درواقع سیب زمینی سرخ کرده در کشور بلژیک به طور سنتی در کاغذهایی مخروطی شکل فروخته میشود و بیش از 5000 فروشگاه مخصوص تهیه این نوع سیب زمینی دربلژیک وجود دارد که نسبت به جمعیت سرانه 10 برابر بیشتر از تعداد رستورانهای مک دونالد در ایالات متحده امریکاست که نشان از محبوبیت و نفوذ این نوع غذای سنتی در بلژیکیها دارد.
برای این که این نوع خوراک از سوی سازمان یونسکو پذیرفته شود البته الزامی است که مقامات ووزارت فرهنگ بلژیک درهرسه منطقه هلندی، آلمانی و فرانسوی زبان، پیش از آنها ارزش وجایگاه فرهنگی آن را به عنوان میراث معنوی مردم به رسمیت بشناسد.
سال 2014 دولت هلندی زبان درمنطقه فلاندرز این نوع سیب زمینی را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ غیرمادی ملی و بومی مردم این منطقه به رسمیت شناخته و مقامات دولتی دربخشهای آلمانی زبان وفرانسوی زبان نیز سال آینده قرار است این موضوع را به بحث و گفتگو بگذارند.
رویترز