کد خبر: ۴۷۸۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۳ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
دبیر ستاد کشوري نظارت بر تعرفه های پزشکی خبرداد:
شفا آنلاین- دبیر ستاد کشوري نظارت بر تعرفه های پزشکی با استناد به تماس هاي مردم با سامانه 1690 و بررسی تماس های مربوطه گفت: از کل پرونده های تهران (یعنی 53 مورد) 38 مورد پرونده به دادسرای انتظامی نظام پزشکی ارجاع داده شده که 11 مورد در خصوص پزشکان و 27 موردمربوط به موسسات بوده اند. از این 11 موردنيز برای 4 مورد حکم صادر شده، 4 مورد در حال بررسی و 3 مورد نیز منع تعقیب شده اند

به گزارش خبرنگار شفا آنلاین دکتر محمدجهانگیری در نشست خبری وضعیت رسیدگی به شکایات در سامانه 1690 و نظارت بر تعرفه ها در جمع خبرنگاران تصریح کرد: در کل کشور 17 مورد پرونده به دادسرای انتظامی رفته که 6 نفر محکوم شدند که از این تعداد برای 2 مورد حکم صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: مجازات موسسات متفاوت است اما برای پزشکان محرومیت از طبابت در 3 ماهه اول است، اما میزان محرومیت بر اساس تعداد و میزان شکایات متفاوت است.

جهانگیری اذعان کرد: حال آن که اگر میزان شکایت از پزشکان از یک تا پنج سال ادامه یابد محرومیت دائمی از طبابت را در پی خواهد داشت البته محرومیت دائم در قانون سازمان نظام پزشکی در نظر گرفته نشده مگر این که تا 5 سال ادامه یابد.

وی تأکید کرد: از 6 موردی که برایشان حکم صارد شد 2 مورد محکوم شدند اما نه به دلیل دریافت بیشتر از تعرفه های معین شده بلکه به دلیل خارج شدن از تعرفه ها. به طور کلی نيزمیانگین دریافتی موسسات یک میلیون تومان و در پزشکان زیر 2 میلیون تومان بوده است.

جهانگیری ادامه داد: به طور کلی طبق دستورالعمل رابطه مالی بین بیمار و پزشک نباید به صورت مستقیم لحاظ شود، دیدگاه ما پیشگیری از تخلف است، اعتقادمان هم بر این است که رابطه بیمار و پزشک باید بر اساس اعتماد باشد.

به گفته وی پزشکانی که ازآنها شکایت شده است یک تا 2 برابر دریافت هزینه اضافه، جریمه شده و بر اساس قوانین ثبت پرونده هم می شوند. در قانون نظام پزشکی و قضائی نيز مراحل تخلف مشخص است و ما در این زمینه سختگیرانه حرکت کردیم.

جهانگیری در خصوص شکایات بی مورد مردم به سامانه 1690نيز خاطرنشان کرد: در صورتی که شکایات ناحق، مغرضانه و افترا باشد سازمان نظام پزشکی در راستای دفاع از حق پزشکان از آنان شکایت می کند.

وی یادآور شد: تمام بیمارانی که از پزشکی خدمت دریافت و به او وجه پرداخت می کنند در صورتی که به هر دلیلی شکایت دارند هیچ شکایتی از طرف ما برای آنها متصور نیست اما زمانی که شکایت ناحق، مغرضانه و افترا باشد خودتان قضاوت کنید، در این صورت باید چه اتفاقی رخ دهد؟

وی اساس طرح تحول نظام سلامت را به سوی بهره وری دانست و بیان کرد: طبق بررسی ها از خدماتی که انجام داده ایم (تا کنون بالغ بر 6هزار خدمت در کشور) قبل از آغاز طرح بیش از 90 درصد خدمات بر اساس بررسی های ما از تعادل نسبیت متناسب با استانداردهای بین المللی همراه نبود.

وی همچنین افزود: در واقع 2هزار خدمت از این خدمات حتی درحد ارزش نسبی تعریف نشده بود که در 10 تا 15 سال پیش وارد چرخه درمان شده بودند.

جهانگیری اظهار کرد: قبل از آغاز این طرح 100درصد خدمات تعرفه ها متناسب و واقعی نبود و تفاوت در آمد در جامعه پزشکی وحشتناک و غیر متعارف بود. در حالی که بعد از این طرح هزار و 700 خدمت تعرفه دار شد و حدود 70 تا 80 درصد تعرفه ها بر اساس سطح بین المللی است.

وی اذعان کرد: یکی از اهداف ما در این طرح عدالت بین رشته ای است که تا 80درصد محقق شدو هدف بعدی عدالت بین خدمتی است.

دبیر ستاد کشوري نظارت بر تعرفه های پزشکی در خصوص آمار تعداد تماس های مردم با سامانه 1690 نيز گفت: حدود 100هزار تماس داشته ایم که 50 هزار تماس راستی آزمایی بوده، یعنی مردم بعد از زنگ زدن و اطمینان از وجود این سامانه قطع کرده اند.اما از 50 درصدی که تماس گرفته و کارها انجام شده چیزی که رخ داده کمتراز 5 درصد با تعرفه ها مرتبط بوده است.

وی همچنین افزود: حال از این تعداد 10 درصد برای بستری بوده و از این 10 درصد 17 مورد در استان ها و 38 مورد در تهران بوده است، همچنین 17 درصد تماس ها برای تشکر بوده است.

وی با اشاره به این که تخلفات کل صنوف هیچ وقت به صفر نمی رسد و ما هم در این باره چنین ادعایی نداریم، در خصوص بیمه ها خاطرنشان کرد: تمام استان های ایران به جز ایلام؛ ارزش ریالی شان اعلام شده است .ضمن اينكه طبق آمار، بیمارستان های خصوصی درجه یک تهران تا 96 درصد با بیمه های تکمیلی عقد قرار داد كرده اند.

جهانگیری افزود: مراکز جراحی محدود اوایل این هفته به توافق رسیدند و استان های فارس، اصفهان، تبریز، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی توافقات بیمه تکمیلی و موسسات را نیز انجام داده اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: