کد خبر: ۴۷۷۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
شفاآنلاین :تفاهم‌نامه همكاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و دانشگاه تربيت مدرس با هدف اجرای برنامه‌های پيشگيری از اعتياد و انجام پژوهش‌های كاربردی در حوزه مبارزه با مواد مخدر امضا شد.
به گزارش شفاآنلاین، دكتر عليرضا جزينی قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم انعقاد اين تفاهم‌نامه همکاری كه در ساختمان مركزی دانشگاه تربيت مدرس برگزار شد، فضای دانشجويی را آسيب‌پذير خواند و گفت: با همكاری وزارت علوم و دانشگاه‌های وزارت بهداشت، شيوع‌شناسی اعتياد را در بين دانشجويان كشور آغاز كرده‌ايم و تصميم داريم بحث پيشگيری از اعتياد را در دانشگاه‌ها اجرايی كنيم.

وی افزود: 67 درصد دانشجويان معتاد، مصرف مواد مخدر را پیش از ورود به دانشگاه و در دوره متوسطه تجربه كرده‌اند. دانشجويانی هم كه در خانه‌های مجردی و يا خوابگاه‌ها زندگی می‌كنند، بيش از سايرين در معرض آسيب اعتياد قرار دارند.

قائم مقام دبيركل ستاد افزود: براساس آخرین آمار انجام شده، 6/2 درصد دانشجویان دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم به مواد مخدر اعتیاد دارند. اين‌ها آمار خوبی نيستند، لذا معتقديم از دو جنبه دانشگاه‌ها می‌بايست فعاليت كنند. يكی علمی كردن مبارزه با مواد مخدر و ديگری اجرای برنامه‌های پيشگيرانه در حوزه دانشجويی. كه ما هر دو بخش را در وزاتخانه‌های علوم و بهداشت پی خواهيم گرفت.

جزينی در ادامه با بيان اينكه ايران در دانش اعتياد دچار مشكل است،‌ گفت: درست است كه كشورمان پيشرفت‌های خوبی در اين حوزه داشته اما هنوز عقب‌ماندگی دارد و اين عقب‌ماندگی را دانشگاه‌ها مي‌توانند مرتفع كنند. برگزاری همايش‌های مشترك در حوزه اعتياد و كارگاه‌های تخصصی در دانشگاه و استفاده از اساتيد مجرب در اين كارگاه‌ها می‌تواند يكی از روش‌های مهم در دستيابی به دانش اعتياد باشد. برخی اساتيد هنوز جدی بودن آسيب اعتياد را باور ندارند. اين آسيب‌ها را اساتيد، والدين، مديران و مسئولين بايد بدانند تا برايش برنامه‌ريزی كنند. اگر اطلاعات كافی نباشد برنامه‌ريزيی ها هم ناكارآمد خواهد بود.

وی با بيان اينكه هر ساله موضوعات پژوهشی مربوط به اعتياد در شورای پژوهش ستاد مبارزه با مواد مخدر تصويب می‌شود، گفت: امسال 202 عنوان تحقيقاتی تصويب شد كه برخی از آنها مقرر است توسط محققين و برخی ديگر توسط دانشجويان ارائه شود. دانشگاه‌هايی مثل دانشگاه تهران و شهيد بهشتی هم از جمله دانشگاه‌هايی هستند كه انجام اين پژوهش‌ها را برعهده گرفته‌اند. در حقيقت اين اقدام، می تواند پايه افزايش ارتباط باشد.

جزينی تصريح كرد: در انجام كارهاي تحقيقاتی و پژوهشی،‌ وجود يك پايگاه علمی ضروري است تا اطلاعات در اختيار دانشجويان قرار گيرد. يكی از شاخص‌های مهم در حوزه پيشگيری از اعتياد، اطلاع‌رسانی است. دانشگاه با آگاه‌سازی دانشجويان می‌تواند نقش خوبی را در حوزه پيشگيری از اعتياد ايفا كند.

قائم مقام دبيركل ستاد در ادامه از ايجاد رشته كارشناسی ارشد مبارزه با موادمخدر در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: اين موضوع 13 دی ماه 93 در وزارت علوم تصويب شد. با وجود اين رشته، می‌توان موضوعات مربوط به حوزه اعتياد همچون پيشگيری،‌ صيانت، ‌نوع مقابله را در دانشگاه‌ها ارايه كرد.

جزينی افزود: باور كنيم كه تهديد مواد مخدر بالاست. تا سه سال پيش توليد مواد مخدر در افغانستان سالانه 3500 تن بود اما اكنون به هفت هزار تن در سال رسيده است كه نزديك به 700 تن آن هروئين است.

وي گفت: خطرات ناشی از موادمخدر صنعتی نيز در جامعه بالا رفته، زنان برای رسيدن به لاغری، قرص‌هايی را استفاده می‌كنند كه حاوی آمفتامين است و اعتيادآور است. دانشجويان برای بيدار ماندن و تمركز بيشتر قرص ريتالين مصرف می‌كنند حال اينكه همه اينها مقدمه شروع اعتياد به مواد روان‌گردان است. يكی از دلايل اين امر هم وجود باورهای غلط در خصوص اعتياد آور نبودن اين مواد است.

جزينی گفت: براساس شيوع‌شناسی كه چندی پيش انجام شد، نرخ شيوع اعتياد در محيط‌های صنعتی 21 درصد بود. اين خطری است كه در حوزه صنعت بايد به آن توجه جدی داشت. چرا كه مواد مخدر همه اقشار را هدف قرار داده است.

وی اظهار اميدواری كرد كه با كمك دانشگاه‌ها، رويكرد مبارزه با مواد مخدر محقق شود و دانشگاه تربيت مدرس به عنوان يكی از پايه‌های علمی در اين مبارزه قلمداد شود.

در اين مراسم دكتر محمد تقی احمدی رئيس دانشگاه تربيت مدرس، آمادگی دانشگاه را برای كمك در زمينه‌های مختلف پزشكی، روانشناختی،‌اجتماعی و طيف‌های امنيتی اعلام كرد و گفت: دانشگاه تلاش خواهد كرد تا فعاليت‌های پژوهشی را كه بتواند در حل مشكلات ملموس جامعه موثر باشد،‌ انجام دهد.

وی در ادامه، افزايش مهارت‌های زندگی در دانشجويان، تاسيس پايگاه‌های علمی و اطلاعاتی، شناسايی مباحث و مشكلات، همكاری در برگزاری همايش‌ها، اطلاع‌رسانی عمومی را از جمله اقداماتی برشمرد كه دانشگاه تربيت مدرس می‌تواند در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام دهد و گفت: اميدوارم دانشگاه با تراز بالای علمی كه دارد بتواند خدمت رسانی علمی و فنی را برای كشور در اين حوزه تسهيل كند، چرا كه نبايد اين پديده مورد غفلت قرار گيرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: