کد خبر: ۴۸۰۳۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۶ دی ۱۳۹۳ - 2015January 16
شفاآنلاین- معاون تولیدات زراعی وزارت جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه سیب تولیدی داخل کشور سالم است، گفت: 11 سم پر خطر از چرخه مصرف حذف خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین، عباس کشاورز درباره حذف سموم پرخطر گفت: ما سختگیری های زیادی را برای حذف سموم پرخطر آغاز کرده ایم به طوری که سال گذشته 6 نوع سم پرخطر از چرخه مصرف حذف شد و امسال نیز در نظر داریم 11 نوع سم پرخطر دیگر را از چرخه مصرف حذف کنیم.

وی تاکید کرد: طی مذاکرات و جلسات متعددی که با سازمان تحقیقات کشاورزی داشته ایم امیدواریم برای سال آینده شاهد تغییر اساسی در کیفیت و میزان بذر گواهی شده کشور داشته باشیم.
عباس کشاورزی روز پنجشنبه در ششمین همایش بین المللی نهاده های کشاورزی که با حضور نمایندگان 35 کشور جهان در تهران تشکیل شد، در جمع خبرنگاران درباره مصرف سیب تولیدی کشور که نگرانی هایی را برای جامعه ایجاد کرده است، افزود: سیب تولید داخل سالم است و دارای هیچ نوع سم و واکسی نیست، مصرف کنندگان می توانند این محصول را با شست وشوی بهداشتی با پوست میل کنند.

وی تصریح کرد: می توانیم ادعا کنیم، برای نگهداری سیب موجود در سردخانه های کشور نیز از موم یا واکس خوراکی استفاده نمی شود.

به گفته کشاورز، سیب به طور طبیعی دارای اسانسی است که به اشتباه تصور می شود بر روی آن واکسی زده شده اما واکس نیست بلکه اسانس خود سیب است.

معاون وزیر جهادکشاورزی با تاکید براینکه ما وظیفه ارتقای کیفیت تولیدات کشاورزی را داریم، افزود: به جزء موارد استثنایی که عمدتا ناشی از عدم توجه مصرف کنندگان سم به نوع سموم مصرفی است به طور مثال در برخی موارد دیده می شود کشاورز سم حشره کش محصول پنبه را به اشتباه برای محصول هلو نیز استفاده می کند که خسارات جبران ناپذیری به باغات وارد می کند.



** ذخیره سازی 900 هزارتن کود شیمیایی

معاون تولیدات زراعی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر 900 هزار تن انواع کودهای شیمیایی ازته، پتاس، فسفاته، میکرو مایکرو ذخیره سازی شده و موجود است.



** تامین بذور سبزی، صیفی و چغندرقند

وی درباره بذر مورد نیازکشور گفت: هم اکنون برای تامین بذر مورد نیاز نیز تسهیلاتی تامین شده به طوری که برای فصل کشت بذور سبزی و صیفی و چغندرقند به حد کفایت وارد و ذخیره سازی شده است و کمبودی در این زمینه نداریم.

کشاورز ادامه داد: بذور تولید داخل نیز به مقدر زیادی تامین شده و سازمان تحقیقات کشاورزی رویکرد جدیدی برای تدارک بذر فراهم کرده است.

وی درباره بذور گندم مورد نیاز کشور گفت: با توجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است بنابراین دولت سیاست ذخیره سازی بذور آن را دارد.

وی تاکید کرد: مشکلی در تامین و ذخیره سازی بذور گندم مورد نیاز کشور نداریم به طوری که برای 9 ماهه سالجاری بیش از 5 میلیون تن بذر گندم وارد شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق ذخیره سازی های صورت گرفته برآور ما این است که سال آینده کمتر از 3 میلیون تن بذر گندم نیاز داشته باشیم.

وی به پیش بینی تولید گندم سال آینده اشاره نکرد و گفت: در نظر داریم پیش بینی تولید گندم سال آینده را در اسفندماه سالجاری اعلام کنیم.



** ایران 40 درصد کمتر از دنیا سم مصرف می کند

معاون تولیدات زراعی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه ایران یک درصد کشاورزی دنیا را داراست، گفت: بنابراین حدود 0.6 درصد سم مصرفی دنیا را به خود اختصاص داده و سهم مصرف ما در استفاده عناصری همچون کودشیمیایی و سم هنوز کم است.

وی گفت: البته بهبود و ارتقای کیفیت انواع کود و سم، نحوه صحیح مصرف و بکارگیری از مواد جدید از برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تاکید کرد: هم اکنون سهم مصرف عناصر شیمیایی نظیر سم و کود بخش کشاورزی ایران نسبت به مصرف دنیا حدود 35 تا 40 درصد کمتر است.

وی ادامه داد: هم اکنون علف کش و قارچ کش های مورد نیاز کشور به حدکفایت تامین و تدارک لازم سم برای آفات احتمالی نیز دیده شده است.



ششمین همایش بین المللی نهاده های کشاورزی با هدف انتقال مدرن ترین دانش فنی و تکنولوژی های برتر جهان به کشور با حضور 35 کشور خارجی روز پنجشنبه(25 دی ماه) سالجاری در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد.

در این همایش نمایندگان بخش کشاورزی کشورهایی همچون امریکا، کانادا، اسپانیا، مجارستان، هلند، ایتالیا، ترکیه، فنلاند و هند برای عرضه آخرین دستاوردها و تکنولوژی های نوین نهاده های کشاورزی حضور پیدا کردند.

ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: