کد خبر: ۴۷۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۴ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفاآنلاین- استاد دانشکده مهندسی عمران و محیط زیست دانشگاه دوک آمریکا گفت: تهران درگیر چالش کمبود اطلاعات درباره آلودگی هواست چالشی که به مانعی جدی برای رفع این معضل بدل شده است.
به گزارش شفاآنلاین به نقل از روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران؛ پروفسور مایک برگین، صبح امروز در همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا گفت: «چالشی که در تهران وجود دارد این است که اطلاعات لازم در مورد منابع تولید ذرات وجود ندارد و اینکه باید مشخص شود چه مقدار از این ذرات در نتیجه احتراق در منابع متحرک و چه مقدار از منابع ثابت حاصل می شود تا بتوان با توجه به اطلاعات به دست آمده در مورد این مسائل و راهکارهای رفع و ساماندهی آن تصمیم گیری کرد.»

برگین که در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا سخنرانی کرد درادامه گفت: «شهرهای بزرگ در معرض آلودگی زیادی هستند و ما باید اراده قوی داشته باشیم تا این آلودگی ها را کاهش دهیم.»

او با تأکید بر لزوم شناسایی راه های کاهش ذرات معلق افزود: «در ایالت اتلانتا جورجیا روی ناوگان حمل و نقل مطالعه می‌کنیم تا ببینیم میزان انتشارشان چقدر است در تهران هم باید این کار انجام شود.»

او شناسایی روش های ارزان برای تشخیص آلودگی ها را امری ضروری دانست و گفت: «روش‌های متنوعی وجود دارد که بتوان با استفاده از آنها میزان آلودگی های بنزینی و دیزلی را محاسبه و فاکتورهای انتشار را شناسایی کرد. با توجه به پیشرفت های علمی و موقعیت کنونی می توان امکان بهره گیری از یک روش شناسایی ارزان برای برای شناسایی منابع مختلف در آینده نه چندان دور را متصور بود. در حقیقت ما باید کارهایی انجام دهیم که با هزینه‌های کم منابع تولید آلاینده‌های هوا را شناسایی کنیم. این بررسی‌ها برای تهران بسیار مهم است.»

سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا امروز آغاز به کار کرد. این همایش با برگزاری پنل های تخصصی تا عصر پنجشنبه 25 دی در مرکز همایش‌های صدا و سیما ادامه دارد.

 

اگر بخواهید، می توانید و کاهش آلودگی هوا شدنی است 

معاون انیستیتو بهداشت عمومی سوئیس و محقق برجسته بهداشت آلودگی هوا مهمترین تاثیر آلودگی هوا بر سلامت انسان را تاثیر بر سلامت ریه ها و عروق دانست و گفت: نتایج مطالعات نشان داده است که آلاینده های هوا می توانند عامل ایجاد و نیز تشدید بیماری ام.اس باشند.

پرفسور نینو کنزلی، محقق برجسته سوئیسی در حوزه آلودگی هوا و صدا در سومین همایش ملی مدیریت کاهش آلودگی هوا و صدا گفت: بیش از یکصد بررسی در سراسر جهان انجام شده که نشان می دهد با افزایش آلودگی های هوا افراد بیشتری از بین می‌روند. در نقاط مختلفی از جهان از دانشمندان دعوت می شود در این زمینه مطالعاتی را انجام دهند. این مسلم است که با افزایش آلودگی هوا مشکلات و بیماری هایی چون بیماری های قلبی و عروقی افزایش می یابد. همچنین از دیگر مشکلات، مشکل ریوی است که باید برای رفع آن باید عملکرد ها پایش شود. به نظر می رسد کاهش آلودگی هوا نیازمند پیش بینی و اجرای طرح های بلند مدت است. کنزلی گفت: «ما باید روی راهکارهای بلند مدت برای رفع این معضلات کار کنیم و آقای شهردار هم روی این نکته تاکید خوبی کردند.مطالعاتی که تاکنون و در دیگر جاهای دنیا انجام شده است ارزشمند است و می توان از تجربه ها و نتایج آنها برای تهران استفاده کرد. مطالعاتی که روی 800 نفر انجام شد نشان داد که آلودگی بیرونی روی عملکرد ریوی تأثیر دارد. همچنین باعث بروز پیری زودرس و نقص عملکرد عروقی در بدن می شود.»

این دانشمند مدعو در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا با تاکید بر این که آلودگی هوا منبع همه مشکلات و بیماری‌هاست افزود: «حتی بیماری مثل ام.اس هم تحت تاثیر آلاینده ها هوا ایجاد و تشدید میشود. در تهران هم هر چقدر که آلودگی بیشتر باشد مشکلات عروقی هم افزایش خواهد یافت. این افراد باید به بیمارستان ها و پزشکان مراجعه کند و در نهایت این فرایند هزینه های زیادی را به دنبال دارد.»

کنزلی با بیان این که با افزایش هر درصد آلودگی هوا، مرگ و میر نیز افزایش می‌یابد، گفت: «در بارسلون مطالعات و اقداماتی انجام دادیم و سعی کردیم آلودگی ها را کاهش دهیم نتیجه ای که حاصل شد کاهش آلودگی هوا و به تبع آن بررسی ها در سال های بعد نشان داد طول عمر افراد در بارسلون افزایش یافته است.»

این محقق گفت: « برای کاهش آلودگی هوا باید روی سیاست گذاری هایی کار کنیم که موجب توقف تولید آلاینده ها می شوند. در سویس در همین جهت کار کردیم در تهران هم باید اهدافی عملیاتی برای کاهش آلاینده ها انجام و نتایج تحقیقات و پایش ها اجرا شوند و همه چیز فقط روی کاغذ نباشد.»

این سخنران در همایش ملی کنترل کیفیت هوا و صدا افزود: «25 سال پیش در سویس کارهای لازم تحقیقاتی و اجرایی را انجام دادیم و اکنون می بینیم که نمودار آلودگی ها کاهش یافته است این نشان می دهد ما اگر بخواهیم می توانیم و کاهش آلودگی هوا کنترل شدنی است.»

او گفت: «در رابطه با سیاست ها و برنامه های دولت ها در حوزه آلودگی هوا هم می توان گفت خیلی از دولت ها به استفاده از دانش و به کارگیری علم در برنامه ریزی ها اعتقاد ندارد و آن را هم پیگیری نمی کنند و این نگاه و رویکرد پیامدهای بدی دارد.»

کنزلی افزود: «خیلی از کشورها رهنمود هایی را که توسط سازمان بهداشت جهانی مطرح شده قبول کردند و تبریک می گویم که ایران نیز این رهنمودها را پذیرفته است. همه کشورها باید این رهنمود ها را انجام دهند. هوای تهران آلوده است اما تهران پیشرفت خوبی برای بهبود کیفیت هوا داشته است و این امر تصادفی نبوده و شما در این زمینه کار کردید.»

او درباره استاندارهای لازم در کشور گفت: «استانداردها برای کاهش آلاینده هایی مثل گوگرد باید در همه کشورها و نه فقط برای زمستان بلکه در همه فصل های سال اجرا شود. این انگیزه خوبی است برای کشورهای مختلف و برای ایران که نه تنها به یورو 2 برسند بلکه به یورو 5 برسند و پس از آن هم به سمت یورو 6 بروند تا مردم ایران هم مانند مردم بسیاری از کشورهای اروپایی از هوای خوبی برخوردار باشند.»

کنزلی توجه به حمل و نقل عمومی در تهران و توسعه آن را بسیار مهم دانست و گفت:« باید پایش در سطح خیلی بالا در آن انجام شود و تحقیقاتی را باید داشته باشیم در حومه شهرها تا ببینیم آلودگی هوا از نکته نظر علوم کاهش یافته است. بعضی عقیده دارند انجام این کارها خیلی هزینه دارد اما چنین نگرشی اشتباه است. اگر آلودگی کمتر باشد هزینه‌های واقعی آن کمتر خواهد بود. اگر آلودگی هوا کم شود توسعه اقتصادی صورت می گیرد.»

او در پایان گفت: «خوشحالم در کشوری هستم که جنبش زیادی برای تغییرات مثبت در آن انجام می‌شود و امیدوارم تا سال 2020 بتوانید به این تغییرات برسید و هوایی سالم در همه شهرهایتان داشته باشید.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: