کد خبر: ۴۸۷۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 22
شفاآنلاین :مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از افزایش سه برابری صادرات تجهیزات پزشکی ایران در یکسال گذشته خبر داد.

به گزارش شفاآنلاین، 'سید حسین صفوی' روز پنجشنبه در افتتاحیه اولین کنفرانس رویکردهای نوین مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق گفت: ارزش بازار تجهیزات پزشکی دنیا حدود 302 میلیارد دلار است و نرخ رشد این حوزه، جزو نرخ های رشد بالا در صنایع مختلف به شمار می آید و سرمایه گذاران زیادی نیز در سطح دنیا به سرمایه گذاری در این حوزه علاقه مند هستند.

وی افزود: خوشبختانه در ایران نیز حرکت های خوبی در زمینه توسعه تولید تجهیزات پزشکی آغاز شده و با همراهی وزارت بهداشت در سال 93 شاهد کاهش ارزبری واردات این اقلام هستیم.

صفوی توضیح داد: سیاست های وزارت بهداشت در سال جاری به گونه ای بوده که واردات تجهیزات پزشکی به لحاظ تعداد نسبت به سال 92 بیشتر شده اما ارزبری آن کاهش یافته است.

وی نبود ارتباط قوی و منسجم میان متخصصان علوم پزشکی و مهندسی، کاربردی نبودن پایان نامه های دانشجویی در این حوزه ها و منجر نشدن آنها به محصولات کاربردی و معطوف به رفع نیازهای کشور را از ضعف های اصلی در زمینه تولید تجهیزات پزشکی عنوان کرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه تولید تجهیزات پزشکی از درآمدزایی و ارزش افزوده بسیار بالایی برای سرمایه گذاران برخوردار است، تاکید کرد: از طرح های دانشگاهی که برای روشمند کردن ارتباط میان دانشگاه و صنعت و مراکز درمانی ارائه می شود استقبال و حمایت می کنیم.

وی یادآور شد: تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که تکنولوژی های درحال توسعه، شرایطی را فراهم می سازند که برخی تجهیزات پزشکی در آینده، جایگزین داروها خواهد شد و همین امر، اهمیت طراحی و تولید تجهیزات پزشکی را به خوبی نشان می دهد.

صفوی به برخی اقدامات وزارت بهداشت برای افزایش انگیزه تولید کنندگان داخلی تجهیزات پزشکی اشاره کرد وگفت: سعی کردیم با مدیریت هزینه ها به سمتی حرکت کنیم که بازار تجهیزات پزشکی به نفع تولید کنندگان داخلی باشد و شبکه توزیع نیز تمایل بیشتری برای توزیع محصولات ساخت داخل نشان دهد و علاوه بر این، موانعی برای واردات کالاهایی که کیفیت آنها از نمونه های ایرانی پایین تر است ایجاد کرده ایم و صدور استانداردها و تاییدیه های محصولات پزشکی را نیز تسریع بخشیده ایم.

وی صادرات را جزو لاینفک تولید محصولات مختلف برشمرد و گفت: بدون داشتن برنامه ریزی برای صادرات، تمام تلاش های ما ناکام خواهد ماند و باید با رصد بازارهای منطقه ای و بین المللی به توسعه بخش های تولیدی خود بپردازیم.

کنفرانس رویکردهای نوین مهندسی پزشکی در حوزه بیماری های قلب و عروق به همت مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و مرکز آترواسکلروز این دانشگاه تدارک یافته و تا فردا سوم بهمن ماه در محل سالن همایش های صدرا ادامه خواهد داشت.

در این مدت، تعداد 12 مقاله برگزیده به صورت سخنرانی و 23 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود و هشت ایده برگزیده در حوزه کاربرد مهندسی پزشکی در بیماری های قلب و عروق نیز با حضور استادان دانشگاه، محققان و صاحبان سرمایه معرفی و تشریح خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: