کد خبر: ۴۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۲۱ دی ۱۳۹۳ - 2015January 11
شفاآنلاین-استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: اگر مادر، کاهش تکلم و مهارت های اجتماعی را در هر سنی از کودک ببیند، نباید نسبت به آن بی توجه بوده و ساده از کنارش بگذرد.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر مهرداد محمدیان با ارائه مبحث "مشکلات روانپزشکی در اختلالات طیف اوتیسم" در اولین همایش اختلالات عصبی - تکاملی، افزود: اولین کسی که بیماری اوتیسم کودک را تشخیص می دهد، مادر کودک است که باید پزشکان به تشخیص و احساس مادر توجه کرده و آن را دست کم نگیرند بلکه پیگیر موضوع شوند.

این روانپزشک ادامه داد: تا قبل از سه سالگی کودک ، نباید فرصت را از دست بدهیم بلکه باید نسبت به تشخیص و شروع درمان اقدام کنیم . بیماری اوتیسم از 9 ماهگی تا 14 سالگی تشخیص داده می شود که میانگین آن، 13 ماهگی است.

وی، به تشریح عملکرد بخش های مختلف مغز پرداخت و گفت: حجم مغز بیماران مبتلا به اوتیسم، بزرگتر از افراد سالم است و میزان و نوع اختلالات تکاملی ناشی از اوتیسم، بستگی به ضعیف یا شدید بودن بیماری دارد.

محمدیان به انجام تحقیقی در میان محصلان 8 ساله، 11 ایالت آمریکا اشاره کرد که شیوع یک در 68 نفر را نشان می دهد و قابل تعمیم به دیگر مناطق است.

وی افزود: اوتیسم در میان پسر بچه ها، 4 تا 5 برابر بیشتر از دختران است و در واقع شیوع بیماری بین آنان، یک در 189 دختر و یک در 42 پسر است.

این روانپزشک تاکید کرد: هرچه تشخیص زودتر انجام شود، نتایج درمان بهتر و بیشتر خواهد بود.

وی افزود: خوشبختانه در ایران، آزمون های استاندارد تشخیصی از 18 ماهگی تا دو سالگی بکار می رود.

محمدیان اظهارداشت: کودکان مبتلا به اوتیسم مشکلات حسی دارند به خصوص مشکلات خواب که 50 درصد بیماران با این مشکل روبرو هستند.

وی، مشکلات گوارشی و اختلالات اضطرابی را از دیگر مشکلات کودکان مبتلا به اوتیسم ذکر کرد و افزود: خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم، صدمات زیادی می کشند و لذا باید  به عامل  ژنتیک نیز توجه جدی بشود.

مهر


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: