریسک کمتری داشته و شاید فقط منجر به زگیل تناسلی شود.

شاهوردی گفت: 85 تا 90 درصد  افراد تا سن 80 سالگی حتی با انجام یک مقاربت جنسی ممکن است در معرض ابتلا به این ویروس قرار گیرد البته در سال اول و دوم درگیری با این ویروس بدن خود به خود آن را پاک می‌کند و فقط 10 تا 20 موارد در بدن بیمار پایدار می‌ماند و منجر به وضعیت پیش‌سرطانی می‌شود البته این وضعیت قابل تشخیص است و  10 تا 15 سال زمان می‌برد تا به سرطان تبدیل شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد راه‌های انتقال این نوع سرطان گفت: از طریق تماس پوست به پوست با ناحیه آلوده به شخص منتقل می‌شود حتماً نباید در یک رابطه نزدیکی کامل این ویروس منتقل شود بلکه حتی تماس پوستی باعث انتقال این بیماری می‌شود.

وی افزود: استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری تا 70 درصد در جلوگیری از انتقال این بیماری مؤثر است اما استعمال سیگار و دخانیات از ریسک فاکتورهای انتقال این بیماری است همچنین مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری به مدت طولانی از عوامل انتقال این عفونت است.

این فوق تخصص سرطان زنان گفت: راه پیشگیری از این ویروس این است که در سن معینی واکسن آن تزریق شود این واکسن GarDsil در سال 2006 توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده و در 80 کشور در حال استفاده است، بنابراین اگر بتوانیم در ایران نیز به راحتی این واکسن را تزریق کنیم شاید شاهد کاهش ابتلا به این سرطان را تا دهه آینده باشیم.

شاهوردی گفت: این ویروس در مردان هم می‌تواند ایجاد سرطان کند به طوری که در ناحیه مقعد یا در ناحیه تناسلی زگیل و سرطان ایجاد شود بنابراین مردان نیز باید مراقبت رفتارهای جنسی خود باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: