کد خبر: ۴۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۰۲ بهمن ۱۳۹۳ - 2015January 22
دبیر انجمن بیهوشی جراحی قلب در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین:
شفاآنلاین-دبیر انجمن بیهوشی جراحی قلب ضمن تشریح سیستم مراقبتی بخش ICUگفت: تعداد متخصصان بخش مراقبت های ویژه بسيار کم است اما خوشبختانه انجمن بیهوشی از این افراد پشتیبانی می کند تا تعداد این متخصصين افزایش پیدا کند.

دکتر محمد رضوان متخصص بیهوشی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره متخصصان بخش مراقبت های ویژه اظهار کرد: بخش مراقبت های ویژه سیستم مانیتوری ومراقبتی خاص خودش را دارد که دارای فضای پراسترس و افراد مجرب خاص است که به عنوان فلوشیپ های ICU تربیت شده اند در آن فعالیت می کنند.


وی همچنین درباره شایع ترین مشکلات بیماران بخش های مراقبت ویژه تصریح کرد:اغلب بیمارهای بستری در بخش مراقبت های ویژه دچار مشکلات و مسائل مغزی، قلبی و عروقی و همچنین بیماررهای تنفسی هستند که حتما باید در بخش ICU بستری شوند .

دبیر انجمن بیهوشی جراحی قلب با بیان اینکه در بخش مراقبت های ویژه تقسیم بندی های مختلفی وجود دارد گفت: بیمارانی که تحت عمل جراحی سنگینی قرارگرفته و یا به دلایل مختلف دچار ضربات مغزی شده و تحت عمل مغز ودرICU قرار می گیرند بخش قابل توجهي از مراقبت های ویژه را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: افرادی که مشکلات کلیوی ، قلبی ومغزی را باهم دارند-به طوری که بیمار قادر به حرکت کردن نیست- نیز در بخش دیگری از ICU قرار میگیرند . بخش دیگری نیز مربوط به بیمارانی است که جراحی قلب انجام داده و در آنجا مستقر می شوند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی شاخص درمان دربحث مرگ ومیرها و عوارض هایی که برای یک بیمارستان سنجیده می شود را وجود عفونت دانست و خاطرنشان کرد: عفونت های ریوی و ادراری از شایع ترین عفونت هاي بخش هاي مراقبت هاي ويژه به حساب می آیند .ضمن اينكه عفونت ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد. زمانی هم که بیمار وارد بیمارستان می شود شانس آلودگی و عفونت پیدا می کند .پس این دوراز واقعيت است که در بخش مراقبت های ویژه مریض عفونتی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: زمانی که بیمار بدون داشتن یک کانون عفونی وارد بیمارستان شود و به دلایل مختلف در بیمارستان مبتلا به عفونت شود را عفونت بیمارستانی می گویند.

دکتر رضوان اضافه کرد: در حال حاضر درمانگرها با شستن مداوم دستها، استفاده از دستکش و محلول ضد عفونی کننده و همچنین کنترل و نظارت با کمیته هاي عفونی شانس ابتلا به عفونت های بیمارستانی راکاهش داده اند.

دبیر انجمن بیهوشی جراحی قلب با بیان اینکه تمام تلاش ما برای بیماران حول محور پیشگیری است اظهار کرد: زمانی که عفونت به وجود آید هزینه ها بالا می رود و بار سنگینی از نظر درمان بر دوش دولت و مقداری هم بر دوش مردم گذاشته می شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر تمام حرکت هایي که از طریق وزارت بهداشت و درمان به عنوان پیشگیری ایجاد می شود در بخش های مراقبت ویژه نیز رعایت می شود. با این همه در بعضی مواقع عفونت های بسیاررا در بخش مراقبت های ویژه مشاهده می کنیم.

وی نقش پرستاران را نیز در بخش مراقبت های ویژه و محافظت از بروز عفونت ها بسیار مهم دانست و گفت: این پرستارها هستند که باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند تا بتوانند بروز عفونت را کنترل کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: