کد خبر: ۴۶۹۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۴ دی ۱۳۹۳ - 2015January 14
فوق تخصص جراحی غدد در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- فوق تخصص جراحی غدد با اشاره به این که حدود 3 درصد زنان ایرانی به تومورهای پستان مبتلا هستند هشدار داد: متأسفانه ابتلا به این بیماری در کشور ما 10 سال زودتر از کشورهای غربی به وقوع می پیوندد.


دکتر علی عبداللهی در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ،شایع ترین جراحی غدد را جراحی تومورهای پستان دانست و افزود: توده های پستان تا 90 درصد شامل "کیست ها، توده های چربی و فیبروآدنوم ها" خوش خیم اند و تا 10 درصد آنها بدخیم اند یا دچار بد خیمی می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین سن شایع ابتلا به تومورهای پستان در زنان ایرانی 35 تا 45 سال است در حالی که این آمار در کشورهای غربی 10 سال دیرتر به وقوع می پیوندد.

وی هشدار داد: عواملی نظیر زمینه های فامیلی، استرس، به کارگیری داروهای هورمونی در موارد غیر ضروری نظیر داروهای بدن سازی، ضد باردرای و مصرف داروهای پوست و به دنبال آن ایجاد پر مویی و... موجب افزایش ابتلا به تومورهای بدخیم پستان می شود.


عضو کالج بین المللی جراحان ادامه داد: همچنین عدم استفاده از ویتامین C و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه هم در بروز تومورهای بدخیم پستان بی تأثیر نیستند.

وی تأکید کرد: خانم ها از سن 25 سالگی باید مقابل آینه بنشینند و با دست تمام پستان را با لمس معاینه کنند و در صورت وجود هرگونه برجستگی و ناهمواری غیر طبیعی باید خیلی سریع به پزشک مراجعه کنند.

عبداللهی خاطرنشان کرد: در مرحله بعدی بکارگیری سونوگرافی در موارد مشکوک است. همچنین زمان انجام ماموگرافی در بالای افراد 40 سال هر 3 سال یکبار و بعد از 55 سالگی هر 5 سال یکبار توصیه می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: زنانی که افراد درجه یک آنها دچار بدخیمی تومورهای پستان هستند، باید برای انجام معاینات و بررسی های لازم دوره ای حتمه به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

وی یادآور شد: به تازگی M.R.I در تشخیص بدخیمی های پستان در موارد لازم و مشکوک که توسط سونوگرافی و ماموگرافی به اثبات رسیده نیز به کارگرفته می شود.

وی همچنین در خصوص درمان تومورهای بدخیم سینه نیز به شفا آنلاین گفت: امروزه با بکارگیری درمان های جدید می توان با حفظ زیبایی پستان غده های پستان را نیز از بین برد.

فوق تخصص جراحی غدد یادآور شد: نکته حائز اهمیت این که درمان تنها نمی تواند به جراحی منحصر باشد بلکه استفاده از شیمی درمانی و رادیوتراپی در بسیاری از بیماران در صورت مراجعه زودهنگام و اعمال درمان خوب تا 100درصد علاج یافته اند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: