کد خبر: ۴۷۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
روانشناس و مشاور خانواده در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین خبرداد:
شفاآنلاین- روانشناس و مشاور خانواده گفت:وقتی افراد رازداری می کنند به رشد شخصیتی نیز دست پیدا می کنند به همین خاطر نمی توان گفت رازداری خوب است یا بد؟

دکتر محسن لواسانی در گفتگوی اختصاصی با شفاآنلاین درباره سطوح رازداری اظهار کرد: 3 سطح برای رازداری وجود دارد. نخستین سطح رازداری که بسیار هم خوشایند است زمانی است که افراد می خواهند نکته ای را مخفی نگهدارند تا کسی را با پنهان نگه داشتن آن موضوع غافلگیر کنند.

وی ادامه داد: سطح دوم زمانی است که راز بزرگی وجود دارد که بسیار حیاتی است و فرد رازدار نباید آن را به دیگران بگوید . زمانی که چنین رازهایی گفته می شود یک تعهد و پیمان شکسته می شود و آبروی آن شخص نیز ریخته می شود.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه 3 راهکار برای رازداری وجود دارد خاطرنشان کرد: اولین راهکار این است که زندگیمان را در دسترس کنجکاوی دیگران قرار ندهیم. زیرا این کنجکاوی ها منجر به آن می شود که طرف مقابل نیز اطلاعات زندگی اش را به ما بدهد و زمانی که ما به رشد شخصیتی نرسیده باشیم بلافاصله مطالب را به دیگران انتقال می دهیم.

وی اضافه کرد: راهکار دیگر این است که به یادداشت کردن نگرانی هایمان عادت کنیم و بعد آنها را پاره کنیم و دور بیندارزیم .اما چنانچه موضوع را در ذهنمان نگهداریم ممکن است آثار بدی برایمان داشته باشد.

دکتر لواسانی ادامه داد: ما باید یاد بگیریم ایرادهای اعضای خانواده و نگرانی های خود را به کسی نگوییم و در مقابل این نگفتن ها نیز به رشد شخصیتی دست پیدا کنیم .

روانشناس و مشاور خانواده همچنین درباره عوارض رازداری گفت: اگر ما بپذیریم که رازداری عوارض دارد یکسری مسائلی به وجود می آید و روی افکار پیچیده افراد تاثیر میگذارد.

وی ادامه داد: زمانی که کورتکس (بخش پیش مغزی) به دلیل نگه داشتن راز با خود مغز مقابله کند و مطالب نیز وارد مغز شود یک تعارض به وجود می آید که بر روی نواره کورتکس مغز فشار وارد می کند و منجر به ترشح هورمونهای استرس می شود.

دکتر لواسانی اضافه کرد: زمانی که هورمونهای استرس وارد کار شوند حالت اضطراب و ترس برای افراد به وجود می آید و اطلاعات وارد شده به مغز روی حافظه، فشارخون و معده اثر می گذارد. هرچقدرهم که موضوع راز مهمتر باشد فشار تضادهای مغزی نیز به مراتب بیشتر می شود و نتیجه آن پرخاشگری، خشم و اضطرب خواهد بود.

وی افزود: رازداری حتی در یادگیری افراد، پوکی استخوان و اعصاب نیز تاثیر می گذارد.

روانشناس و مشاور خانواده همچنین تاکید کرد: استفاده از فعل منفی و تکرار بر اینکه راز گفته شده جایی درز نکند و به کسی گفته نشود در ضمیر ناخود آگاه برعکس عمل می کند و حتی اگر شما صد بار هم سفارش کنید که راز گفته شده برملا نشود به دلیل تعارضی که در ساختار مغزی به وجود می آید طرف مقابل بیشتر نمی تواند راز را نگهدارد و به همین خاطر آن موضوع حتما پخش می شود.

وی اضافه کرد: پس اگر افراد می خواهند موضوعی پخش شود اما علاقمندند که حرفه ای عمل کنند می توانند از این راه اقدام کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: