کد خبر: ۴۹۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۵ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 28
شفاآنلاین :این روزها تناسب اندام و دست یافتن به روشی که بتواند به سرعت وزنمان را کاهش دهد یک آرزوی عمومی محسوب می‌شود؛ رؤیایی که با توسعه زندگی ماشینی دور از دسترس به نظر می‌رسد.
درحال حاضر مصرف بیش از اندازه غذا و میان وعده‌های ناسالم موجب شده تا بیشتر از آنچه نیاز داریم، مصرف کنیم و رژیم‌های غذایی ما خالی از مواد مغذی مانند کلسیم و ریز مغذی‌های مفید باشد. استفاده از میان‌وعده‌های ناسالم هم را باید به فهرست بی‌دقتی‌های روزانه خود اضافه کنیم. خرابکاری‌هایی که موجب شده تا نقش ویتامین‌ها، بویژه ویتامین «ث» را در تنظیم سوخت و ساز بدن فراموش کنیم.

اما براستی چه عادت‌هایی موجب شده است تا چربی روی چربی انباشته کنیم و کدام عادت‌ها کمک می‌کنند تا چربی بیشتری بسوزانیم؟ سؤالاتی که دکتر مهدی شادنوش، متخصص تغذیه بالینی، رژیم درمانی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در پاسخ به آنها می‌گوید: این روزها پشت میزنشینی به یک جزء غیرقابل اجتناب در زندگی اجتماعی ما تبدیل
شده است. این متخصص تغذیه، تنها راه خروج از بن‌بست اضافه وزن را استفاده از مواد غذایی مناسب و گنجاندن فعالیت بدنی در برنامه روزانه افراد می‌داند و توضیح می‌دهد: اگر افراد در زندگی روزانه خود توجهی به انجام فعالیت‌های بدنی نداشته باشند و آن را جدی نگیرند با اضافه وزن و مشکلات ناشی از آن روبه‌رو خواهند شد.
گفته‌های او در حالی بیان می‌شود که به نظر می‌رسد، این تفکر نیز که می‌توانیم هرچه می‌خواهیم بخوریم و با ورزش کردن از شر اضافه وزن خلاص شویم هم تفکر خطرناکیست، مخصوصاً با توجه به تحقیقات اخیر دانشمندان که نشان  می‌دهد ورزش تنها به کاهش وزن کلی بدن کمک می‌کند.
در این باره دکتر شادنوش، بهترین میان وعده پیشنهادی برای افراد پشت میز نشین را خوردن میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل مانند انواع نان‌ها و بیسکویت‌های سبوس دار، لبنیات کم چرب مانند یک لیوان شیر می‌داند و می‌گوید: استفاده از مغزدانه‌ها به مقدار کم می‌تواند در تعادل افراد مؤثر واقع شود.
او توضیح می‌دهد: مصرف میان وعده‌های سالم موجب تنظیم رها‌سازی مواد قندی به جریان خون و همچنین تأمین ویتامین‌ها و املاح بدن می‌شود.
به اعتقاد این متخصص تغذیه، میان وعده‌ها توانایی جسمی، ذهنی را به حداکثر رسانده و باعث اجتناب از مشکلاتی مانند ضعف و کاهش قند خون می‌شوند.
او با اشاره به اشتباه رایجی که از سوی افراد شاغل در مصرف مواد بسیار شیرین مثل انواع شکلات و آبنبات برای رفع موقت ضعف و افت قند صورت می‌گیرد، توضیح می‌دهد: اگرچه استفاده از این خوراکی‌ها به طور موقت موجب افزایش قند خون می‌شود ولی به علت تحریک ترشح بیش از حد هورمون انسولین با کاهش مجدد قند خون در فاصله زمانی کوتاه، مصرف زیاد شکلات و شیرینی توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی ادامه می‌دهد: اگرچه پیشگیری و سبک زندگی مناسب، بهترین راه جلوگیری از عوارض افزایش وزن است اما هنگامی که فرد با این مشکل مواجه می‌شود برای درمان باید از روش‌های عقلانی و علمی استفاده کند.
او با اشاره به اینکه تحمل گرسنگی راه مناسبی برای کاهش وزن و تناسب اندام محسوب نمی‌شود، اضافه می‌کند: پیروی از یک رژیم غذایی مناسب زیرنظر متخصصین تغذیه، افزایش فعالیت بدنی و تغییرسبک زندگی می‌تواند اثر مثبت‌تر و
قوی تری در کاهش وزن به جای بگذارد. به اعتقاد این پزشک متخصص، در رژیم غذایی صحیح، برای کاهش وزن، تمام گروه‌های غذایی گنجانده می‌شوند و برای کاهش گرسنگی در میان وعده‌ها نیز استفاده از سبزیجات با کالری پایین مانند هویج، کاهو و خیار
 توصیه می‌ شود.
دکتر شادنوش همچنین نحوه تجمع بافت چربی در بدن زنان و مردان را متفاوت ارزیابی می‌کند و توضیح می‌دهد: هنگامی که فرد دارای اضافه وزن شروع به کاهش وزن می‌کند، بافت چربی بتدریج کاهش می‌یابد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: