کد خبر: ۴۷۰۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۷ دی ۱۳۹۳ - 2015January 07
شفا آنلاين-معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خودرمانی به سیستم درمانی خسارت‌ وارد کرده و احتمال مصرف داروهای قاچاق و تقلبی را زیاد می‌کند.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر "محمودرضا حیدری"در رابطه با دلیل خوددرمانی از سوی مردم گفت:‌ به دلیل پیشینه فرهنگی در عُرف جامعه ایران، عدم اطلاع مردم از روند درمان بیماری‌ها، مشکلات اقتصادی مردم، شلوغ بودن بعضی از مطب‌های همکاران پزشک و بخش مهمی هم به علت کوتاهی برخی پزشکان در درمان درست و تجویز صحیح دارو، وجود نواقص در تحویل دارو در داروخانه‌ها و هم‌چنین دسترسی راحت و ارزان مردم به داروهای غیر OTC، می‌توانند از دلایل گرایش مردم به سوی خوددرمانی باشند.

وی افزود: با وجود این‌که برخی از مردم با خوددرمانی متوجه آثار زیانباری بر بدن و سلامتی خود شده‌اند اما باز هم راه‌های دیگری را امتحان می‌کنند که این اقدام نیز به علت اطلاعات اندک و جدی نگرفتن مشکلات به دنبال خود درمانی و عدم اطلاع از عوارض ایجاد شده برای دیگران به دلیل عدم نشر این مطالب توسط رسانه‌های جمعی به ویژه صدا و سیماست.

حیدری به مضرات خوددرمانی اشاره و تصریح کرد: مواجه شدن بیماران با عوارض جانبی متعدد داروها مخصوصاً کورتیواستروئیدها(کورتون‌ها)، داروهای هورمونی و آنتی‌بیوتیک‌ها، پیچیده شدن وضعیت بیماری فرد و مشکل شدن درمان کامل، بروز مقاومت دارویی و تحمیل خسارت‌ها به سیستم درمانی و اقتصاد جامعه، مصرف احتمالی داروهای قاچاق و تقلبی از جمله آثار زیانبار مصرف خودسرانه داروها است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: با اصلاح سیستم درمانی و جدیت در اجرای این سیستم، فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن اصول صحیح درمان و سلامت در جامعه، تسهیل دسترسی مردم به پزشکان متخصص و متعهد جامعه می‌توان فرهنگ خود درمانی را از مردم دور کرد.

وی افزود: در جامعه ما بیشتر افراد خود را پزشک خود می‌دانند و عده محدودی از خودمراقبتی اطلاع کافی دارند، و بعد از این‌که اصول پیشگیری از بیماری را رعایت نمی‌کنند و اطلاع کافی از پیشگیری از بیماری‌ها ندارند، بعد از ابتلا به بیماری مخصوصاً انوع عفونت‌ها، می‌خواهند در کوتاه‌ترین، آسان‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه ممکن خود را درمان کنند بنابراین به داروخانه مراجعه می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشکده داروسازی بیان کرد: فروش داروی بدون نسخه می‌تواند خوددرمانی را تسهیل کند، و با توجه به عدم مراجعه بیماران به پزشکان و طی نکردن سیستم ارجاع، علاوه بر درمان ناقص، دست‌اندرکاران گروه پزشکی از چرخه درمان حذف می‌شوند، ولی باتوجه به برنامه تحول نظام سلامت و کاهش هزینه‌های پرداختی متقاضیان و دسترسی راحت به کادر پزشکی، این امر در حال حاضر رو به کاهش است.

حیدری گفت: در صورتی که ارائه داروی بدون نسخه(OTC) طبق اصول و پروتکل‌های درمانی(ارائه دارو زیر نظر دکتر داروساز، مشاوره دکتر داروساز با متقاضی دریافت دارو و رعایت فهرست مصوب وزارت بهداشت) ارائه دارو کاملاً در راستای سلامت بیماران است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد خوددرمانی در طب سنتی نیز اظهار کرد: باتوجه به این‌که طب سنتی تعریف جامع و فراگیری دارد و مشتمل بر مصرف داروهای گیاهی و یا گیاهان دارویی است از این رو در هر زمینه عموم مردم می‌توانند با توجه به تجارب قبل و افراد ذی‌صلاح (افراد مسن و صاحب تجربه، عطاری‌ها و ...) در مورد بعضی از بیماری‌ها اقدام به تشخیص و تجویز داروها و روش‌های درمانی کنند، ولی با توجه به تخصصی شدن طب سنتی و ارائه تخصص‌های گوناگون بهتر است از مشاوره با افراد متخصص بهره‌مند شد.

حیدری یادآور شد: با فرهنگ سازی در زمینه بهداشت، پیشگیری و اصول صحیح درمان و مصرف دارو، اجرای کامل‌تر تحول نظام سلامت، نظارت بیشتر بر مراکز درمانی پزشکان، داروخانه‌ها، آموزش یافته‌ها در خصوص خطرات ناشی از مصرف خودسرانه دارو و کاهش مشکلات اقتصادی برخی از اقشار جامعه می‌توان کمک شایانی به کاهش خوددرمانی کرد.

وی در پایان با بیان این‌که مردم باید توجه کنند که خود درمانی اصلاً به صلاح نیست، خاطرنشان کرد: برای کاهش خوددرمانی باید عوارض خوددرمانی از طریق رسانه‌ها آگاه‌سازی شود و تسهیل دسترسی به خدمات پزشکی با هزینه‌های قابل قبول انجام شود تا مردم با مراجعه به پزشک، پس از تشخیص، درمان مناسب را دریافت کنند.




ایسنا





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: