کد خبر: ۴۶۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۳ - 2014December 31
وزیر بهداشت:
شفاآنلاین-وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: به دلایل مختلفی نمی توانیم جلوی تولید کالاهای آسیب رسان به سلامت را بگیریم.
به گزارش شفا آنلاین،دکتر «سیدحسن هاشمی» روز چهارشنبه در سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی افزود: همچنین چون این احتمال می رود که با منع واردات کالاهای آسیب رسان به سلامت، قاچاق آنها افزایش یابد، برخی افراد معتقدند جلوی واردات این گونه کالاها را نیز نمی توان گرفت که البته نظر من در این باره متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: با آگاه سازی مردم و وضع تعرفه های جدی و بازدارنده می توان، جلوی کالاهای آسیب رسان به سلامت را گرفت اما در مورد تعرفه ها نتوانسته ایم اقدامی انجام دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: قوانین در حوزه کالاهای آسیب رسان به سلامت، بازدارنده نیست، بطور مثال در موضوع ساده سیگار، بسیاری از کشورها موفق عمل کرده اند اما ما نتوانسته ایم کاری کنیم.

هاشمی تاکید کرد: باید مردم را در زمینه عوارض کالاهای آسیب رسان به سلامت آگاه یا حداقل این فرصت را ایجاد کنیم تا خود اطلاعات را کسب کنند.

وی تصریح کرد: اطلاع رسانی و آموزش خودمراقبتی به مردم خیلی مهم است زیرا اگر خلیج فارس را تبدیل به طلا کنیم در طولانی مدت از پس هزینه های درمان برنخواهیم آمد.

وزیر بهداشت با اشاره به برگزاری سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی گفت: یکی از سیاست های ابلاغ شده از سوی رهبر معظم انقلاب، مربوط به توانمندسازی جامعه برای مقابله با بیماری هاست و به نظر می رسد این کنگره در راستای این سیاست ها برگزار شده است.

هاشمی افزود: البته هنوز در ابتدای راه هستیم. در حوزه توانمندسازی مردم در حوزه سلامت، کارهای پراکنده زیادی انجام داده ایم اما بطور کلی در جامعه پزشکی، همت بالایی در این حوزه وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه هدف از آموزش بیمار، احترام به حقوق بیمار است، خاطرنشان کرد: متاسفانه انجمن های علمی به استثنای چند انجمن در زمینه آموزش بیمار، ضعیف عمل کرده اند که شاید دلیل آن نبود رقابت عرضه و تقاضا بین انجمن ها است.

هاشمی با تاکید بر اینکه برای توسعه فرهنگ پیشگیری از بیماری ها به عزم ملی نیاز است، گفت: باید نهادهای ذیربط مانند وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد، صنایع، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت و راه و شهرسازی در راه پیشگیری، موثرتر عمل کنند.

وزیر بهداشت تصریح کرد: شیوع مرگ ایرانیان شاید ناشی از نبود همکاری بین بخشی بین دستگاه ها باشد.

هاشمی گفت: ایران، جوان ترین نسل خود را در جاده ها و تصادفات، معادل سالانه 18 تا 20 هزار نفر را از دست می دهد یا اینکه از بیماری های قلبی و سکته ها، جان خود را از دست می دهند، پیشگیری از این اتفاقات، بخشی از آن مربوط به دولت و بخشی دیگر مربوط به مردم است.

وی ادامه داد: اول باید ببینیم خودمان برای ارتقای سلامت مردم چکار کرده ایم اما گاهی خطاب یکطرفه به مردم داریم، در حلیکه گام های مسوولان در جهت سلامت مردم باید بلندتر باشد.

هاشمی گفت: بطور مثال نقش دولت در کنترل مصرف روغن، شکر و نمک، مهم است؛ ممکن است برای آگاه سازی مردم درباره عوارض این مواد خوراکی به صورت جزیره ای، کمپین هایی تشکیل شود اما تا زمانیکه این آگاهی ها فراگیر نشود، اثربخش نخواهد بود.

وزیر بهداشت تصریح کرد: حق مردم در زمینه آموزش بیمار، مغفول مانده بویژه آنکه در بسیاری از موارد، مردم پس از دریافت خدمت پزشکی، «رهاشده» هستند و واقعا باید در این زمینه ها فکر اساسی کرد.

هاشمی گفت: نقش بیمه ها در آموزش بیمار جدی است چون آنها خدمت را در قالب بسته از جمله آموزش، خرید می کنند.



** توانبخشی از دردهای بزرگ مردم است

وزیر بهداشت گفت: توانبخشی یکی از دردهای بزرگ مردم در حوزه سلامت بوده و آنچه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی در این زمینه ارائه می کند در مقایسه با نیازهای مردم بسیار ناچیز است.

هاشمی افزود: همه گروه های پزشکی در بخش توانبخشی، کم فروغ عمل کرده اند و این مساله موجب شده تا بسیاری از «کم توان» ها به دلیل نبود امکانات توانبخشی، نتوانند به زندگی معمولی خود بازگردند.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم انجمن های علمی و تخصصی در جهت آموزش بیمار و رعایت حقوق شهروندی، گام های موثرتری بردارد و دولت نیز برنامه های جدی تری نسبت به گذشته در زمینه توانمندسازی مردم داشته باشد.

سومین کنگره آموزش بیمار و خودمراقبتی از امروز(چهارشنبه) در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران آغاز شد و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: