کد خبر: ۴۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۳ - 2015January 03
شفاآنلاین :از نظر وزارت بهداشت، شرکت‌های داروسازی به هیچ وجه مجاز به استفاده مواد اولیه تاریخ گذشته در تولید محصولات دارویی خود نیستند و در صورت مشاهده آن برخورد جدی و حتی تعلیق و یا توقف خط تولید انجام خواهد شد.
به گزارش شفاآنلاین ،معاون فنی و نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو  در خصوص مطالب ایراد شده از سوی یکی از روسای انجمن های علمی تحت عنوان " استفاده از مواد تاریخ مصرف گذشته در تولید دارو با تائید وزارت‌‌ بهداشت"، با ابراز تاسف از ارائه چنین مطالبی درباره ممنوعیت استفاده از مواد اولیه تاریخ گذشته و همچنین عرضه محصولات دارویی تاریخ گذشته به بازار مصرف توضیح داد.

 مصطفی کریمی معاون فنی و نظارت وارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در این باره گفت: از نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شرکت‌های داروسازی به هیچ وجه مجاز به استفاده مواد اولیه تاریخ گذشته در تولید محصولات دارویی خود نیستند و در صورت مشاهده آن برخورد جدی و حتی تعلیق و یا توقف خط تولید انجام خواهد شد و همچنین هیچ یک از شرکت‌های داروسازی مجاز به عرضه محصولات دارویی تاریخ گذشته به بازار مصرف نمی‌باشند و شرکت‌های پخش دارو نیز چنین محصولات تاریخ گذشته ای را تحویل نمی‌گیرند.

وی همچنین افزود: ایشان به چه استنادی چنین اظهاراتی کرده‌اند. جهت مزید اطلاع ایشان عرض می شود، که تاریخ اعتبار مصرف مواد اولیه دارویی به سه صورت ذکر می‌گردد: دسته اول: دارای تاریخ دقیق Expiration می‌باشند که در صورت گذشت حتی یک روز قابلیت مصرف نداشته و عرضه‌کنندگان و مصرف کنندگان آن طبق مقررات دارویی کشور برخورد جدی خواهند شد.

دسته دوم:دارای تاریخ Best use before می‌باشند که در این صورت بهتر است قبل از رسیدن آن تاریخ مورد استفاده قرار گیرند.

دسته سوم: دارای تاریخ re-test هستند که در زمان رسیدن آن تاریخ قبل از مصرف مورد آزمایش قرار می گیرند که در صورت قابل قبول بودن می توانند مورد مصرف قرار گیرند.

معاون فنی و نظارت و ارزیابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در پایان خاطر نشان کرد: همانطور که ملاحظه می‌شود دو دسته اخیر برای مصرف مجدد باید دارای تاییدیه آزمایشگاه کنترل کیفی شرکت داروسازی و همچنین آزمایشگاه مرجع کنترل غذا و دارو سازمان غذا و دارو باشند، در غیر اینصورت صلاحیت مصرف را ندارند.

ایلنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: