کد خبر: ۴۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
شفا آنلاين-بيشتر افراد با مصرف هر وعده غذايي در معرض ميزان کم کپک سمي قرار مي گيرند که نامرئي و به سختي قابل تشخيص است. هر چه کپک سمي بيشتري مصرف کنيد، آسيب رساني آن بيشتر مي شود.

به گزارش شفا آنلاين،از مسعود که کارشناس ارشد علوم و صنايع غذايي است، درباره کپک سوال کردم. او گفت: کپک ماده سبز و سفيد پرزمانند است که در غذاي مانده ديده مي شود و حتي اگر به طور مرتب يخچال را تميز کنيد، باز هم احتمال دارد که کپک همچنان وجود داشته باشد.


بيشتر افراد با مصرف هر وعده غذايي در معرض ميزان کم کپک سمي قرار مي گيرند که نامرئي و به سختي قابل تشخيص است. هر چه کپک سمي بيشتري مصرف کنيد، آسيب رساني آن بيشتر مي شود. در اين مطلب از سايت prevention به مواد غذايي اشاره مي شود که احتمال ايجاد کپک در آن بيشتر است. ناگفته پيداست که مشکل ايجاد کپک در موادغذايي، مشکلي شايع در تمام دنياست.
قهوه

اگرچه سرشار از خواص است اما دانه هاي قهوه مي تواند کپک داشته باشد. ايجاد کپک در مواد غذايي معضل بزرگي است به حدي که کشورهاي مختلف از اتحاديه اروپا گرفته تا کره جنوبي، ژاپن و... قوانين سختي براي واردات و صادرات محصولات غذايي گذاشته اند. با اين حال کشورهايي چون آمريکا و کانادا محدوديتي در اين زمينه ايجاد نکرده اند در نتيجه احتمال اين که هر فنجان قهوه حاوي کپک هاي سمي باشد و بر عملکرد و سلامت فرد تاثير بگذارد، بسيار بالاست. قهوه هاي ارزان و فاقد کافئين نسبت به دانه هاي باکيفيت، داراي کپک بيشتري است.

شکلات

شکلات هاي تلخ بسيار سالم است. شکلات سرشار از آنتي اکسيدان به نام «پلي فنول» است که با راديکال هاي آزاد مقابله مي کند و داراي ميزان پايين کافئين براي افزايش عملکرد بدن است.

ذرت

ذرت تقريبا به طور جهاني آلوده است زيرا با کپک ايجاد کننده سم به نام «Fusarium» رشد مي کند. با قرار گرفتن در معرض برخي حشره کش ها، اين کپک سمي تر مي شود. بخشي از راه حل، کشت ارگانيک است. اگرچه احتمال ايجاد کپک در ذرت هاي ارگانيک نيز وجود دارد، اما نسبت به ذرت هاي ديگر که در معرض حشره کش قرار مي گيرد، کمتر سمي است. سعي کنيد ذرت را در فصل خود و تازه مصرف کنيد.

گوشت

ذرت و غلاتي که براي غذاي حيوانات مصرف مي شود نسبت به ذرت و غلاتي که انسان ها مصرف مي کنند، کپک بيشتري دارد. با خوردن غذاهاي کپک دار، سم در بدن حيوانات تجمع پيدا مي کند. سعي کنيد از گوشت حيواناتي استفاده کنيد که با علف و مواد ارگانيک تغذيه شده است. زيرا حاوي ماده مغذي بيشتر و سم کمتري است. علاوه بر آن نسبت به موادغذايي ديگر حاوي آنتي اکسيدان، امگا۳، مواد کاني و ويتامين هاي بيشتري است.

لبنيات

مشکل لبنيات مشابه گوشت است؛ اما از طريق نوعي پروتئين لبنياتي تقويت مي شود. محققان مي گويند؛ احتمال ايجاد کپک در پنير نسبت به شير بيشتر است. در واقع روند تبديل شير به پنير، خود باعث ايجاد کپک مي شود. پنير يک معجون از لبنيات و قارچ است بنابراين تعجب آور نيست کپک هاي بيشتري در آن وجود داشته باشد.

اگرچه بهتر است از مصرف اغلب اين لبنيات پرهيز شود، اما در اين ميان کره و روغن جامد استثناست.

کمتر از ۲ درصد کره هايي که به طور معمولي تهيه مي شود، آلوده به کپک است. اما براي احتياط از کره گرفته شده از دامي که علف طبيعي استفاده کرده و سرشار از ويتامين A، K، D و E است، استفاده کنيد.

فلفل سياه

اگرچه اين ادويه يکي از پرمصرف ترين مواد به حساب مي آيد اما حاوي آفلاتوکسين است. به گفته متخصصان يا کاملا بايد از مصرف آن صرف نظر شود يا اين که به صورت تازه آسياب شود.

طالبي

اين ميوه سرشار از قند است و يکي از مستعدترين ميوه ها براي آلوده شدن به کپک به حساب مي آيد؛ مگر اين که تازه، کاملا رسيده و عاري از لکه باشد.

مغز ميوه

همه مغزها، مشکوک به کپک است از جمله پسته، دانه درخت کاج، گردو، فندق، بادام هندي، بادام زميني و... . بهتر است مغزها را با پوست خريداري کنيد

شير سويا

از آنجا که اين نوع شير از سويا با کيفيت پايين تهيه مي شود، همان مشکل مغزها را دارد. تنها در کشور آمريکا، ۹ نوع قارچ ايجادکننده سم وجود دارد که به اين گياه آسيب مي رساند.

سرکه

تمام انواع سرکه به جز سرکه سيب با توجه به شرايط توليد ممکن است داراي ميزان زيادي کپک باشد.






نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: