کد خبر: ۴۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
شفاآنلاین-ظهور بازی های رایانه ای و شبکه های اجتماعی در سال های اخیر اختلالاتی در کتابخوانی و مطالعه کودکان و نوجوانان بوجود آورده موضوعی که برخی از کارشناسان آن را به مثابه شمشیری دولبه در توسعه مطالعه در جامعه می دانند.
به گزارش شفا آنلاین،اکنون بسیاری از کودکان و نوجوانان بخش زیادی از وقت خود را پای رایانه و شبکه های اجتماعی می گذرانند در این وضعیت وظیفه والدین چیست؟ انتخاب بازی های مناسب شاید مهمترین موضوعی باشد که ذهن بزرگترها را به خود مشغول کرده است.

بازی های نامناسب می تواند جسم و روح کودکان و نوجوانان را آزار دهد بنابر این انتخاب درست این بازی ها میزان آسیب روحی و جسمی به این افراد را کاهش خواهد داد.

اعمال محدودیت برای دسترسی کودکان و نوجوانان به این وسایل می تواند آنان را به استفاده نامناسب از آن تحریک کند بنابر این بنظر می رسد دستگاه های ذیربط باید با تولید بازی های مناسب و درخور قدم موثری در این زمینه بردارند.

برخی کارشناسان می گویند برخی از بازی های فکری و معمایی می تواند در تقویت فکر، خلاقیت و بالندگی ذهنی کودکان موثر باشد اما اغلب آنان بدلیل عدم آگاهی والدین با تاثیرات مخرب آنها نه تنها ذهنشان باز نشده بلکه بگونه ای به آنها معتاد شده اند.

کارشناس نرم افزار و رایانه گفت: برخی از این بازی ها کودکان و والدین را از هم دور می کند و علاوه بر صدمات جسمی باعث بروز مسایل و معضلات روحی و اجتماعی در آینده هم می شود.

'رجا معالی' ادامه داد که به مرور با پیشرفت تکنولوژی در دنیا، بسیاری از حوزه ها از جمله سرگرمی ها نیز متحول شده است.

کارشناس نرم افزار و رایانه با بیان این که نفوذ فرهنگ بیگانه بر ملتی که به دور از علم و فرهنگ باشد، بسیار آسان تر از جامعه ای است که با کتاب و کتابخوانی مانوس و از فرهنگ بالایی بهره می برد، گفت: مطالعه کتاب و کتابخوانی یکی از راههای موثر پیشگیری و برخورد با آسیب ها و چالش های اجتماعی نیز می شود.

به عقیده معالی پیشرفت جامعه، تولید علم و انتقال فرهنگ و رشد آن در جامعه ممکن نیست مگر با نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتابخوانی که فقط در نهاد خانواده امکانپذیر است.

یک کارشناس مسایل فرهنگی نیز در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: میزان مطالعه و کتاب خوانی یکی از شاخص های ارزیابی توسعه و پیشرفت فرهنگی هر کشوری در عصر حاضر است.

'محسن بابایی' افزود: اداره جامعه ای اهل مطالعه و فرهنگ، بسیار آسانتر از جامعه ای است که مردم آن فقر مطالعه داشته و با علم و دانش فاصله دارند.

بابایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: نرم افزارهای صفحات اجتماعی و بازی های رایانه ای که جدیدا وارد جامعه ما شده است با فرهنگ و نگاه مردم ما نسبتا بیگانه هستند. این بیگانگی و عدم آشنایی کامل باعث شده تا اعضای خانواده علیرغم حضور فیزیکی در خانه از همدیگر فاصله زیادی بگیرند.

وی کاربرد اینگونه وسایل را خطرناکتر از ماهواره و شبکه های ماهواره ای نام برد و گفت: یکی از عمده ترین و بهترین راههای افزایش اطلاعات عمومی جامعه، مطالعه است.

به نظر می رسد بازی های رایانه ای بخاطر جذابیت هایی که برای برخی از کودکان و نوجوانان دارد قابل حذف نیست بنابر این برای جلوگیری از آسیب های بازی های نامناسب رایانه ای باید به عرضه با کیفیت این محصولات در جامعه اقدام کرد.

دوره کودکی و نوجوانی سنین فراگیری و شکل گیری شخصیت افراد است بنابر این لازم است با عرضه محصولات فرهنگی مناسب در رشد فرهنگی، اجتماعی و.. کودکان و نوجوانان همت گماشت.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: