کد خبر: ۴۶۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۶ - ۱۵ دی ۱۳۹۳ - 2015January 05
شفا آنلاين- یک متخصص کودکان با بیان اینکه کودکان در مقایسه با بزرگسالان در مقابل اشتباهات نسخه نویسی آسیب‌پذیرتر هستند، تاکید کرد: ثابت شده که راه‌اندازی اتوماسیون صحیح نسخه نویسی و ایجاد روش صحیح مصرف دارو، موجب کاهش اشتباهات پزشکی، عوارض ناخواسته دارویی و مرگ و میر حاصل از آن می‌شود.

به گزارش شفا آنلاين،دکتر پرویز قدم‌لی با اشاره به اینکه 1 تا 11 درصد اشتباهات در حین نسخه‌نویسی رخ می‌دهد، گفت: در یک مطالعه مشخص شده که سالانه 50 تا 100 هزار مرگ و میر در اثر اشتباهات نسخه نویسی در آمریکا روی داده است. 74 درصد اشتباهات در زمینه دوز دارویی و 79 درصد حاصل عوارض جانبی داروها در مرحله نسخه نویسی صورت می‌گیرد.

این متخصص کودکان خاطر نشان کرد: سردرگمی بین اشکال دارویی بزرگسالان و کودکان، غلظت‌های دارویی خوراکی، تشابه نامی یا صوری داروها و روش‌های متعدد محاسبه دوز دارو همگی موجب بروز اشتباه در مصرف صحیح دارو می‌شود.

قدم‌لی با بیان اینکه یکی از راه‌های پیشگیری از اشتباهات در نسخه‌نویسی کودکان، پیاده‌سازی اتوماسیون نسخه نویسی است، یادآور شد: در این روش با استفاده از جداول و سیستم‌های طراحی شده با عنایت به سن و وزن بیمار دوز مناسب دارو مشخص و با فواصل صحیح مصرف می‌شود.

وی در پایان تصریح کرد: اتوماسیون صحیح نسخه نویسی با ایجاد روش صحیح مصرف دارو، موجب کاهش اشتباهات پزشکی، عوارض ناخواسته دارویی و مرگ و میر حاصل از آن می‌شود.




ایسنا




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: