کد خبر: ۴۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۵ - ۰۳ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 23
شفا آنلاين- «دارو، دارو» نجواي دلالان در گوش رهگذران خيابان ناصر خسرو، يکي از خيابان هاي قديمي پايتخت است که سال هاست به پاتوقي براي خريد و فروش انواع داروها تبديل شده است. داروهاي قاچاق، کمياب و خاص و يا داروهايي که فروش آن ها ممنوع است.
 اينجا وقتي از کنار اين مردان ايستاده در حاشيه خيابان رد مي شوي به آهستگي مي گويند« دارو نمي خواهي» و اين دو کلمه به يادت مي آورد که بارها و بارها مسئولان از جمع آوري اين دلالان گفته اند، اما اين وعده ها هيچ گاه به واقعيت نزديک نشده است. فقط شايد براي مدتي کوتاه روش و نوع فعاليت داروفروشان تغيير کرده است، اما بعد از مدتي کوتاه باز آش همان آش بوده و کاسه همان کاسه.

به گزارش شفا آنلاين،به نگراني از فعاليت اين دلالان وقتي بيشتر اهميت پيدا مي کند که بداني حتي گاهي به مراجعان از همه جا بي خبر، داروهاي تقلبي و يا تاريخ مصرف گذشته را با مبالغ هنگفت مي فروشند و يا اطلاعات نادرست براي نحوه مصرف آن ها به بيماران مي دهند به گونه اي که نه تنها بهبودي حاصل نمي شود بلکه عوارض و خطرات آن گاهي جبران ناپذير است. بازار ناصر خسرو عنواني شناخته شده، براي بيماراني است که به دنبال دارويي خاص هستند ، داروهايي که به راحتي بين دلالان دارو که سودايي جز پول ندارند، دست به دست مي شود و با قيمت هاي گزاف در اختيار مردم قرار مي گيرد. داروهايي چون داروهاي سقط جنين ، داروهاي هورموني، داروهاي مخدر و داروهاي خارجي کمياب. در اين بين انواع داروهاي سقط جنين پرطرفدارترين داروهاي قاچاق در بازار ناصر خسرو است که در دو نوع هندي و پاکستاني عرضه مي شود. کافي است از ابتداي خيابان ناصر خسرو تا انتهاي آن به سراغ دلالان دارو بروي. يکي مي گويد: « قيمت يک جفت آمپول سقط جنين اصل 80 هزار تومان است و تا سال 2015 تاريخ مصرف دارد.» کمي آن طرف تر يکي ديگر از دلالان، قيمت همين آمپول را 150 هزار تومان اعلام و تاکيد مي کند که اين دارو هندي اصل و بدون عارضه است. بعد هم توصيه مي کند مراقب داروهاي ارزان تر و بي کيفيت باشم . آن يکي با ترس مرا به گوشه اي مي کشد و مي گويد « اينجا مامور بازار است ، اگر ببينند با تو صحبت مي کنم دردسر درست مي شود» . او قيمت آمپول سقط جنين را 250 هزار تومان اعلام مي کند. و از آن جا که تصميم ندارد مشتري اش را از دست بدهد مي گويد: « قبولت دارم آمپول را ببر پولش را کارت به کارت کن، 230 هزار تومان هم مي فروشم". به گفته يکي از فروشندگان، آمپول سقط جنين بيشترين متقاضي روزانه را دارد و اين امر با توجه به عوارض بسيار شديد آن ها بسيار نگران کننده است.


به نظر مي رسيد پس از اجراي طرح تحول سلامت و روند مثبتي که بخش بهداشت و درمان طي کرد بساط فعاليت مراکز فروش غيرقانوني دارو از جمله ناصر خسرو برچيده شود، اما مديرکل بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان غذا و دارو مي گويد که هنوز حتي آمار و ارقام دقيقي نسبت به اين مراکز و داروهاي قاچاق آن ها وجود ندارد اگرچه وي نيز وعده مي دهد که دستگاه هاي متولي به خصوص سازمان غذا و دارو با آن برخورد جدي مي کند.

به گفته دکتر غفارزاده برخورد جدي با قاچاق دارو و مراکزي مانند ناصر خسرو منوط به اين است که بيماران بتوانند داروهاي مورد نياز خود را از طريق شبکه اصلي دارويي کشور تامين کنند تا به دنبال آن امکان برخورد با متخلفان اين حوزه فراهم شود که البته به گفته وي اين مسئله تا حد زيادي محقق شده است. وي با بيان اين که درباره ميزان قاچاق دارو آمار دقيقي وجود ندارد، به خراسان گفت: خوشبختانه در حال حاضر بالغ بر صد در صد نيازهاي دارويي بيماران و حتي مطالبات مضاعف مردم که به منظور ارتقاي سطح سلامت مورد استفاده قرار مي دهند از طريق شبکه رسمي و مجاز قابل تهيه است و خيال ما از اين نظر راحت است که اين اقلام به صورت تقلبي و قاچاق به دست مردم نمي رسد اما متاسفانه در خارج از شبکه مجاز توزيع و توليد، مکان هايي مانند ناصر خسرو پاسخگوي نياز درماني بيماران نيستند بلکه در زمينه مطالبات احتمالي سوءمصرف مواد و يا داروها فعاليت مي کنند که با توجه به غيرمجاز بودن آن ها، تقلب هاي قابل توجهي نيز در اين حوزه انجام مي گيرد که تهديدي جدي براي سلامت است، از اين رو مقابله با آن ها مستلزم ايجاد هماهنگي و اجماع جدي است که هم اکنون سازمان غذا و دارو پيگير آن است. وي خاطرنشان کرد: در اين مراکز مکمل ها و مواد نيروزا که مصرف کننده آن ها معمولا جوان ها هستند به فروش مي رسد که متاسفانه اکنون فعاليت اين شبکه غيررسمي گسترده شده و تهديدي جدي براي سلامتي افراد به خصوص جوانان است که برخورد با آن ها در اولويت سازمان قرار دارد ضمن آن که اين مسئله اخيرا در دستور کار ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است تا با مصوباتي بتواند متخلفان را شناسايي و برخورد با اين سودجويان را پيگيري کند. وي همچنين درباره عرضه داروهاي سقط جنين در شبکه غيرقانوني و غيرمجاز ضمن تاکيد بر اين که هيچ کدام از اين داروها مورد تاييد نيست، گفت : از آن جا که عرضه اين نوع داروها از مسير درماني اصلي خود خارج شده است، قطعا غيرمجاز، غيرقابل تاييد و مضر براي سلامت است و در اولويت اقدامات برخوردي اين سازمان نيز قرار دارد.

غفارزاده همچنين با بيان اين که برخوردهايي که انجام مي گيرد متناسب با حجم اين اقلام و تهديدي که دارند نيست، تصريح کرد: در حال احصاي آمار و ارقامي هستيم که بتوانيم بر اساس آن ها در روند برخورد و کشف اين شبکه پيشرفت داشته باشيم ضمن آن که اکنون امکان اين فراهم شده است تا به صورت کلان با عرضه وفروش قاچاق برخورد شود . مديرکل بازرسي، ارزيابي عملکرد و پاسخگويي به شکايات سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با اجماعي که ايجاد شده و درحال تقويت است و با توجه به اولويتي که اين شبکه غيرمجاز پيدا کرده و تهديدات جدي آن ها و قوت گرفتن موضوعاتي چون آفندهاي غيرعامل و يا تهديدات زيستي ديگر نمي توان نسبت به اين مباحث بي تفاوت بود و به همين دليل اميدوارم بتوانيم اين تهديد بالقوه و بالفعل را به کمترين حد خود برسانيم.

معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان غذا و دارو نيز درباره اين موضوع با بيان اين که به منظور برخورد با قاچاق دارو برنامه هاي کوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت درحال پيگيري و اجراست به خراسان گفت: وقتي صحبت از قاچاق دارو مي شود نبايد مکمل ها و يا محصولات آرايشي و بهداشتي را جزو دارو به حساب آورد؛ چرا که ميزان داروي قاچاق بالا نيست. دکتر اکبرعبداللهي اصل ادامه داد: آن چه در بازارهايي چون ناصر خسرو به فروش مي رسد مواردي است که ما آن ها را دارو اطلاق نمي کنيم بلکه مواردي است که سيستم سلامت کشور به علل مختلف وجود ، تجويز و توزيع آن ها را غير مجاز مي داند ، داروهايي که اثربخشي آن ها اثبات نشده است و سيستم سلامت کشور اجازه تامين رسمي آن دارو را نمي دهد به همين دليل از کانال هاي ديگر وارد مي شوند که فقط قوه قهريه و نظام هاي بازرسي مي تواند با عرضه آن ها برخورد کند. وي با بيان اين که در بازاري مانند ناصر خسرو داروهايي چون سقط جنين ، به فروش مي رسد گفت: اين داروها مجوز ندارند و علاوه بر اين که اثبات کننده سلامتي نيستند وزارت بهداشت نيز آن ها را قبول ندارد. معاون نظارت و برنامه ريزي سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: براي برخورد با اين بازار سياه علاوه بر وزارت بهداشت، نهادهاي ديگر هم بايد تعامل لازم را داشته باشند.






خراسان




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: