کد خبر: ۴۷۷۹۸
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفاآنلاین :نوعی از ویروس پاپیلومای انسانی که از طریق رفتارهای پر خطر جنسی منتقل می‌شود، فرمان سرطان دهانه رحم را در زنان صادر می‌کند. چنانچه فردی به این ویروس آلوده شود، معمولاً بین 30هفته تا یک سال طول می‌کشد تا علامت بیماری بروز کند. مقاومت سلول‌های رحم در برابر این ویروس بستگی به سیستم دفاعی بدن دارد.
اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد و میزان آلودگی با ویروس زیاد و متنوع باشد، سلول‌های سرطانی بی‌رویه تکثیر می‌شوند.

 البته 90درصد بیماران بعد از آلودگی با ویروس سرطانی پاک می‌شوند و این ویروس تنها در 10درصد مبتلایان باقی مانده و تغییرات سرطانی ایجاد می‌کند. زنان جوان باید توجه کنند اگر نتایج آزمایش پاپ اسمیر نرمال باشد ولی در تست غربالگری ویروس سرطانی آشکار شود، نشان دهنده آن است که آلودگی ویروسی اتفاق افتاده ولی موفق نشده تا تکثیر شود. بنابراین به این افراد توصیه می‌شود از نظر بهداشت جنسی مراقب خودشان باشند و روش‌های تغذیه‌ای سالمی را در برنامه غذایی شان
 بگنجانند.
اینکه آیا با برداشتن رحم می‌توان از عود بیماری جلوگیری کرد، سؤالی است که اغلب زنان از ما می‌پرسند. اگرسلول‌های سرطانی در مرحله قبل از تهاجم باشند، سرطان قابل درمان است ولی اگر پس از تهاجم بیماری تشخیص داده شود، درمان، بستگی به پیشرفت بیماری دارد.
 اگر این تهاجم در دهانه رحم و بافت‌های اطراف باشد با برداشتن رحم و جراحی رادیکال بیماری کنترل می‌شود ولی گاهی ممکن است بیماری پیشرفت بیشتری پیدا کند و تا عمق لگن، حالب، مثانه، روده و غدد لنفاوی گسترش یابد که تنها با برداشتن رحم بیماری درمان نمی‌شود و لازم است از روش‌های پرتو درمانی استفاده شود. چنانچه سرطان در مرحله قبل تهاجم باشد و بعد از درمان بیماری عود نکند، اجازه بارداری نیز داده می‌شود.
برای پیشگیری از آلودگی با ویروس سرطان دهانه رحم در کشورهای صنعتی و در برخی کشورهای خاورمیانه، دختران جوان از سن 10تا 14 سالگی علیه این ویروس واکسینه می‌شوند. در واقع سازمان بهداشت جهانی تزریق این واکسن به دختران جوان را واکسیناسیون بین‌المللی اعلام کرده است زیرا دختران هنوز در این سن درمعرض ویروس پاپیلومای انسانی قرار نگرفته‌اند و سیستم دفاعی بدن شان در برابر واکسن بسیار حساس است و پاسخ‌های ایمنی علیه ویروس، بدن را مقاوم می‌کند. از آنجا که روش تشخیصی سرطان دهانه رحم، روش گرانی است و نتایج آزمایش در مردان قابل اعتماد نیست، بهترین روش انجام واکسیناسیون (دختران در 10تا 14 سالگی و پسران 10تا 16 سالگی)
 است.
سازمان بهداشت جهانی تزریق این واکسن را در دختران اجباری می‌داند اما در کشور ما تزریق واکسن به دلیل هزینه بالای آن صورت نمی‌گیرد. بنابراین اگر کمیته کشوری واکسیناسیون آن را جزو اولویت‌های بهداشتی اعلام کند و با کمپانی‌های صادر‌کننده وارد مذاکره شود در آن‌صورت می‌تواند با قیمت واقعی واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را وارد کند.
 با این حال هیچ چیزی، جای رفتار سالم جنسی را نمی‌گیرد زیرا علاوه بر اینکه در ثبات زندگی خیلی مهم است از نظر سلامت و بهداشت شخصی نیز حائز اهمیت است.

 

دکتر اعظم السادات موسوی

 رئیس انجمن
زنان و زایمان ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: