کد خبر: ۴۹۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۲ - ۰۵ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 25
پدر علم نفرولوژی ایران در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- پدر علم نفرولوژی ایران گفت: تمام حقوق مال بیماران است چون اگر بیمار نبود اصلأ پزشک موضوعیت نداشت؛ این در حالی است که متأسفانه برخی از پزشکان با بیمارانشان رابطه عاطفی خوبی ندارند.
پروفسور بهروز برومند در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین اظهار کرد: بنابراین پزشک باید حقوق بیمار را رعایت کند منتها حقوق بیمار تابع قوانین است البته نه به این معنی که می تواند خلاف قانون هم کاری انجام دهد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال عمده زیاد مشکلات ما این است که متأسفانه عده ای حاضرند برای خرید یک شانه تخم مرغ ساعت ها منتظر بمانند اما هنگام مراجعه به پزشک باید طبق اراده و بدون معطلی وی را ببینند.

متخصص کلیه و مجاری ادرار تصریح کرد: این که حق با بیمار است درست، اما برای پزشک هم حقوقی وجود دارد، زیرا پزشک هم انسان است؛ نمی توان از وی خواست که هر اتفاقی برایش رخ داد به دلیل حرفه اش واکنشی از خود نشان ندهد.

وی تأکید کرد: گاهی اوقات یک ذره جدی بودن برای پزشکان لازم می شود، برای نمونه به بیماری که توسط پزشک 100بار گفته می شود سیگار نکش اما بی تأثیر است شاید بهتر باشد کمی رفتار خشن تر اعمال شود.

وی متفاوت بودن دانش بیماران و برخی باورهایشان را دلیل عدم تشخیص صلاح شان دانست و خاطرنشان کرد: بهترین نمونه در مورد بیماران دیابتی است که به پزشک التماس و خواهش می کنند "ما را اسیر انسولین نکن" در حالی که در اندازه ای از دیابت با بقیه شرایط چاره ای جز تجویز انسولین نیست. در این شرایط به دلیل حفظ تندرستی بیمار نمی توان به قبول خواسته وی تن داد.

پروفسور برومند بیان کرد: متأسفانه گاهی برخی بیماران می گویند فلان دکتر آنقدر دست رو دست گذاشت که مثلا ما را گرفتار دیالیز کرد، در این مواقع هم امکان دارد میان پزشک و بیمار نیز ناخرسندی ایجاد شود.

عضو اسبق هیئت مدیره نظام پزشکی کشور تصریح کرد: گاهی اوقات چنین مواردی منجر به اختلاف میان پزشک و بیمار می شود اما به طور کلی باید در نظر گرفت که بیمار حق دارد و حقوق آن را باید رعایت کرد.

رئيس اسبق دانشگاه علوم پزشكي ايران با بیان این که باید با عشق به بیمار نگاه کرد در عین حال افزود: علت بهبود نصف بیمارانم ناشی از مهر آنها نسبت به من است نه سواد وتخصص ام؛ حتی برخی از بیمارانم عکس مرا همراهشان دارند و از نبودم بیمار هم می شوند.

نماینده ایران در MESOT اذعان کرد: حتی بعد از 50 سال طبابت که می خواهم آن را ترک کنم در رودر بایستی با بیمارانم قراردارم.

وی به شفا آنلاین گفت: با بیمار باید خوش رفتاری کرد اما امکان دارد همان گونه که گاهی اوقات پزشک با خانواده اش تند می شود با بیمارش هم تند رفتار کند؛پس نمی شود از پزشک توقع داشت که باید در هر صورت تافته جدا بافته باشد.

پروفسور برومند بیان کرد: همچنین نمی شود از پزشک انتظار داشت که هیچ اتفاقی او را متأثر نکند کما این که پزشک ممکن است دچار مشكلات روحي، آلزایمر یا افسردگی شود.حال آنكه آمارها نشان ميدهد متأسفانه میزان خودکشی بین پزشکان دنيا کم نیست.

وی اظهار کرد: متأسفانه برخی پزشکان بر این باواند که اگر به بیمار زیاد رو بدهی او ظرفیت ندارد و خودش را گم می کند. اما این هم طبیعی است که رفتار پزشک با بیمارِ همیشه خنده رو، با بیمار همیشه اخمو کمی فرق می کند.

متخصص کلیه و مجاری ادرار در این باره یادآور شد: این مسائل را هم باید در نظر گرفت، نمی شود شعار گونه همه چیز را حل کرد به ویژه اگر بیماری بد حال است باید به نگرانی های بیمار حق داد. این در حالی است که اکثر شکایات در مواقع بدحالی بیمار رخ می دهد که بستگان بیمار پزشک را کلافه می کنند. در کل اگر با بیمار خوش رفتاری شود امیدوارم متقابلأ با پزشک نيزخوش رفتاری شود.

گفتگو:شبنم طاهري


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: