کد خبر: ۴۸۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۴ - ۲۸ دی ۱۳۹۳ - 2015January 18
شفاآنلاین-مرکز جامع تشخیص بیماریها و اختلالات ژنتیکی قبل از تولد در مراحل قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از تولد به همت آیت الله امامی کاشانی و با حضور وزیر بهداشت افتتاح شد.

به گزارش شفا آنلاین، مراسم افتتاح دپارتمان نسل جدید تعیین توالی های ژنتیکی next Generation Sequencing (NGS شب گذشته با حضور آیت الله امامی کاشانی و حسن هاشمی، وزیر بهداشت در خیابان آفریقای تهران افتتاح شد.

سعید رضا غفاری، رئیس مجتمع خدمات ژنتیک نسل امید در مراسم افتتاح این مرکز گفت: با توجه به اینکه طی دو دهه گذشته بیماریهای واگیر و عفونی کاهش پیدا کرده، سهم بیماریهای ژنتیکی که شاید میزان آنها ثابت مانده است نسبت به کل بار بیماریها افزایش پیدا کرده به طوری که برآورد می شود حدود 50 درصد معلولیتها علت ژنتیکی دارند یا مادرزادی هستند.

وی ادامه داد: بیماریهای مادرزادی و ژنتیکی طیف گسترده ای دارند اما حدود 70 درصد آنها با تشخیص به موقع قابل پیشگیری هستند اما متأسفانه مراکز جامع تشخیص این اختلالات و نیز افراد صاحبنظر که دید جامعی نسبت به این مسائل داشته باشند در کشور ما اندک هستند.

وی گفت: متأسفانه طب ما تخصص محور است و نه موضوع محور به همین علت برای تشخیص یا درمان اختلالات ژنتیک بسیاری از مردم محبورند از این طرف شهر به آن طرف شهر یا حتی از این شهر به آن شهر بروند تا بتوانند خدمات مورد نیاز را از پزشکانی با تخصصهای مختلف دریافت کنند به خصوص اینکه ما هنوز نظام ارجاع مناسب و تعریف شده ای در کشور نداریم.

غفاری اضافه کرد: موسسه پزشکی نسل امید از سال 1385 به همت آیت الله امامی کاشانی برای تشخیص به موقع ناهنجاریهای ژنتیکی و احیاناً سقط جنین قبل از 4 ماهگی که شرع و قانون ما اجازه آن را داده است، تأسیس شد اما مجوز این مرکز از سوی وزارت بهداشت سالانه صادر می شود و ما هر سال در انتهای سال نگران این هستیم که بتوانیم مجوز را برای سال آینده تمدید کنیم.

وی گفت: اکنون این مرکز به صورت جامع در فضایی بزرگتر و با امکانات پیشرفته تر به خصوص با بکارگیری نسل جدید تشخیص توالی های ژنتیکی افتتاح می شود و به عنوان تنها مرکز ارائه دهنده این خدمات در تهران است که امیدواریم در سالهای آینده در شهرهای دیگر هم این خدمات گسترش پیدا کند.

رئیس مجتمع جامع خدمات تشخیص های ژنتیکی ادامه داد: تستهای سریع تشخیصی که در این مرکز انجام می شود امکان تشخیص به موقع بسیاری از اختلالات را حتی قبل از بارداری و نیز در حین بارداری و بعد از تولد فراهم می کند و این امکان را فراهم می کند که یا به موقع بتوان جنین معلول را سقط کرد یا با اقداماتی  عوارض بعدی معلولیت را کاهش داد.

غفاری گفت:‌ یکی از اشکالاتی که قبلاً با آن مواجه بودیم این بود که پزشکان دستور مشاوره ژنتیک را به صورت کلی می دادند و افراد را به این مرکز ارجاع می دادند اما تستهای ژنتیک متنوع و تخصصی هستند و باید نوع تست در دستور پزشک ذکر شود اما اکنون با امکانات پیشرفته ای که در اختیار داریم و نیز شجره نامه ای که با مشاوره بیمار تهیه می شود می توانیم تستهای لازم را با حداکثر دقت و کمترین خطا انجام دهیم.

وی ادامه داد:‌ یکی از تستهای شایع، تست تشخیص سندروم داون است که خوشبختانه طی 7 سال گذشته حتی یک مورد نبوده که تشخیص عدم اختلال بدهیم و بعد مشخص شود که جنین با نقص سندروم داون متولد شده است.

وی گفت: البته یکی از مشکلات ما این است که موارد جهش ژنتیکی که در کشور ما رخ می دهند اغلب مواردی هستند که با موارد خارجی مشابهت ندارند و ما نمی‌توانیم از مقالات صاحبنظران خارجی استفاده کنیم.

غفاری ادامه داد: یکی از مشکلات ما تحریم است، متأسفانه برخی لوازم مورد نیاز تشخیص های ژتتیکی حتی کاغذی که قطره خون نوزاد باید روی آن تست شود، مشمول تحریم است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: