کد خبر: ۴۹۲۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۱ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 27
متخصص رادیوتراپی انکولوژی در گفتگو با شفا آنلاین خبرداد:
شفا آنلاین- متخصص رادیوتراپی انکوژی، تومور استئوسارکوم را شایع و بدخیم ترین سرطان استخوان برشمرد و گفت: در صورت پیشرفت تومور در محل خودش برای جلوگیری از متاستاز به سایر ارگان های بدن درمان قطعی فقط قطع عضو است.

دکتر محمد درچین در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین تومور استئوسارکوم را از قدیمی ترین بیماری هایی دانست که هنوزعلل اصلی و عوامل تشدید آن مشخص نشده و از این رو همچنان در حال بررسی است.

وی ادامه داد: بیشترین طیف سنی ابتلا به این نوع سرطان در کودکان زیر 10 سال است، شیوع آن در مردان نسبت به زنان و در سیاه پوستان نیز کمی شایع تر است.

وی خاطرنشان کرد: در امریکا سالانه 400 نفر به سرطان استخوان مبتلا می شوند که طول عمرشان بعد از ابتلا به میزان 63 درصدحدود 5 سال است، حال آن که هم اکنون طول عمر 5 ساله آنها در مردان 59 و در زنان 70 درصد است.

وی همچین درباره علائم سرطان استخوان بیان کرد: شایع ترین درد آن بی علامتی است و بیشتر هم اندام فوقانی و تحتانی درگیر می شوند .که در صورت مراجعه دیرهنگام احتمال درگیری و متاستاز ریوی بیشتر است که به طبع منجر به کاهش طول عمر بیمار هم خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که این توده حجم یافت و در استخوان متورم شد به دنبال این تورم فرد دچار درد می شود. اما در تشخیص اولیه که کار دشواری است، شرح حال بیمار نظیر احساس ضعف و بی حالی و... کمک کننده است. اما تشخیص قطعی آن با آزمایش، عکس برداری و نمونه برداری از محل مورد نظر امکانپذیر می باشد.

متخصص رادیوتراپی انکولوژی اظهار کرد: در صورت مراجعه زود هنگام ،درمان اصلی برداشتن ضایعه در محل درگیری است و استفاده از شیمی درمانی در سلول های پراکنده در قسمت های دیگر نیز کاربرد دارد.

وی سرطان استخوان را از بدخیم ترین سرطان ها اعلام و تأکید کرد: البته در ایران خوشبختانه این بیماری خیلی شایع نیست .اما پس از اقدامات درمانی توصیه ما بر پیگیری بیماران است و گاهی در صورت پیشرفت تومور در محل خودش برای جلوگیری از متاستاز به سایر ارگان های بدن مانند ریه نیز برای درمان قطعی مجبور به قطع عضو هستیم.

وی در ابتلا به سرطان استخوان نقش ارث و ژنتیک را بی تأثیر ندانست وتاکید کرد: البته نکته مهم آن که  خیلی جایگاه ژن مشخصی دراین باره معین نشده است.

وی توصیه کرد: افرادی که در ناحیه استخوان احساس درد می کنند حتمأ برای بررسی علت آن نیز به پزشک مراجعه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: