کد خبر: ۴۸۶۱۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 21
اوباما:
شفاآنلاین-باراک اوباما درباره تحریم ها علیه ایران به جمهوریخواهان حاکم بر کنگره هشدار داد که هر اقدامی برای تحریم ایران می تواند مذاکرات حساس میان دو کشور را که هدف از آن دستیابی به یک توافق جامع هسته ای است، باشکست مواجه سازد و این به معنای شکست دیپلماسی آمریکا خواهدبود.
به گزارش شفا آنلاین،باراک اوباما بامداد چهارشنبه به وقت تهران در ششمین سخنرانی سالیانه خود در نشست مشترک با نمایندگان کنگره که از شبکه سی.ان.ان به صورت زنده پخش شد، ضمن حمایت از ادامه مذاکرات ایران و 5+1 ، تصریح کرد: هیچ تضمینی برای موفقیت مذاکرات جاری وجود ندارد.

وی مدعی شد که درسایه تلاش های دولت او پس از 10 سال ایران سرانجام حاضر به کاهش و مهار کردن فعالیت های هسته ای خود شده است.

وی گفت او همانطور که قبلا نیز گفته است همه گزینه ها را برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح های هسته ای بر روی میز نگاه خواهد داشت.

اوباما درادامه گفت: درچنین زمان حساسی تردیدی ندارد که اقدام به تحریم های تازه علیه ایران به یقین موجب شکست مذاکرات هسته ای خواهد شد و ایران را به ادامه فعالیت های هسته ای خود وا خواهد داشت و درعین حال کنترل تحریم ها علیه ایران را از گذشته دشوارتر خواهد ساخت.

وی درنهایت بار دیگر بر این نکته تاکید نمود که درچنین شرایط حساسی هر گونه لایحه تحریمی را که در رابطه با ایران به دست او برسد بی درنگ وتو خواهد کرد.

وی در ادامه سخنان خود با انتقاد از بالا بودن هزینه های آموزشی در آمریکا از طرحی خبر داد که به کنگره برای کاهش هزینه شهریه های تحصیلی در مقاطع عالی ارائه شده است. او از نمایندگان کنگره خواست تا با تایید این طرح امکان تحصیلات بیشتر را برای افراد علاقه مند فراهم کنند.

باراک اوباما در بخشی دیگر از سخنان خود از آنچه آن را «یهودستیزی ظهور یافته در برخی مناطق جهان» نامید انتقاد کرد و آن را مساله ای «تاسف برانگیز» خواند. وی همچنین افکار ضد اسلامی را رد کرد.

وی گفت: امریکا در کنار قربانیان تروریسم از پاکستان گرفته تا پاریس خواهد ایستاد.

وی با اشاره به انتقال مردمسالارانه قدرت در افغانستان گفت: به جای اعزام نیرو به کشورهای دیگر، ما با کشورهای سراسر دنیا برای مبارزه با تروریسم و جلوگیری از تبدیل شدن کشورها به پناهگاهی برای تروریسم همکاری می کنیم.

وی گفت به جای کشیده شدن به جنگی دیگر در خاورمیانه، ما ائتلافی از جمله با حضور کشورهای عرب تشکیل داده ایم که هدف از آن تضعیف و در نهایت نابودی داعش است.

اوباما در عین حال از تروریستهای مخالف دولت سوریه حمایت کرد.

اوباما درباره روابط جدید با کوبا تصریح کرد: «امسال کنگره باید کار را برای پایان دادن به تحریم هایی که از حدود نیم قرن پیش واشنگتن علیه هاوانا اتخاذ کرده است، آغاز کند.»

اوباما از کنگره خواست تا طرحی زیربنایی را با موافقت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات برای تاسیس بنادر جدید، پل های قوی تر و قطارهای سریعتر و همچنین سریع ترین شبکه ارتباطات اینترنتی جهان تصویب کنند.

وی افزود: این طرح می تواند سالانه مشاغل زیادی را تا سی برابر تعداد فعلی ایجاد کند.

وی که ششمین سخنرانی سالیانه خود را با موضوع حمایت از سیاست های اقتصادی دولت آمریکا آغاز کرد گفت: ما رکود را پشت سر گذاشته ایم.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از دو جنگ طولانی و پرهزینه در طول 15 سال گذشته، اقتصاد کشورش را رو به رشد خواند.

رئیس جمهور آمریکا با اشاره به کاهش نیاز ایالات متحده به واردات نفت و همچنین پایان ماموریت رزمی آمریکا در افغانستان، گفت «در این لحظه، با اقتصادی رو به رشد، کاهش کسری بودجه، صنعت پویا، و رشد تولید انرژی، ما رکود را پشت سر گذاشته ایم تا آزادانه تر از هر کشور دیگری در کره خاکی، آینده خود را رقم بزنیم.»

وی افزود: «حال، این بستگی به ما دارد که در 15 سال آینده و دهه های پس از آن، آیا اقتصادی را خواهیم پذیرفت که فقط شمار معدودی از ما وضعشان بسیار خوب باشد، یا آن که خود را به اقتصادی متعهد می دانیم که درآمدها را افزایش می دهد و برای هر کسی که حاضر به کار و تلاش باشد، فرصت لازم را فراهم می کند.»

اوباما افزود: «بنابر این، نتیجه داوری مشخص است. اقتصاد طبقه متوسط کارآمد است. افزایش فرصت ها جواب می دهد و تا زمانی که سیاست مانع نشود، همچنان کارآمد خواهد بود.»

رئیس جمهوری آمریکا با وجود مخالفت جمهوریخواهان، که اکنون برای نخستین بار در دوره ریاست جمهوری او اکثریت هر دو مجلس نمایندگان و سنا را در اختیار خود دارند، بر افزایش مالیات ها تاکید کرد و گفت تقویت توان اقتصادی طبقه متوسط که موتور محرک اقتصاد آمریکا و رفاه جامعه است، باید در هر برنامه اقتصادی مد نظر قرار گیرد.

سخنرانی اوباما سه شنبه شب حدود ساعت 21 به وقت محلی آمریکا و ساعت 5 و 40 دقیقه صبح چهارشنبه به وقت تهران آغاز شد که یک ساعت به طول کشید.
ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: