کد خبر: ۴۷۳۳۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۳ - 2015January 10
شفاآنلاین-در فصل زمستان بسياري از افراد فعاليت ورزشي خود را کاهش مي دهند اما نامساعد بودن هوا دليل مناسبي براي کنار گذاشتن ورزش نيست.
به گزارش شفا آنلاین،شکي نيست که در هواي سرد افراد انگيزه کمتري دارند و اين شرايط را همه کم و بيش تجربه کرده ايم اما نگذاريد باورهاي نادرست در مورد ورزش کردن در اين فصل مانع از فعاليت هاي جسمي شما شود. بعضي به تصور اين که دويدن در هواي سرد باعث ضعيف شدن سيستم ايمني بدن مي شود، از ورزش کردن خودداري مي کنند. يکي از فيزيولوژيست هاي معروف در اين باره مي گويد: دويدن و ورزش کردن در هواي سرد استرس را کمي زياد مي کند و باعث افزايش کورتيزول و نوراپي نفرين مي شود. اما اين امر به اين معنا نيست که نبايد ورزش کنيد. براي قوي نگه داشتن سيستم ايمني بدن، ميزان و شدت ورزش در هواي آزاد را کاهش دهيد.

آيا هواي سرد باعث کاهش وزن مي شود؟

لرزيدن بدن مي تواند کالري هاي اضافه را بسوزاند به شرط اينکه تمام روز را در سرما سپري کنيد که به هيچ وجه توصيه نمي شود. واقعيت اين است که زمستان نسبت به فصل هاي ديگر باعث کاهش وزن بيشتر نمي شود.

آيا هواي سرد باعث افسردگي مي شود؟

اختلال عاطفي فصلي به کاهش نور ارتباط دارد، نه سرما. چون در بعضي از مکان ها هوا زودتر تاريک مي شود و بسياري از افراد در فصل زمستان در معرض کافي نور خورشيد قرار نمي گيرند اين امر مي تواند احساس يأس و افسردگي ايجاد کند.

آيا در زمستان به خواب بيشتري نياز داريم؟

اين موضوع صحيح نيست. در واقع سرما باعث مي شود به مدت طولاني تري بيدار بمانيد. با تاريک شدن هوا، غده صنوبري، ملاتونين بيشتري توليد مي کند که به خواب منجر مي شود. در هنگام صبح، اين غده فرمان توقف توليد هورمون را مي گيرد که به بيدار شدن از خواب کمک مي کند. در فصل زمستان به علت روشنايي کمتر، ملاتونين بيشتري توليد مي شود و احساس خواب آلودگي بيشتري سراغ افراد مي آيد.

آيا هواي سرد اشتها را افزايش مي دهد؟

به گفته متخصصان با افزايش دما، مصرف کالري نيز افزايش مي يابد. بنابراين، افزايش ميزان ملاتونين مي تواند روي اشتها تاثير بگذارد. علاوه بر آن، ماندن در خانه باعث مصرف بيشتر غذا مي شود. برخي از محققان معتقدند که ژنتيک مي تواند عامل مصرف غذاي بيشتر در فصل زمستان باشد. به طور ژنتيکي بدن انسان به گونه اي ساخته شده است که در فصل زمستان نياز به کالري بيشتري دارد.

آيا روند بهبود آسيب ديدگي ورزشي در فصل زمستان طولاني تر است؟

فصل زمستان بر روند بهبود زخم ها تاثيري ندارد. روند بهبود زخم ها در فصل زمستان و تابستان يکسان است.

آيا کاهش مصرف آب در فصل زمستان اشکال ندارد؟

بهتر است به ۳ علت آب مصرف کنيد. يکي اينکه در فصل خشک و سرد براي مرطوب نگه داشتن غشاء مخاطي، بدن نياز به آب اضافه دارد. دوم، به علت اين که احساس گرما و تشنگي نمي کنيد و دچار تعريق نمي شويد، تمايل به نوشيدن آب نمي کنيد. در حالي که بايد آب بنوشيد. سوم، اين که آب به افزايش رطوبت بدن و حجم کلي خون کمک مي کند. اين امرنيز مانع از ترک خوردگي پوست و بروز عفونت مي شود و در بهبود عملکرد قلبي- عروقي موثر است.

خراسان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: