کد خبر: ۴۶۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۳ - 2015January 18
رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در گفتگو با شفا آنلاین:
شفا آنلاین- رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت، سرطان روده بزرگ را بسیار با اهمیت دانست و تأکید کرد: این سرطان بالای 50 سالگی رخ می دهد و خوشبختانه سن ابتلا به آن در ایران کاهش نیافته است.
دکتر علی مطلق در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین بروز سرطان روده بزرگ را بالاتر از سرطان معده در سطح جهان دانست و افزود: از آنجا که ابتلا به این سرطان مقداری با شیوه زندگی ارتباط دارد میزان شیوع اش در کشورهای غربی بالاتر است.

وی تأکید کرد: اما به تدریج در ایران هم با تغییر سبک زندگی و حرکت به سمت زندگی با فعالیت کم و تغذیه نا مناسب نیز در حال افزایش است.


متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی با اشاره به این که سرطان های دستگاه گوارش به طور کلی در سنین بالا بروز پیدا می کنند، درباره علائم سرطان روده بزرگ تصریح کرد: مهم ترین علائم آن دفع مدفوع خونی اما نه خون روشن، درد شکم و یبوست است. البته نه به این معنی که همه افراد دارای علائم مذکورلزومأ به سرطان روده بزرگ مبتلا می باشند.

وی روش های تشخیصی زود هنگام را برای این سرطان بسیار حائز اهمیت برشمرد و به شفا آنلاین گفت: در واقع مهم ترین درمان آن جراحی و در ادامه استفاده از شیمی درمانی است، البته به جز سرطان انتهای روده بزرگ که انجام شیمی درمانی و رادیوتراپی به صورت همزمان و سپس جراحی نیز مفید واقع می شوند.

مطلق، انجام آزمایش خون منفی و کولونوسکوپی را در تشخیص سرطان روده بزرگ بسیار مفید اعلام کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سرطان روده بزرگ جزء سرطان های قابل پیشگیری بوده که با تغییر شیوه زندگی و مصرف برخی داروها قابل پیشگیری است.

وی انجام فعالیت بدنی حداقل 150 دقیقه در هفته، کاهش مصرف چربی ها و مصرف گوشت قرمز را تغییر در سبک زندگی تلقی کرد.

مطلق همچنین اظهار کرد: به تازگی تاثیرات آسپرین بر روده بزرگ  بررسی شده است وثابت شده که می تواند از بروز سرطان روده بزرگ نیز جلوگیری کند.

رئیس اداره سرطان وزارت بهداشت در پاسخ به این که سن ابتلا به سرطان روده بزرگ در ایران کاهش یافته یا نه اظهار کرد: به دلیل این که هرم سن جمعیت ایران مقداری با هرم سنی جمعیت در کشورهای غربی متفاوت است امکان دارد به اشتباه تصور کنیم که میزان بروز سرطان های روده بزرگ زیر 50 سال است.

وی تأکید کرد: درست است که تعداد موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ زیر 50 سال کم نداریم اما اگر اصلاحات هرم سنی را انجام دهیم مشاهده خواهیم کرد که در ایران هم بر اساس هرم سنی اصلاح شده بروز سرطان روده بزرگ عمدتأ بالای 50 سال است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: