کد خبر: ۴۵۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۴ - ۰۸ دی ۱۳۹۳ - 2014December 29
رئیس مرکز تحقیقات اختلالات متابولیک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با شفا آنلاین اعلام کرد:
شفا آنلاین- رئیس بخش غدد بیمارستان علی اصغر(ع) باهشداردرباره شیوع چاقی کودکان تأکید کرد: چاقی به عنوان مادر بیماری ها مشکلات و بیماری های زیادی را ازهمان کودکی ایجاد خواهد کرد.

دکتر مریم رزاقی آذر در گفتگوی اختصاصی با شفا آنلاین ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: به طور کلی منشأ چاقی از دوران کودکی آغاز می شود زیرا به طور معمول از نظر والدین کودک سالم چاق است در حالی که اینطور نیست.

وی ادامه داد: بلکه چاقی در دوران کودکی منجر به جلو افتادن سن رشد استخوانی، بلوغ زودرس و در نهایت منجر به کوتاهی قد خواهد شد.

فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم کودکان هشدار داد: کودکان چاق در بزرگسالی دچار فشار خون می شوند و از طرفی با افزایش انعقاد خون و ایجاد لخته داخل رگ ها، مستعد سکته های مغزی و قلبی خواهند شد.

وی همچنین افزود: فاکتورهای سندرم متابولیک دربدن شامل فشارخون بالا، قند بالا، چاقی شکمی، پائین بودن چربی مفید خون و بالا بودن چربی مضر خون و مقاومت به انسولین هستندکه اگر سه مورد از این موارد در فردی مثبت باشد به سندرم متابولیک مبتلا و بیشتر در معرض بیماری های قلبی قرار دارد که ناشی از چاقی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: اصولأ بیماری های دیابت و مقاومت به انسولین منجر به بروز آرتروزها، نقرس و بیماری پلی کیستیک تخمدان(عامل نازایی) و رویش الگوی مردانه هورمون های جنسی در زنان خواهد شد.

تشویق کودکان به پرخوری ممنوع

وی با اشاره به این که چاقی زمینه ساز تمام بیماری های مذکور است خطاب به والدین توصیه کرد: قد و وزن کودشان را کنترل نمایند و در تلاش نباشند تا بیش از حد به کودکشان غذا بدهند و در واقع نباید کودک را به پرخوری تشویق کرد.

رزاقی آذر ادامه داد: در عین حال باید به اشتهای کودک اهمیت داده شود و برای سلیقه غذایی اش احترام قائل شد .ضمن اینکه والدین نباید انتظار داشته باشند کودکشان به اندازه یک فرد بزرگسال غذا میل کند.

رئیس مرکز تحقیقات اختلالات متابولیک پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران تأکید کرد: در رژیم غذایی کودکان باید لبنیات- حبوبات- غلات- گوشت- مواد پروتئینی مانند تخم مرغ- سبزیجات و میوه نیز به اندازه کافی و نه بیش از حد گنجانده شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: