کد خبر: ۴۸۵۳۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۳ - 2015January 20
وزیر بهداشت عنوان کرد؛
شفاآنلاین-وزیر بهداشت، مراکز سلامت جامع را زمینه ساز اجرای بهتر برنامه پزشک خانواده شهری دانست.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر سید حسن هاشمی در بازدید از مرکز سلامت جامع شیراز، روند خدمت رسانی به مردم در این مرکز در قالب برنامه پزشک خانواده را مورد بررسی قرار داد.

همچنین وزیر بهداشت به ارزیابی پرونده های تکمیل شده در این مرکز پرداخت و با کارکنان مرکز سلامت حضرت ولیعصر(عج) نیز پیرامون روند اجرای برنامه تحول در نظام سلامت و اجرای برنامه پزشک خانواده شهری گفتگو کرد.

مرکز سلامت جامع حضرت ولیعصر (عج) شیراز، با چهار مراقب سلامت، دندانپزشک و کارشناسان تغذیه، روان شناس، کارشناس بهداشت روان و کارشناسان آزمایشگاه و بهداشت محیط، مشغول ارائه خدمت است و تاکنون 6 هزار نفر تحت پوشش این مرکز قرار گرفته اند و از خدمات آن استفاده می نمایند.

به ازای هر سه هزار نفر جمعیت، یک مراقب سلامت، یک پزشک خانواده و دستیار به ارائه خدمت پرداخته و خدمات بهداشتی اولیه به صورت فعال به افراد ارائه می شود که مجموعه اقدامات انجام شده در این مرکز، موجب بهبود شاخص های بهداشتی در مناطق شهری خواهد شد.

مرکز سلامت جامع به ارائه خدمات سلامت به صورت فعال، برای تمامی اعضای خانواده، اعم از نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان، مادران باردار، میانسالان، سالمندان و خدمات سلامت باروری با همکاری پزشک خانواده و دستیاران آنها و همچنین مراقبان سلامت می پردازد.

مراکز سلامت جامع به منظور سازماندهی ارتباط فراهم کنندگان خدمات بهداشتی اولیه (تیم بهداشت) و ارائه دهندگان خدمات مراقبتی درمانی و سلامتی (تیم پزشک خانواده شهری) راه اندازی شده اند و تاکنون 38 مرکز در استان فارس فعال هستند که 8 مورد از آنها در شیراز واقع شده اند.

جهت گیری ها به سمت مناطق محروم

وزیر بهداشت همچنین در نشست شورای اداری شهرستان خرامه، تاکید کرد: جهت گیری اقدامات و فعالیت ها باید به سمت خدمت به مردم مناطق محروم باشد .

هاشمی اظهار داشت: در اوایل انقلاب، قریب به 70 درصد مردم کشور روستایی بودند، اما به دلیل خشکسالی، به تدریج به شهرها مهاجرت کردند و در حال حاضر، قریب به 9 میلیون نفر از جمعیت کشور در حاشیه شهرها سکونت دارند که از حداقل های خدمات بهداشتی درمانی محروم هستند.

وی تاسیس مرکز سلامت در مناطق حاشیه شهرها و حضور کارشناسان سلامت را اقدامی در راستای رفع مشکلات دانست و با تاکید بر توجه همه مسئولان حوزه سلامت نسبت به ایجاد عدالت و دسترسی به خدمات سلامت، گفت: با وجود مشکل خشکسالی اگر توجه بیشتری به حاشیه شهرها و شهرستان ها شده بود، در حال حاضر شاهد مهاجرت به شهرها نبودیم و اکنون با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

هاشمی در ادامه تصریح کرد: طی بیش از یک سال گذشته، شاهد بودید که دولت موفق شد برنامه های خود را بدون حاشیه در حوزه سیاست های داخلی و خارجی پیش ببرد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در تمامی حوزه ها تلاش دولت ایجاد آرامش بوده است، ادامه داد: در حوزه اقتصادی نیز مهار تورم و راه اندازی چرخ های اقتصادی کشور جزء برنامه های دولت بوده است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور مبتکر طرح تحول سلامت است، گفت: مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی نیز از این طرح حمایت کرده اند.

وزیر بهداشت افزود: نتیجه توجه ویژه دکتر روحانی به قانون و تقید به این موضوع، قرار گرفتن حوزه سلامت در اولویت های نخست دولت و اجرای طرح تحول سلامت در کشور بود که سبب کاهش رنج و مشکلات مردم در حوزه سلامت شده است.

هاشمی ابراز داشت: مجلس شورای اسلامی نیز تاثیر قابل توجهی بر صیانت از آنچه در چند ماه گذشته در حوزه سلامت به دست آمده است، داشته است که امیدواریم آنچه به عنوان اعتبارات حوزه سلامت به مجلس ارایه شده با همان کیفیت به تصویب برسد و مردم اطمینان یابند که طرح تحول سلامت استمرار داشته و ارائه خدمات با همان جدیت ادامه می یابد.

وزیر بهداشت در ادامه با توصیه و تاکید بر امر پیشگیری و صرف تلاش ها در این زمینه، گفت: اصلاح شیوه زندگی مانند پرهیز از مصرف دخانیات و کاهش مصرف قند و روغن و نمک، از جمله این موارد است و خوشحالیم که مرکز کوهورت خرامه نیز در امر پیشگیری فعال است.

وی یادآور شد: تکمیل و تجهیز مراکز بهداشتی درمانی برای ارائه خدمات بیشتر به مردم، در اولویت برنامه ها قرار دارد.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: