کد خبر: ۴۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۲ - ۲۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 13
شفاآنلاین :تقریباً همه ما می‌‌دانیم کلید کاهش وزن و تناسب اندام، کمتر خوردن و بیشتر ورزش کردن است اما گاهی مطالب گوناگون و متناقضی را در مورد تغذیه، مقدار مصرف کالری و عادات غذایی می‌شنویم که اغلب پایه و اساس علمی ندارند و توسط افراد ناآگاه و گاه سودجو گسترش می‌یابند که در برخی موارد عمل کردن به آنها لطمه جبران ناپذیری به سلامتی می‌زند.
 یادمان باشد که زمانی می‌توان به یک رژیم غذایی عمل کرد که در منابع و مراجع معتبر علمی، درستی آن به اثبات رسیده باشد.
 به گزارش شفاآنلاین، بازگوکردن رژیم‌های غذایی عجیب و غریب دلیلی بر صحت روش درمان نیست. یکی از باورهای غلط رژیم درمانی، کاهش کالری با استفاده از کاهش مواد مغذی است. درصورتی که دریافت مواد مغذی کم، به طور بالقوه سلامتی را تهدید کرده و انواع مشکلات سلامتی را منجر می‌شود. بدن برای عملکرد مطلوب به مقدار کالری خاص نیاز دارد و حتی زمان خواب نیز کالری می‌سوزاند. بنابراین دریافت کالری کافی در رژیم غذایی اهمیت دارد.
به گفته کلینیک مایو، کالری مورد نیاز روزانه بدن به جنس، سن، ترکیب و حجم توده بدن و میزان فعالیت روزانه بستگی دارد. هنگامی که بدن بیش از نیازش کالری مصرف می‌کند، کالری اضافی به‌صورت چربی در بدن ذخیره شده و باعث افزایش وزن می‌شود و چنانچه بدن به میزان کمتری کالری دریافت کند از ذخایر چربی استفاده می‌کند که باعث از دست دادن وزن بدن می‌شود. متخصصان تغذیه مصرف روزانه کالری را در یک مرد بالغ بیش از 1500کالری و در یک زن بالغ بیش از 1200 کالری توصیه می‌کنند. دریافت کمتر از 1200یا 1500 کالری در روز باعث احساس گرسنگی می‌شود. در نتیجه با فقدان مواد مغذی سوخت و ساز بدن کم می‌شود و کنترل وزن با مشکل مواجه می‌شود. بنابراین کلید کاهش وزن به معنای کنترل مقدار دریافت کالری از طریق حذف مواد مغذی نیست، بلکه افرادی که به میزان کافی مواد مغذی می‌خورند با حفظ سوخت و ساز بدن کالری سوزی را در حد ثابت نگه می‌دارند.
مصرف کالری در مقدار بسیار پایین در یک دوره زمانی طولانی به سلامتی آسیب می‌رساند، در واقع این امر نه تنها بدن را از دریافت کالری مورد نیاز محروم می‌کند، بلکه بدن از دریافت مواد مغذی نیز محروم می‌شود. اثرات فیزیکی دریافت کالری کم شامل فشار خون و قند خون پایین است که باعث سرگیجه و غش می‌شود، همچنین نازک شدن و ریزش مو، کاهش تراکم استخوان، ضربان قلب نامنظم و شکنندگی ناخن‌ها، خشکی پوست، خستگی، قطع قاعدگی و یبوست از دیگر خطرات کاهش زیاد دریافت کالری روزانه است. درست نیست به منظور از دست دادن وزن و تناسب اندام مقدار کالری دریافتی بدن‌تان را کم کنید، بهتر است به جای آن، با افزایش فعالیت‌های فیزیکی، کالری اضافی را بسوزانید، زیرا تأثیر زیادی نسبت به کم خوردن غذا یا مصرف کم کالری دارد. رژیم‌های غذایی که بدون مشورت پزشک صورت می‌گیرد و در آن بدن کمتر از 1200یا 1500 کالری مصرف می‌کند با کمبود مواد مغذی اثر سوء بر جای می‌گذارند.
ایران

 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: